הנוסעים לא סבלו מספיק? חברות התעופה דורשות פיצוי על נזקי המלחמה - על חשבונכם

חברות ישראליות וזרות מבקשות להכריז על "מצב מיוחד" בשוק התעופה • הכרזה כזו תאפשר להן להפעיל מגבלות על השבת כספים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו • גוני לצטר, מנכ"ל Righty: "האם רק בישראל יצמצמו את זכויות הנוסעים בעקבות זעקות של חברות שהרוויחו הון בחודשים של מונופול בפועל?"

עוד דרך לקבל פיצויים. טיסה, אילוסטרציה. צילום: אלוסטרציה, נוצר ע"י גרוק

חברות תעופה ישראליות וזרות דורשות מהממשלה לקבל שיפוי כספי על ההפסדים שנגרמו להן במהלך המלחמה עם איראן וסגירת המרחב האווירי של ישראל. הדבר עורר זעם רב בשל הניסיון לצמצם את זכויותיהם של עשרות אלפי נוסעים ישראלים שנתקעו בחו"ל.

בפנייה שהועברה לשרת התחבורה מירי רגב, לשר הכלכלה ניר ברקת ולשר התיירות חיים כץ, דורשות החברות להפעיל את סעיף פ"א לחוק טיבי – סעיף שנוסף לאחר מלחמת "חרבות ברזל" ומאפשר למדינה, באישור ועדת הכלכלה, להכריז על "מצב מיוחד" בשוק התעופה. הכרזה כזו תאפשר להן להפעיל מגבלות על השבת כספים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו.

הישראלים שעברו חצי גלובוס כדי לחזור לישראל // צילום: יוני ריקנר

מהו חוק טיבי - חוק שירותי תעופה

חוק שירותי תעופה, הידוע גם בשם "חוק טיבי" (על שם יוזמו, ח"כ אחמד טיבי), נועד להגן על זכויות נוסעים במקרה של עיכובים, ביטולים או סירוב להעלות לטיסה. החוק מחייב את חברות התעופה לספק פיצוי כספי, שירותי סיוע (כמו לינה, מזון והסעה), או החזר מלא, בהתאם לנסיבות.

החברות טוענות כי בתקופת הלחימה נשאו בהוצאות כבדות על לינה, הסעת צוותים, פיצויים, ותחזוקת מטוסים שקורקעו. אך במקביל, הן דורשות לשלול מהנוסעים את הזכות להחזר מלא על שהותם המאולצת בחו"ל - כולל מלונות, מזון והסעות. למעשה הן רוצות לפצות את הנוסעים רק על הטיסה שבוטלה.

הישראלים שחזרו לארץ אחרי 11 ימי מלחמה. אין קשר ישיר לנאמר בכתבה, צילום: יוני ריקנר

גוני לצטר, מנכ"ל Righty, הפלטפורמה למען זכויות הנוסע הישראלי בטיסות, תקף בחריפות את בקשת החברות: "התבשרנו שחברות התעופה הישראליות והזרות עשו יד אחת נגד עשרות אלפי הנוסעים שנתקעו בחו"ל. הן דורשות מהממשלה לשלול מהם את זכויותיהם לפי חוק שירותי תעופה, "חוק טיבי", המחייב אותן להחזיר את הוצאות הלינה, המזון וההסעות. גם הרגולציה האירופית מחייבת זאת".

לצטר ציין כי בעבר אירועים חמורים בהרבה - כמו משבר הענן הוולקני באיסלנד ב-2010 – לא הובילו להקלות דומות: "משברי תעופה הם עניין נפוץ. מעולם לא בוטלו זכויות הנוסעים. האם רק בישראל יצמצמו את זכויותיהם בעקבות זעקות של חברות שהרוויחו הון בחודשים של מונופול בפועל?"

הנוסעים הישראלים מאוכזבים מהתנהלות החברות, צילום: יוסי זליגר

חברות התעופה מציגות דרכים מגוונות לצמצום הפיצוי או ההחזר לציבור: הכרזה על כוח עליון שתפטור מהשבה על כרטיסים שבוטלו, סיווג האירוע כ"אירוע ביטחוני", והכרזה על "מצב מיוחד" שיגביל זכויות.

במקביל, חברות ישראליות דורשות גם השבת כספי מסלולים שבוטלו, והפסדים שנגרמו על הוצאת מטוסים מרוטינה. לדוגמה, דורשים קיזוז תשלומי ביטוח, סבסוד חלקי לצוותים ששהו בחו"ל, ומענק לתחזוקה.

מה קובע החוק?

אם הממשלה תכריז על "מצב מיוחד", ניתן יהיה לבטל את חובת ההחזר לנוסעים בגין לינה ושהייה בחו"ל, אך זה דורש החלטה של ועדת הכלכלה. בנוסף, מדובר בסכנה משפטית: חוק שירותי תעופה הוא חוק יסוד צרכני, וכל ניסיון לרכך אותו באופן רטרואקטיבי עלול להיתקל בעתירות.

נכון לעכשיו, המדינה שוקלת אם להפעיל את הסעיף החריג - אך אין הכרעה. במקביל, החברות ממשיכות ללחוץ, אך הציבור לא שוכח: אותן חברות שמבקשות עכשיו סיוע, הרוויחו מאות מיליונים בשנה החולפת - לעיתים תוך כדי הפקעת מחירים.

תגובת משרד התחבורה תובא לכתשתתקבל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר