התרסקות מטוס בדרום קוראה. צילום: EPA

תופעה מדאיגה: מספר הנספים מתאונות אוויריות בעולם זינק ב-625%

בחצי שנה הראשונה של 2025 בלבד כבר נהרגו כ-529 בני אדם בתאונות אוויריות - לעומת 72 נוסעים ואנשי צוות בכל שנת 2023 • למרות זאת - נשמר שיעור סיכון נמוך של הרוגים לכל מיליון טיסות

דו"ח הבטיחות האחרון של ארגון התעופה הבינלאומי IATA מאשר תמונה מורכבת: אחרי עשור של מגמת שיפור מתמשכת בבטיחות התעופה, הנתונים מהשנה האחרונה והדיווחים מהחודשים הראשונים של 2025 מצביעים על תפנית מטרידה במיוחד.

על פי הנתונים הרשמיים, בשנת 2023 נהרגו ברחבי העולם 72 נוסעים ואנשי צוות בתאונות מטוסים. ב-2024 המספר קפץ ל-244 הרוגים – עלייה של פי שלושה לעומת השנה שלפניה.

לפי דיווחים בתקשורת הבינלאומית, מאז תחילת 2025 בלבד כבר נהרגו כ-529 בני אדם בתאונות אוויריות, נתון שמבטא עלייה של יותר מ-625 אחוזים לעומת 2023 כולה – וזאת כשנותרה עוד חצי שנה לסיכום סופי.

שרידי המטוס שהתרסק בהו, צילום: AP

תאונות בולטות - והסיבות

יש להדגיש כי IATA עצמה טרם פרסמה נתון רשמי למחצית 2025. המספרים מתבססים על הערכות ודיווחים מהתקשורת בלבד. בין המקרים הבולטים שתרמו למניין ההרוגים החריג ניתן למנות את הפלת מטוס הנוסעים בקזחסטן עם 38 הרוגים, התרסקות מטוס בסודן במהלך עימותים פנימיים שבה נהרגו 18 נוסעים ואנשי צוות, וכן ההתרסקות הקטלנית ב-12 ביוני 2025 בהודו, שתועדה לעיני מצלמות והובילה לזעזוע נוסף בענף

דו"ח IATA מראה כי גם בשנת 2024, הגורמים הנפוצים ביותר לתאונות היו תקלות בזמן המראה ונחיתה – בהם פגיעות בזנב המטוס וחריגות ממסלול. לצד זאת נרשם זינוק חד במקרים של שיבוש אותות GPS, בין היתר במזרח אירופה ובאזור המזרח התיכון.

מטוס שהתרסק בקזחסטן, צילום: Handout

הסיכון לתאונות מטוסים עדיין נמוך

למרות הנתונים המדאיגים, המגזר האזרחי ממשיך להיות אחד מענפי התחבורה הבטוחים ביותר בעולם. בשנת 2024 לבדה בוצעו מעל 40 מיליון טיסות מסחריות, ורוב מוחלט מהן הסתיימו בשלום.

לפי IATA, גם ב-2024 נשמר שיעור סיכון נמוך של הרוגים לכל מיליון טיסות, שנמוך מהממוצע בחמש השנים האחרונות - כך שלמרות הכותרות המדאיגות, עבור רוב הנוסעים הטיסה נשארת הדרך הבטוחה ביותר להגיע ליעד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...