כשמטוס דלתא אשר יצא בחודש שעבר לאמסטרדם החל לרעוד בעוצמה, חלק מהנוסעים היו בטוחים שהוא עומד להתרסק. המטוס נקלע למערבולות אוויר שהטיחו אנשים בתקרה ופיזרו עגלות שירות ברחבי הקבינה. נוסע אחד תיאר את ההרגשה כרעידת אדמה. המטוס נאלץ לבצע נחיתת חירום במיניאפוליס, שם 25 בני אדם הובהלו לבית החולים.
זו הייתה רק התקרית האחרונה בשרשרת מקרים של מערבולות שגרמו לפציעות, אשפוזים ואף למוות. בשנה שעברה, גבר בן 73 מת מהתקף לב במהלך מערבולות קשות בטיסה מלונדון לסינגפור.
מערבולות אוויר, תופעה הנגרמת מהפרעות באטמוספרה, הן אחד מתנאי מזג האוויר הקשים ביותר לחיזוי עבור טייסים. האוויר זורם כמו מים בנהר: כשהזרימה חלקה, אין בעיה, אך אם הוא נתקל במכשול, כמו סלע, נוצרת מערבולת. הרים וסופות פועלים כמו סלעים בנהר ומשנים את זרימת האוויר.
החדשות הטובות הן שמקרי מוות נדירים מאוד וחגירת חגורת בטיחות כמעט תמיד מונעת פציעה קשה. החדשות הרעות: נראה שמערבולות הופכות שכיחות יותר, במיוחד במסלולים עמוסים, וצפויות להחמיר ככל שהכדור יתחמם
מערבולות בדרגות בינונית ועד קיצונית מתרחשות עשרות אלפי פעמים בשנה ברחבי העולם. עבור רוב הנוסעים זה מורגש כטלטלות קלות, אך במקרים חמורים הן עלולות לגרום לנזק מבני למטוס, לאובדן שליטה זמני ולפציעות. בין השנים 2009 ל-2024 נרשמו בארה"ב בלבד יותר מ-200 פציעות חמורות כתוצאה ממערבולות, לפי נתוני המועצה הלאומית לבטיחות תחבורתית.
החדשות הטובות הן שמקרי מוות נדירים מאוד וחגירת חגורת בטיחות כמעט תמיד מונעת פציעה קשה. החדשות הרעות: נראה שמערבולות הופכות שכיחות יותר, במיוחד במסלולים עמוסים, וצפויות להחמיר ככל שהכדור יתחמם.
איפה המסלולים הרועדים ביותר?
אתר חיזוי המערבולות Turbli ניתח יותר מ-10,000 מסלולי טיסה, תוך שימוש בנתונים מהסוכנות האוקיינית והאטמוספרית הלאומית בארה״ב ומשרד החזאות הבריטי, כדי לדרג את המסלולים המערבוליים ביותר בעולם. המטרה, אומר מייסד האתר ואיש חקר זרימת הנוזלים איגנסיו גאייגו מרקוס, היא להראות שגם אם מערבולות נראות כאוטיות, יש להן דפוסים.
המסלול באורך 190 ק"מ בין מנדוסה שבארגנטינה לסנטיאגו שבצ׳ילה, החוצה את פסגות האנדים, הוא המטלטל (הרועד) ביותר בעולם לפי הנתונים.
שרשראות הרים מהוות מכשול עצום שמשנה את זרימת האוויר. הן יוצרות גלי אוויר שיכולים לנוע מאות קילומטרים, וכאשר הם נשברים, נוצרת מערבולת, בדומה לגלי ים שמתנפצים לקצף. רוב עשרת המסלולים המטלטלים בעולם עוברים מעל הרים, כולל הרי האנדים, שרשרת ההרים היבשתית הארוכה בעולם, וההימלאיה.
בארה״ב, המסלולים הרועדים ביותר חוצים את הרי הרוקי, אל ומסולט לייק סיטי וממנה. באירופה מדובר בטיסות מעל האלפים בין צרפת, שווייץ ואיטליה. למרות שטייסים נוקטים משנה זהירות מעל הרים, המערבולות אינן תמיד צפויות, ולעיתים נגרמות מתוואי שטח זעירים שלא מזוהים בחיזוי.
מערבולות שמגיעות משום מקום
סוג נוסף של מערבולות, מערבולות אוויר צלול, יכול להופיע ללא כל סימן חזותי מקדים. הן מתרחשות לרוב ליד זרמי סילון, שהם זרמי אוויר מהירים בגובה רב, ונגרמות משינוי חד במהירות או בכיוון הרוח עם הגובה. המסלול בין הערים היפניות נאטורי לטוקונאמה הוא מהמערבוליים ביותר באסיה, בין היתר בגלל זרם סילון חזק במיוחד, הנגרם מהמפגש בין אוויר קר מסיביר לאוויר חמים מהאוקיינוס השקט.
תופעה דומה מתרחשת בחוף המזרחי של ארה"ב, שם אוויר חם מהזרם הגולף פוגש אוויר קר מקנדה, מה שהופך את מסלול צפון האוקיינוס האטלנטי, בין אמריקה לאירופה, לאחד המסלולים עם זרמי הסילון החזקים בעולם.
מחקרים מראים ששינויי האקלים מגבירים את תדירות ועוצמת המערבולות האלה. בשנת 2020 נרשמה באוקיינוס האטלנטי הצפוני עלייה של 55% במערבולות חזקות לעומת 1979, ועלייה של 41% מעל היבשת האמריקנית. תחזיות מצביעות על כך שמערבולות חזקות מספיק כדי לגרום לפציעות עלולות להכפיל ואף לשלש את עצמן עד סוף המאה.
סופות רעמים וענני קומולוס הם מקור נוסף למערבולות, בעיקר באזורים טרופיים. טייסים לרוב עוקפים אותם באמצעות מכ״מים ונתוני קרקע, אך תחזיות אינן תמיד מדויקות, וסופות יכולות לייצר התפרצויות בלתי צפויות.
חוקרים בודקים אם גם סוג זה של מערבולות הולך ומחמיר כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, שמביאה ליותר לחות באטמוספרה ולסופות עוצמתיות יותר. המומחים מדגישים כי הטיסה עדיין נחשבת לאמצעי התחבורה הבטוח ביותר. מטוסים מתוכננים לעמוד גם במערבולות קשות, וחגירת חגורת בטיחות היא האמצעי היעיל ביותר להימנע מפגיעה.
היכולת לחזות מערבולות השתפרה, וכיום ניתן לחזות כ-75% מהן במדויק. עם זאת, ברור שככל שהתחממות כדור הארץ מחריפה והתעופה ממשיכה לגדול, חלק מהמסלולים העמוסים בעולם צפויים להפוך להרבה יותר רועדים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
