מערכת EMAS הוכיחה את עצמה בוירג'יניה כאשר הצליחה לבלום מטוס ולמנוע אסון. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הטכנולוגיה שמנעה אסון על המסלול: מטוס עם עשרות נוסעים נעצר ברגע האחרון

גשם כבד בווירג'יניה גרם למטוס לגלוש מעבר לנקודת הנחיתה - אך מערכת בלימה חדשנית הצליחה לעצור אותו בזמן ולמנוע טרגדיה • בישראל מערכת כזו כלל אינה מותקנת

נס על המסלול: מטוס נוסעים מדגם Embraer 145 של חברת CommuteAir, שהפעילה טיסה עבור United Express מוושינגטון, גלש בליל רביעי שעבר מעבר לנקודת הנחיתה המיועדת במסלול, בשדה התעופה Roanoke-Blacksburg שבווירג'יניה.

המטוס גלש על המסלול מעבר לנקודת הנחיתה בשל מזג האוויר הקשה ונבלם על ידי מערכת הגנה, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

במטוס היו 50 נוסעים ושלושה אנשי צוות וכולם חולצו בשלום לאחר שנעצר בזכות מערכת בטיחות מתקדמת מסוג EMAS - משטח בלימה מיוחד העשוי מבטון סלולרי (סוג מיוחד של בטון קל, שבתוכו יש בועות אוויר זעירות), שתוכנן לפרק את מהירות המטוס במקרה של חריגה.

דוברת שדה התעופה, אלקסה בריהל, אישרה כי המערכת, שהותקנה רק בשנה שעברה, פעלה כמתוכנן ועצרה את המטוס למרות תנאי מזג האוויר הקשים.

בישראל לעומת זאת, מערכת EMAS כלל אינה מותקנת: בשדות התעופה המקומיים, כולל בנתב"ג, מסתמכים על אזורי בטיחות (RESA) - שטחים פנויים ומוארכים בסוף המסלול - אך לא על טכנולוגיית הבלוקים המיוחדת שכבר הוכיחה את עצמה בארה"ב והצילה חיי נוסעים.

הדבר משמעותי בשדות קטנים יותר כמו חיפה ורמון, שם אורך המסלול מוגבל יחסית.

זו לא הפעם הראשונה החודש שהמערכת הוכיחה את עצמה: על פי ה-FAA (מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב), זהו כבר המקרה השלישי בספטמבר שבו מערכת EMAS בלמה מטוס שגלש מעבר למסלול - אירועים דומים נרשמו בשדות התעופה בשיקגו ובבוקה ראטון שבפלורידה.

כיום מותקנות מערכות כאלה ב-70 שדות תעופה בארה"ב. ה-FAA הודיע כי יפתח בחקירה לבדיקת נסיבות המקרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...