מובן שיש פתרון לטייסים. אילוסטרציה. צילום: נוצר באמצעות ג'מיני AI

זיהום הרעש נמשך: למה בנתב"ג נוחתים וממריאים בשעות הזויות - וברוב אירופה לא?

בנתב"ג אין עוצר טיסות מלא בלילה • לעומת זאת, בשדות תעופה רבים באירופה יש איסור מוחלט על המראות ונחיתות בין 23:00 ל־05:00 כדי לצמצם רעש ולשמור על רווחת הציבור • השיקולים הביטחוניים והכלכליים בארץ גוברים על השיקולים הסביבתיים

כשתושבי אירופה ובפרט מערב היבשת הולכים לישון, גם שדות התעופה "מורידים הילוך". אך בישראל, מטוסים נוחתים בכל שעה (מלבד חלון קצר באחת עד 1:45) ומייצרים רעש בלתי פוסק לתושבי הסביבה. למה זה קורה? ואיך זה שבעוד שבפרנקפורט או בלונדון לא תשמעו סילון טס מעל ראשכם בשתיים בלילה, בתל אביב דווקא כן?

לילה טוב אירופה

ברוב שדות התעופה במערב אירופה קיימים כללים נוקשים באשר לשעות פעילות, במטרה לצמצם זיהום רעש לתושבים. בשדות כמו מינכן, פרנקפורט, סכיפהול באמסטרדם, שארל דה גול בפריז והית'רו בלונדון, נאסרות המראות ונחיתות בין השעות 23:00 ל־05:00 או 06:00 בבוקר (למעט טיסות חירום, פינוי רפואי וכדומה), לעיתים כולל סנקציות חמורות על חברות שמפירות את הכללים.

הגבלות מחמירות על טיסות בלילה. הית'רו לונדון, צילום: רויטרס

"רק לפני כחודשיים טסתי למינכן, והייתי אמור לנחות שם בשעה 22:07. הבקר הודיע לי בסביבות 21:20, שלא אוכל להגיע כי השדה נסגר ב־22:00, ושעליי לטוס לשדה אחר, קטן, שפתוח. השדה לא היה מוכן גם לחריגה של 7 דקות", מספר קברניט ערן דובדבני, בעלים ומנכ"ל של חברת "דרך הסילון", המתמחה בטיסות פרטיות במטוסי מנהלים.

לדבריו, חברות תעופה אירופיות מודעות היטב למגבלות הללו, ומתכננות את פעילותן בהתאם: "כך גם בשדות אחרים – כתוצאה מכך, חברות התעופה האירופיות מתכננות את ההמראות האחרונות לפני סגירת השדות לטיסות לשדות שפתוחים בלילה. נתב"ג הוא אחד מהם, ובתקופה שלפני המלחמה, כאשר טסו לכאן עשרות חברות תעופה אירופיות, הן היו נוחתות בתל אביב לקראת 3–4 לפנות בוקר, ויוצאות חזרה לאירופה ב־6–7 בבוקר".

הרעש נמשך. מטוסים בנתב"ג, צילום: קוקו

מה קורה בלילות בנתב"ג?

בישראל קיימות מגבלות חלקיות בלבד: בין 01:50 ל־04:50 לפנות בוקר נאסרות המראות מסוימות - אך נחיתות מותרות כמעט בכל שעה, למעט "חלון" קצר שנסגר לפרק זמן קצר עבור המראות טרנס־אטלנטיות או לאסיה.

ערן דובדבני מסביר: "עוצר ההמראות מנתב"ג, שהיה בין 01:50 ל־04:50, איפשר לחברות התעופה לנצל את הלילה בצורה מיטבית. נחיתות בנתב"ג נאסרו על מנת לאפשר את כל ההמראות ליעדים הרחוקים, בארה"ב ובמזרח, לפני עוצר ההמראות, אך פרט לכך, השדה היה פתוח לנחיתות".

התוצאה: תושבי גוש דן סובלים מרעש סילונים בלילה - תופעה שכמעט לא קיימת בערים גדולות במערב אירופה. "תושבי דרום תל אביב והיישובים מראש העין ועד ליהוד סובלים מרעש הנחיתות בכל שעות הלילה, בהתאם למסלול המשמש להן", מוסיף דובדבני.

שיקולים ביטחוניים ורווח כלכלי

לצד הרצון לשמור על שדה תעופה פעיל 24/7 בשל אילוצים ביטחוניים, יש גם שיקול כלכלי: חברות רבות מעדיפות להשתמש בשדות עם זמינות לילה כדי להוזיל עלויות, לקצר זמני המתנה ולחסוך בעמידה על הקרקע.

עם זאת, דו"חות רשמיים מהשנים האחרונות (למשל של רשות התעופה האזרחית ושל המשרד להגנת הסביבה) הצביעו על גידול מתמיד בתלונות תושבים על זיהום רעש ממרחב נתב"ג, במיוחד בלילות.

האם ישראל תיישר קו עם הסטנדרט האירופי ותגביל טיסות ליליות? בשלב זה, לא נראה שמהלך כזה באופק. מגבלות הרעש לא נאכפות בצורה קפדנית, והאינטרסים הביטחוניים, התפעוליים והמסחריים גוברים על צורכי השקט של האזרחים. ובינתיים, הסילונים ימשיכו לחרוך את שמי הלילה - לפחות מעלינו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...