שר התחבורה האמריקני מאיים: "נסגור את כל המרחב האווירי של ארצות הברית"

מאז תחילת השבתת הממשל בתחילת אוקטובר, השמים מעל ארצות הברית הולכים ונסגרים: פקחי טיסה ללא שכר, ביטולים המוניים, והפסדים של מיליארדים • כעת גם שר התחבורה מזהיר - אם הבטיחות תיפגע, המרחב האווירי יושבת כולו

המרחב האווירי של ארצות הברית עלול להיסגר בתקופה העמוסה בשנה. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הכאוס במרחב האווירי של ארה"ב מחריף מיום ליום - ושר התחבורה האמריקני שון דאפי הזהיר אתמול (שני), כי אם ייקבע שטיסות אינן בטוחות, הוא לא יהסס "לסגור את כל המרחב האווירי של ארה"ב".

בראיון לרשת CNBC אמר דאפי כי המדינה טרם הגיעה לנקודת האל־חזור, אך הסיכון גדל מדי יום כאשר הממשל נותר משותק כבר למעלה מחודשיים.

דאפי: חושש לבטיחות הטיסות,

מאז תחילת השבתת הממשל ב־1 באוקטובר, פקחי הטיסה ממשיכים לעבוד ללא שכר, והמחסור בכוח אדם גורם לשיבושים חמורים.

בשבוע שעבר נאלצה רשות התעופה הפדרלית (FAA) להאט  את תנועת המטוסים בעשרות נמלי תעופה מרכזיים - כולל בניו יורק, ניוארק, נאשוויל ואורלנדו - בשל עומס וחוסר בכוח אדם.

על פי נתוני אתר FlightAware, ביום שישי האחרון בלבד יותר מ־6,200 טיסות עוכבו וכ־500 בוטלו. הנתונים הדרמטיים ביותר נרשמו באזור ניו יורק, שם דווח כי 80% מפקחי הטיסה נעדרו.

ההשפעה הכלכלית כבר מורגשת היטב: לפי נתוני התאחדות התיירות האמריקאית, המשק האמריקאי הפסיד למעלה מ־4 מיליארד דולר מאז תחילת ההשבתה. בענף מזהירים שהנזק עלול להחריף עם תחילת תקופת החגים, ובראשם חג ההודיה - אחת מתקופות השיא של השנה בענף התעופה בארצות הברית.

במכתב ששלחו מאות גופים וחברות תיירות לקונגרס נכתב כי "אם ההשבתה תימשך, ההשלכות יהיו מיידיות וירגישו בהן מיליוני נוסעים ברחבי ארצות הברית".

בעקבות השבתת הממשל - ביטולים המוניים והפסדים של מיליארדים,

בינתיים, הביצועים בנמלי התעופה הגדולים נעים סביב 50%-70% של המראות בזמן בלבד, הרבה מתחת ליעד התקין של 80%. גם היום (שלישי) צפויים עיכובים נוספים - בין היתר בנמלי התעופה של אוסטין ודאלאס, שבהם כבר נרשמו הוראות עיכוב בשל מחסור נוסף בפקחים.

אם השבתת הממשל לא תסתיים בקרוב, אומרים גורמים בענף, ארצות הברית עלולה להתמודד עם משבר תעופה חסר תקדים ואף השבתה מלאה - דווקא בעונה שבה אמריקאים מתכננים לטוס יותר מתמיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר