בעשור האחרון התרחשו ברוסיה שורת התרסקויות קטלניות, רבות מהן במטוסים סובייטיים ישנים. האחרונה מהיום (חמישי) כללה מטוס בן 50 שהתרסק במזרח המדינה וגרם למותם של 49 אנשים. ב-2024 התרסק מטוס Il‑76 ובטיסת מבחן התרסק גם סוחוי 100. מקרים בולטים נוספים: התרסקות בקמצ'טקה (2021, 28 הרוגים) ואסון Saratov Airlines עם 71 הרוגים ב-2018.
הסיבות העיקריות כוללות צי מיושן, תחזוקה לקויה ותנאי טיסה קשים, לעיתים תחת מגבלות שנוצרו בעקבות הסנקציות על רוסיה מתחילת המלחמה באוקראינה.
מטוסים מיושנים מהתקופה הסובייטית
מטוסים כמו An‑24, Il‑76 ו‑Tu‑154, שנבנו בשנות ה-50-70, עדיין משרתים ברוסיה ללא שיפורים מודרניים נדרשים. שימוש בטכנולוגיה מיושנת מאוד, מורידה את סטנדרט הבטיחות המבנית הקיים במטוסים חדשים.
תיעוד: המטוס טס בגובה נמוך מאוד - רגעים בודדים לפני שהתרסק | לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים
תחזוקה לקויה וחוסר חלקי חילוף
סנקציות מערביות הפסיקו אספקת חלקים מקוריים, טכנאים, ושירותי תשתית. רוסיה נאלצה להסתמך על פירוק מטוסים (cannibalization) או ייבוא חלקים בלתי מוסמכים דרך מדינות כמו סין ואיראן, מה שפגע קשות ברמת הבטיחות. במקרים רבים, התחזוקה מתבצעת ללא תיעוד תקני או פיקוח חיצוני, ולעיתים על ידי צוותים לא מיומנים דיים, מה שמעלה את הסיכון לתקלות חמורות בזמן טיסה.
פגיעה במערכות בטיחות והכשרות
הסנקציות פגעו גם בהדרכות טייסים ובגישה למערכות ניווט מתקדמות. כמו כן דווח בתחקירים שטייסים הונחו שלא לתעד תקלות אלא לפי הוראה מפורשת של הקברניטים. כך נחלשו נהלי הבטיחות המקצועיים.
טעויות אנוש וטיסות בנתאים קשים
ממערב סיביר ועד הקוטב הצפוני, תנאי מזג האוויר קיצוניים במיוחד: ראות לקויה, גשמים עזים, שלג וסערות שכיחים לאורך השנה. לטייסים הפועלים בקווים אלו יש לעיתים מעט מאוד תמיכה קרקעית או נתוני מכ"ם אמינים, והם נאלצים להסתמך על ניווט ויזואלי בסיסי.
התרסקות מטוס ה‑An‑24 היום מדגימה את הסכנות: על פי חקירות ראשוניות, צוות הטיסה שגה בתנאי עננות כבדה וגשם, ללא תקלה מכנית מזוהה, מה שמצביע על "טעות אנוש בתנאי הפעלה קיצוניים" כגורם המרכזי. גורמי רגולציה מדווחים כי תשתיות התעופה באותם אזורים סובלות מבלאי, כוח אדם דל והיעדר בקרת איכות, מה שמחריף את הסיכון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
