מרגיש לכם שלעובדים בגייט יש עודף מוטיבציה באיתור כבודה גדולה מהמותר? לא נדמה לכם, מתברר שהם מקבלים תמריץ כספי על כך. בבריטניה נחשף כי עובדי המטען בשדות תעופה המקומיים מקבלים תגמול עבור כל תיק שנמצא שהוא גדול מהמותר בטיסות איזיג'ט.
על פי מייל ששלחה החברה לעובדים לאחרונה, ופורסם לראשונה ב-Jersey Evening Post, חברת תפעול המטענים, סוויספורט מתגמלת בתמריץ כספי של 1.20 ליש"ט כל פריט מטען של טיסות איזיג'ט. עד כמה שידוע מהתכתובת, התגמול מופעל בשדות התעופה בברמינגהם, גלזגו, ג'רזי, ניוקאסל, בלפסט וליברפול והורחב גם לעובדי DHL Supply Chain בגטוויק, בריסטול ומנצ'סטר, כך לפי הסאנדיי טיימס.
איזיג'ט מתירה לנוסעים להביא פריט מטען קטן אחד ללא תשלום בתנאי שמידותיו לא יעלו על 45×36×20 ס"מ ושהוא יכול להכנס תחת למושב. כאשר נמצא שהמטען גדול מהמותר בשער העלייה למטוס, הנוסעים משלמים אגרה של 48 ליש"ט, לפי דיווח באינדיפנדנט. עבור תיקי תא נוסעים גדולים יותר - עם מידות מקסימליות של 56×45×25 ס"מ להנחה בתאי האחסון העליונים - חברת התעופה גבתה בדרך כלל אגרה החל מ-5.99 ליש"ט.
האימיילים שדלפו חשפו כי עובדי סוויספורט קיבלו תגמולים על אכיפת אמצעים אלה. אימייל אחד ציין, "עבור כל תיק גדול מהמותר שנמצא, אתם זכאים לבונוס של 1.20 ליש"ט - 1 ליש"ט", והסביר שהבונוס משמש כתגמול לעובדים "שעושים את הדבר הנכון". הוא הוסיף שהמעקב הפנימי ישמש "לזיהוי הזדמנויות לתמיכה והכשרה נוספת לכל סוכן, אך לא ישמש באופן שלילי".
דין מרטין, מנהל תחנת סוויספורט בשדה התעופה גלאזגו בסקוטלנד, הודה באימייל לצוות על תרומתם להצלחת איזיג'ט. הוא חזר על מחויבות החברה לשמירה על המדיניות בפעילות היומיומית. סוויספורט - חברת מטען תעופה שבסיסה בציריך מפעילה שערי נוסעים ב-286 שדות תעופה ומטפלת בכ-4 מיליון טיסות בשנה.
המדיניות עוררה מחלוקת. בידיעה בסאנדי טיימס, עובד אנונימי העיר, "עימות עם אנשים עם מטען עודף הוא כמו להתמודד עם מתחמקי תשלום. אתה מסתכן בהתעללות או גרוע מזה - תארו לעצמכם לעצור קבוצת בחורים במסיבת רווקים ולהגיד להם שאני אצטרך לגבות מכם יותר ממה ששילמתם על הכרטיסים כדי לבדוק את התיקים האלה בבטן המטוס". עובד לשעבר הוסיף, "לא הייתה לי ברירה אלא ליישם את הכללים בנוגע למטען גדול מהמותר", בציינו ששכרו עמד על כ-12 ליש"ט לשעה, מה שהשאיר מעט ברירה אלא לעקוב אחר כל תיק לצורך קבלת הבונוס.
איזיג'ט טענה בתגובה שכל שותף טיפול קרקעי מנהל את תגמול העובדים באופן עצמאי ושחברת התעופה אינה מפקחת על תוכנית הבונוסים באופן ישיר. חברת התעופה הסבירה שהיא מתקשרת את תקנות המטען בזמן ההזמנה, על כרטיס העלייה למטוס ודרך אפשרויות שדרוג אופציונליות למטען גדול יותר. כתוצאה, רוב הנוסעים מצייתים להנחיות, כאשר רק חלק קטן נתקל בחיובים בשער.
מודל הבונוסים מעורר חששות לגבי כעס פוטנציאלי של נוסעים. מה שהגביר עוד יותר את הדיון על התמריצים. אימייל נוסף הסביר שהחברה עקבה אחר "מי תופס כמה נוסעים", אמצעי שסוויספורט טענה שנועד כדי לספק הכשרה נוספת ולא להעניש.
דובר סוויספורט טען בתגובה, "אנו מעניקים שירות לחברות התעופה ועובדים לפי המדיניות שלהן, בהתאם לתנאים ולהגדרות שנקבעו לניהול הפעילות".
דובר מטעם חברת DHL Supply Chain מסר כי "החברה מחייבת את כל העובדים לפעול בהתאם עקבי למדיניות הכבודה של איזיג'ט, וכי הדבר נלקח בחשבון כחלק מהתגמול שלהם", והוסיף, "כך אנו מבטיחים חוויית נסיעה חלקה לכל נוסע".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו