כשנוסעים נדחקים לשורה מלאה במחלקת תיירים במטוס, זה יכול להיות מפתה לעבור למושב פנוי סמוך לאחר סיום העלייה למטוס. אך לפי טייס ותיק בחברת וירג'ין אטלנטיק, זה עלול להעמיד את המטוס בסכנה.
מומחי תיירות מזהירים: אל תעשו את הדבר הזה עם המזוודה
הטייס לשעבר, הידוע ברשתות בשם "Pete the Irish Pilot", הסביר כי מעבר של נוסעים מחלק אחד של המטוס לאחר עלול לגרום לטייסים להתנהג בדרכים בלתי צפויות ומסוכנות בזמן ההמראה והנחיתה.
"אם נוסעים מתחילים לעבור מקומות, במיוחד במספרים גדולים, לאזורים לא מתוכננים, זה עלול להשפיע משמעותית על האיזון של המטוס. אם כולם ישבו בחלק הקדמי, המטוס עלול להתקשות להתרומם, ובמקרים קיצוניים אפילו לא להצליח להמריא. לעומת זאת, אם כולם ישבו בחלק האחורי, המטוס עלול להתהפך על הזנב בזמן ההמראה או לגרור את הזנב על המסלול בזמן הנחיתה", כך הסביר ל-The Independent.
פיט האצ’יסון, שמו המלא של הטייס, הסביר שמיקום הנוסעים מהווה חלק מהחישובים שהצוות מבצע לפני ההמראה והנחיתה. הוא השווה את גוף המטוס ל"נדנדה" שצריכה להיות מאוזנת כך שהאף לא ייטה למעלה או למטה. "טיסה בטוחה תלויה בשמירה על איזון נכון של המטוס בתוך גבולות מרכז הכובד המבצעיים שלו. כדי להשיג זאת, חיוני שהמטוס יעמוס באופן מדויק - צוות, נוסעים, מטען, דלק ואוכל - כך שהמשקל יחולק נכון, או כפי שטייסים מכנים זאת, להיות 'מאוזן בגזרה'. לכן גם מיקום הנוסעים במטוס הוא חלק בלתי נפרד מחישוב האיזון הזה".
טייס לשעבר חושף: מעבר למושב ריק לפני ההמראה - מסוכן// עדן חן
מטרת הבטיחות הזו, ציין פיט, מתבצעת על ידי מתכנני המשקל והקצאת המטען, אשר מזינים את נתוני האיזון בגיליון ייעודי הנבדק גם על ידי הצוות הקרקעי וגם על ידי קפטן המטוס. "המיקום המדויק שלך בתא הנוסעים הוא אחד המשתנים בחישוב הזה", אמר.
"מותר לעבור מושב - באישור"
"במהלך הטיסה מותר לזוז, כולל למושב אחר, אבל רק באישור. בהמראה ובנחיתה חייבים להיות במושב שהוקצה לך", אמר. כמובן שיש חברות, כמו Southwest, שמאפשרות לנוסעים לבחור את מקומם בזמן העלייה למטוס (אם כי החברה תפסיק את המדיניות הזו ב-2026) - אך הדבר לא הופך את הטיסות שלה ללא בטוחות. פיט הסביר שהבעיה נעשית משמעותית רק כשהמטוס מלא פחות מ-80%.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו