טסים לבד? תשלמו יותר: התחקיר המטריד על אפליית נוסעים בודדים

פרקטיקה מטרידה של תמחור מפלה מצד שלוש מחברות התעופה הגדולות בארה"ב • המחיר לנוסע בודד בטיסות הלוך-חזור לעיתים גבוה בעשרות אחוזים לעומת המחיר הממוצע לאדם כאשר מזמינים שני כרטיסים יחד

יונייטד דחקה ברשויות להחיל הגבלות גם על קתאי פסיפיק מהונג קונג. צילום: קוקו

נוסעים לבד בטיסה פנימית בארה"ב? ייתכן שתשלמו יותר, על אותו המסלול בדיוק. תחקיר משולב של אתר התיירות Thrifty Traveler ועיתון האקונומיסט חושף פרקטיקה מטרידה של תמחור מפלה מצד שלוש מחברות התעופה הגדולות בארה"ב: אמריקן, דלתא ויונייטד. לפי הממצאים, המחיר לנוסע בודד בטיסות הלוך-חזור (עם חזרה בימי חול) לעיתים גבוה בעשרות אחוזים לעומת המחיר הממוצע לאדם כאשר מזמינים שני כרטיסים יחד.

לפי הבדיקה, שבוצעה באמצעות ממשק אוטומטי ל-Google Flights וניתחה כ-19 אלף מחירים של יותר מ-3,200 מסלולים פנימיים, עולה כי באמריקן איירליינס, ב־57% מהמסלולים, נוסע בודד נדרש לשלם לפחות 5% יותר לעומת הזמנה זוגית זהה. ביונייטד, זה קורה בכ-8% מהמסלולים, ואילו דלתא, שהפסיקה לאחרונה את השיטה, גובה כיום מחיר זהה ליחיד ולזוג, באופן פרופורציונלי.

"תמחור מפלה". מטוס אמריקן איירליינס, צילום: איי.פי

המניע מאחורי הפרקטיקה הזו הוא תמחור מפלה (Price Discrimination), טכניקה כלכלית בה גובים מחירים שונים מלקוחות שונים עבור אותו שירות, על פי מאפיינים התנהגותיים. לפי הסבר שהובא ב-The Economist, חברות התעופה מנסות לזהות מי מהנוסעים הוא איש עסקים (שנחשב פחות רגיש למחיר ולכן ישלם יותר) ומי נוסע למטרות נופש. מאחר שאנשי עסקים נוטים לטוס לבד ולחזור באמצע השבוע - הם הופכים מטרה לתמחור גבוה יותר.

יונייטד, החברה האמריקנית היחידה שטסה לישראל (דלתא ואמריקן יצטרפו בהמשך), אינה מיישמת את אפליית המחירים כלפי נוסעים בודדים בטיסות לישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר