12 ביוני 2025 ייזכר בתולדות התעופה כתאריך בעל משמעות טרגית: זה היום בו נרשמה ההתרסקות הראשונה של מטוס בואינג 787 "דרימליינר", שהחלו את טיסותיהם המסחריות בשנת 2011.
המטוס שהיה מעורב בתאונה, בטיסה AI‑171 של חברת התעופה ההודית אייר אינדיה, התרסק מייד לאחר ההמראה משדה התעופה באהמדאבאד, בדרכו לשדה התעופה גאטוויק, הסמוך ללונדון. וזו לא הייתה "סתם" התרסקות. במטוס היו 242 נוסעים ואנשי צוות, ובשלב זה נמסר כבר על יותר מ-200 הרוגים.
למראה כדור האש האדיר שאפף את המטוס לאחר ההתרסקות, כפי שהשתקף ברשתות החברתיות, הסיכויים לניצולים אינם רבים. העובדה שההתרסקות אירעה מייד לאחר ההמראה, כשמכלי המטוס היו עמוסים בדלק לקראת הטיסה הארוכה - אף הגבירה את קטלניותה.
מה שעוד הופך את התאונה הזאת למשמעותית היא העובדה שה"דרימליינר" נחשב ליהלום שבכתר של בואינג; מטוס מתקדם בכל מובן, שהושקעו מיליארדים רבים, ושנים ארוכות, בפיתוחו. הוא מקור לגאווה טכנולוגית מוצדקת עבור החברה שסבלה בשנים האחרונות ממשברים תדמיתיים קשים סביב מטוס ה- 737 MAX - ועכשיו נאלצת להתמודד עם אירוע בטיחות טיסה נוסף, בדגם הבכיר ביותר שלה.
הדרימליינר בנוי ברובו המכריע מחומרים מרוכבים כמו פיברגלס וסיבי פחמן, שתורמים לירידה של כ-20% בצריכת הדלק שלו ומקנים לו עמידות בפני קורוזיה. רק 5% מגופו בנויים ממתכת. הוא מצויד במערכות מתקדמות, כגון בקרת טיסה דיגיטלית המאפשרת יציבות ושיפור בטיחות, מערכת חימום כנפיים אוטומטית ומתוחכמת למניעת הצטברות קרח, ומערכות פנימיות חדישות, כמו חלונות חשמליים, לחות מבוקרת, תאורת לד ועוד.
בתכנון המטוס הושקע מאמץ רב בשיפור חוויית נוסע. ה"דרימליינר" מתהדר בתא נוסעים שקט ומרווח עם לחות וניקיון אוויר משופרים, ותאורה המחוללת סביבה מרגיעה.
המטוס הספציפי הזה, מדגם 787‑8, שיוצר בשנת 2013, המריא באיחור קל בסביבות השעה 13:55, ומיד לאחר ההמראה צלל מגובה של כ‑625 רגל והתרסק על גגו של הוסטל ששייך לבית ספר לרפואה. יש הרוגים גם בין הסטודנטים. הטייס הספיק לשדר אות מצוקה לפני ההתרסקות, שלוותה בפיצוץ עז.
חקירת התאונה רק החלה, אולם את הדיה של ההתרסקות אנחנו יכולים למצוא כבר כעת. מבחינתה של בואינג זוהי מכה נוספת לדימוי שלה, והפעם זו מכה כואבת במיוחד. תעשיית התעופה העולמית בהלם מהאירוע ותגובת שוק המניות הייתה מיידית - מניות בואינג צנחו בכ-7-9 אחוזים.
בהתאם לתוצאות החקירה ייתכן שבקרוב תידרש סקירה עולמית של דגמי 787, בדגש על סביבות ההמראה, שרידות המערכות ואמינות הקופסאות השחורות. עוד צפוי, מן הסתם, לחץ רגולטורי - שיתבטא בקריאה לפיקוח מחמיר יותר וריענון תקנות בתעופה העולמית.
התרסקות ה"דרימליינר" מהווה רגע קריטי בתולדות התעופה. מטוס מתוחכם, שמסמל הישג יוצא דופן של הנדסה, תעופה ונוחות, מצוי כעת בשעת מבחן. השאלה הגדולה היא מה ייחשף מהקופסאות השחורות, ועד כמה יוביל המקרה לשינוי חקיקה, פיקוח ואפילו שבירת האמון בדור הבא של מטוסי הנוסעים.
וזה הסיפור הגדול באמת: אם אי אפשר לסמוך על הדרימליינר, על מה כן?
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
