היחסים המורכבים מול אירופה והחיפוש אחר חוויות חדשות מביאים יותר ויותר ישראלים לגלות את המזרח.
לפי נתוני רשות שדות התעופה, מתחילת השנה (ינואר-אוגוסט 2025) נרשם זינוק ממוצע של 63% במספר הנוסעים הישראלים ל־15 מדינות במזרח ובאפריקה, בהשוואה לגידול מתון בהרבה - 18% בלבד - ל־46 מדינות באירופה.
במקביל למגמה, חברות תעופה זרות מגיבות במהירות ומחזקות את פעילותן בישראל. כך למשל, חברת Centrum Air האוזבקית, שהשיקה באפריל קו דו־שבועי מתל אביב לטשקנט, הודיעה כעת על פתיחת קו ישיר נוסף מתל אביב לסמרקנד. הקו החדש, שיחל לפעול ב־29 באוקטובר, יופעל אחת לשבוע במטוסי איירבוס A320.
הנתונים מראים כי סמרקנד הפכה ליעד מבוקש במיוחד בקרב ישראלים: בין ינואר לאוגוסט השנה טסו לשם 16,286 נוסעים - עלייה של 148% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחודש אוגוסט בלבד נרשם שיא של 4,276 נוסעים, פי שניים וחצי מהשנה שעברה. גם טשקנט ממשיכה לצבור תאוצה עם גידול של 30% במספר הטסים.
צנטרום אייר מציעה מחירי השקה החל מ־397 דולר לכרטיס הלוך ושוב, עם אפשרות לשלב טיסות בין סמרקנד לטשקנט בעלות של 365 דולר.
אבל לא רק אוזבקיסטן נמצאת על המפה. ב־4 באוקטובר איתיחאד איירווייז תתחיל להפעיל מספר שיא של 28 טיסות שבועיות בין תל אביב לאבו דאבי. אבו דאבי מהווה שער יציאה משמעותי לטיסות המשך למדינות המזרח.
וייטנאם אייר, המיוצגת בישראל על ידי קבוצת ממן, הרחיבה גם היא את פעילותה - אף שהיא לא מפעילה טיסות ישירות לישראל, החברה פועלת כאן באמצעות נציגים מקומיים שמוכרים כרטיסי טיסה לקבוצות מאורגנות בשל הביקוש הגבוה: למשל, טיסה עם אל על לבנגקוק ומשם המשך עם וייטנאם אייר ליעדים שונים בווייטנאם.
המסקנה ברורה: בעוד אירופה מאבדת אט־אט את מרכזיותה כיעד המוביל לישראלים, המזרח הופך לכתובת המועדפת - עם יעדים חדשים, מחירים אטרקטיביים וחוויות תרבותיות שונות לגמרי ממה שהתרגלנו אליו עד היום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
