נוסעים רבים חווים חרדה בעת עלייה למטוס, למרות שסטטיסטית זהו אחד מאמצעי התחבורה הבטוחים ביותר. נתונים שסופקו על ידי המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB) של ארצות הברית קובעים כי 94% מהתאונות הקטלניות בהן היו מעורבים מטוסי נוסעים בין השנים 2001 ל-2017 הסתיימו בשיעורי הישרדות מלאים".
מה יכול לגרום להתרסקות הדרימליינר בהודו?
למרות זאת, נוסעים רבים תוהים איזה מושב הוא הבטוח ביותר במטוס, במיוחד לאחר אסונות. באופן רשמי, אין מושב המבטיח שנוסע יישאר ללא פגע או ישרוד במקרה של תאונה, שכן רשויות התעופה טוענות שכל אירוע הוא ייחודי.
עם זאת, נתונים שנאספו במהלך השנים חושפים דפוסים לגבי מיקום המושב ושיעורי ההישרדות. מחקרים מציעים כי מושבים בשליש האחורי של המטוס עשויים להציע סיכויי הישרדות טובים יותר.
מטוס ובו 242 נוסעים התרסק בהודו // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
ניתוח של רשות התעופה הפדרלית האמריקאית משנת 2015 שצוטט על ידי מגזין Time תמך ברעיון שלנוסעים בשליש האחורי של המטוס היו שיעורי התמותה הנמוכים ביותר. על פי הניתוח, בקרב אנשים שישבו במושבים האמצעיים בחלק האחורי של המטוס היה שיעור תמותה של 28%, בעוד שהמושבים הפחות בטוחים היו אלה שממוקמים במעבר של השליש האמצעי של התא, עם שיעור תמותה של 44%.
"הכל תלוי בדינמיקה של ההתרסקות", הסביר דניאל קוואסי אדג'קום, חוקר בטיחות תעופה באוניברסיטת צפון דקוטה. "כמובן, אם המטוס נהרס לחלוטין, גורלך נחרץ לא משנה איפה אתה יושב", הוא גם ציין. צ'נג-לונג וו, פרופסור חבר בבית הספר לתעופה באוניברסיטת ניו סאות' ויילס באוסטרליה, ציין כי מושבים ליד או קרוב לכנפי המטוס עשויים להציע הגנה רבה יותר בזכות חיזוק מבני ועמידות גבוהה, והם בדרך כלל קרובים יותר ליציאות החירום, מה שמאפשר לנוסעים להתפנות מהר יותר.
מצד שני, סכנה אורבת מתחת לחלק האמצעי של המטוס, שם ממוקמים מכלי הדלק, אשר עלולים לפלוט עשן או להתלקח בהתרסקות. "למרות שמטוסים אמורים לרוקן את מכליהם לפני הנחיתה, קפסולות אלה יכולות להמשיך לפלוט עשן או להתלקח במקרה של תאונה", הזהיר אדג'קום.
פינוי מהיר הופך לקריטי, כאשר על הנוסעים לעזוב את המטוס תוך 90 שניות לאחר תאונה. "אל תיקחו את המטען שלכם. אל תצלמו. אל תיכנסו לפאניקה. הקשיבו ועקבו אחר הוראות הצוות", יעץ מומחה לבטיחות תעופה. על הנוסעים לזכור את מיקום יציאות החירום, לספור את השורות אליהן, ולשים לב להוראות הצוות, שכן אלה פעולות חיוניות שיכולות להיות חיוניות במהלך פינוי.
הישרדות בתאונת מטוס אינה קשורה רק למיקום; מוכנות הנוסע, כולל תשומת לב ותגובה במצבי חירום, יכולה להשפיע על ההישרדות באותה מידה כמו מיקום המושב. מהירות הפינוי הופכת לגורם מכריע בהישרדות. באירועים קודמים, הסחת דעת בגלל מטען הייתה אחראית לעיכובים קריטיים במצבי חירום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו