טרקלין "Chase Sapphire" בנמל התעופה JFK. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מלחמת הטרקלינים: המירוץ להפוך את שדה התעופה למלון יוקרה

חברות תעופה וחברות אשראי משקיעות מאות מיליונים בהקמת טרקלינים מפוארים שמזכירים בתי מלון - עם ארוחות גורמה, טיפולי עיסוי ואפילו הסעות VIP למטוס • התוצאה: תורים, עומסים ותחרות שלא עוצרת

אם בעבר טרקליני שדות התעופה נראו זהים ו"משעממים": אולמות אפורים מלאים בשורות של כורסאות זהות ושקעי חשמל, היום הם הפכו לזירת קרב נוצצת בין חברות תעופה וחברות כרטיסי אשראי.

בנמל התעופה JFK בניו יורק, למשל, הטרקלינים כבר נראים כמו מלון יוקרה: קוקטיילים בבר בסגנון ספיק־איזי, טעימות גבינות אישיות ממומחה גבינות, ארוחות גורמה של שלוש מנות, מקלחות מפנקות עם חלוקים וטיפולי עיסוי.

Delta One - הטרקלין של דלתא בנמל התעופה JFK, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הטרקלין הפך לכלי נשק שיווקי

ההשקעות הענקיות בלאונג'ים היוקרתיים לא נועדו כדי להרוויח על מכירת יין או טיפולי ספא - אלא לייצר נאמנות. חברות האשראי וחברות התעופה גילו שהטרקלין הוא מנוע מרכזי למכירת כרטיסי פרימיום: אנשים מוכנים לשלם מאות דולרים דמי חבר שנתיים, רק כדי להבטיח כניסה.

טרקלין "Centurion Lounge" של אמריקן אקספרס בנמל התעופה בוושינגטון, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

כך למשל, אמריקן אקספרס העלתה לאחרונה את המחיר השנתי של כרטיס הפלטינום ל־895 דולר - היקר ביותר בקטגוריה - ועדיין הלקוחות ממשיכים לנהור בזכות ההטבות. "גישה לטרקלין היא הסיבה מספר אחת שבגללה לקוחות מצטרפים לכרטיס", מודה בכיר בדלתא.

ניו יורק מובילה, אבל המירוץ כלל-אמריקאי

בטרמינל 4 של JFK בלבד יש כיום מעל 135 אלף מ"ר של טרקלינים - יותר ממחציתם נפתחו מאז תחילת 2023. דלתא השיקה שם טרקלין "Delta One" בגודל 39 אלף מ"ר עם מסעדה, גג נפתח וניחוחות ארומתרפיה. צמוד אליו, טרקלין "Chase Sapphire" מציע קוקטיילים ומקלחות, ואילו "Centurion Lounge" של אמריקן אקספרס משלב בר קפה איכותי וחלל משפחות.

התחרות מתפשטת לכל רחבי ארה"ב: יונייטד חנכה מחדש את הטרקלין הענק בדנבר, אמריקן איירליינס פתחה טרקלין דגל חדש בפילדלפיה וגם חברת התעופה סאות'ווסט שעד לא מזמן הייתה סמל לטיסה שוויונית (בין היתר בגלל שבטיסותיה יש מחלקת תיירים בלבד וההושבה לפי סדר עלייה למטוס), שוקלת להצטרף למירוץ.

לא רק לאנשי עסקים

אם פעם הטרקלינים יועדו לגברים בני 40+ שטסו מטעם העבודה, היום קהל היעד התרחב. האדריכלים מספרים שהם מתכננים טרקלינים כמו בתי מלון בוטיק - רק שבמקום מאות לקוחות ביום, נכנסים בהם אלפים. יש בהם אזורי עבודה, חדרי שינה, חדרי כושר ואפילו שירות הסעות לרציף הטיסה ברכב חשמלי.

אבל יש גם מחיר: עומס ותורים

הפופולריות העצומה מביאה גם תסכול. נוסעים שצברו נקודות ומעמד דרך כרטיסי האשראי מציפים את הטרקלינים, עד שהחברות נאלצות להגביל כניסה ולהפעיל מערכות הזמנה מראש. "אם אין לי טרקלין, זה אומר להיתקע בשער צפוף ולשלם על בקבוק מים במחיר מופקע", אומר הנרי יו, נוסע תדיר שמחזיק שלושה כרטיסי יוקרה רק כדי להבטיח גישה.

בשבוע שעבר הושקה אפליקציית נסיעות חדשה של אמריקן אקספרס שמציגה את זמני ההמתנה לכניסה לטרקלינים. האפליקציה מאפשרת להירשם לרשימת המתנה, בשל הביקוש הרב.

מה הלאה?

המגמה רחוקה מסיום: שדות תעופה מחפשים כל פינה פנויה כדי להקים טרקלין נוסף - על מחסני מזוודות, בקומות ביניים נטושות, או אפילו על שטח אחסון של חנויות. בסיאטל, למשל, שכנעו מסעדות וחנויות לוותר על מחסנים כדי לפנות מקום לטרקלין חדש.

המירוץ אחרי חוויית יוקרה בשדה התעופה ממשיך להחריף. מה שהיה פעם פינוק לעשירים בלבד הופך בהדרגה לסטנדרט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...