המטוס שלא אכזב, עד היום: מה יכול לגרום להתרסקות הדרימליינר בהודו?

עומס דלק גבוה, טעות אנוש או חדירת חפץ זר • מומחה התעופה מסביר מה יכול לגרום להתרסקות הבואינג 787 שנחשב לאמין ובטיחותי

לא אכזב עד היום. הדרימליינר. צילום: 27א, בואינג

מטוס ה"דרימליינר" בואינג 787-8 שעמד במרכז ההתרסקות הקשה היום (חמישי) באחמדבאד, הודו, הוא אחד הדגמים המובילים בתעופה האזרחית. למרות האירוע הטרגי שבו נהרגו רוב הנוסעים ואנשי הצוות, מדובר במטוס שעד כה נחשב לאמין, חסכוני ומתקדם, ונמצא בשימוש נרחב על ידי חברות תעופה מובילות ברחבי העולם.

התרסקות המטוס היום רגע לאחר המראתו, כשעליו 242 נוסעים, מסמנת נקודת מפנה מאז נכנס לשירות. נסיבות האירוע עדיין נחקרות, והן כוללות הערכות לגבי עומס דלק גבוה, כשל טכני אפשרי או טעות אנוש.

מטוס ובו 242 נוסעים התרסק בהודו // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

שוחחנו עם מומחה התעופה אהרון לפידות, שאמר כי "די מהר יימצאו הקופסאות השחורות וניתן יהיה ללמוד על האירוע בצורה ברורה וישירה. מטוסי הדרימליינר שונים מאד ממטוסי העבר. אם בעבר מטוסים היו מורכבים מפח והחומרים היו חלשים היום מטוסים נבנים מחומרים סופר מתוחכמים ומיוחדים שמאפשרים למטוס לשרת המון שנים, הרבה יותר מ-14 שנים ולכן האפשרות שמדובר בעייפות החומר היא לא מצויה במקומות הראשונים".

לחצים בהמראות ונחיתות עקב משקל רב

במקום עייפות החומר הסביר לפידות כי ההתרסקות מגיעה ככל הנראה עקב הקושי שקיים בהמראות ובנחיתות. "עיקר ההתרסקויות של מטוסים מתרחשות בהמראות או בנחיתות. זה השלב שמופעלים על המטוס לחצים רבים מאוד כי המנועים צריכים להעלות לשמיים טונות רבות של משקל או להנחית טונות כה רבות. בשלב הזה מופעלים על המטוס לחצים גדולים מאד. הלחצים האלו עלולים להביא לטעות או לבעייה אחרת שתגרום להתרסקות".

זירת התרסקות המטוס בהודו, צילום: איי.פי

מומחה התעופה ציין עוד כי סיבה נוספת להתרסקות עלולה להיות פגיעה במנוע עקב חדירת ציפור או חפץ אחר. מציאות כזו תביא בדרך כלל להתרסקות ולאסון. "בשנת 2000 היה אסון תעופה גדול בצרפת בעת שמטוס קונקורד התרסק מייד אחרי ההמראה. מה שקרה שם היה צירוף מקרים נוראי. חתיכת מתכת שנפלה ממטוס אחר והיתה על המסלול, המתכת הזו קרעה את גלגלי המטוס והגומי נשאב אל מנוע המטוס וגרם להתרסקות שלו. מציאות דומה נגרמת על ידי ציפורים. סביב שדות תעופה יש לא פעם ציפורים רבות ופגיעה של ציפור במנוע יכולה בקלות להביא להתרסקות המטוס".

דוגמה מפורסמת לכך ונדירה בצורה חריגה היא האירוע שזכה לשם 'נס על ההדסון'. שם ציפור פגעה במנוע של המטוס אבל לקברניט היתה אפשרות לנחות על הנהר וכך להציל את הנוסעים ואפילו את המטוס. 

תיעוד ההתרסקות בהודו, צילום: 27א

מעבר לכך ישנן הרבה תקלות נוספות שעלולות לגרום לתקלה במנוע, בעיה בהגאים או במדפים. כמו כן ייתכן שבגלל הכובד של המטוס אחרי ההמראה כשהוא מלא בדלק, יצרה נקודה של לחץ וכובד גדולים על המטוס כולו. במצב כזה טעות אפילו קלה של הטייס יכולה להוביל להתרסקות". 

יותר ממיליארד נוסעים מכל העולם

מאז הכנסתו לפעולה לפני כ-15 שנה, הספיק הדרימליינר להסיע יותר ממיליארד נוסעים. כמחצית מגופו עשוי מחומר מחוזק בסיבי פחמן - מה שהופך אותו לקל משמעותית ממטוסים מסחריים אחרים, ולחסכוני בדלק. המטוס שתוכנן לשאת 248 נוסעים בשתי מחלקות, מסוגל לטוס לטווח של כ-14,000 ק"מ, ומתאים במיוחד לטיסות ארוכות.

יתרונו של המטוס הוא לא רק בטכנולוגיה, אלא גם בחוויית הנוסע - הוא מתוכנן לשמור על לחץ אוויר פנימי המקביל לגובה של 6,000 רגל בלבד, רמות לחות גבוהות יחסית ואיכות אוויר משופרת, מה שתורם לתחושת רווחה גם בטיסות ממושכות. בין החברות שמפעילות את הדגם ניתן למנות את אל על, ארקיע, British Airways, American Airlines, Japan Airlines, Qatar Airways, Ethiopian Airlines וכמובן אייר אינדיה.

מחירו הרשמי של ה-787-8 עומד על כ־248.3 מיליון דולר, אך הנחות מקובלות בשוק מביאות את העלות לחברות תעופה לסביבות 148 עד 157.5 מיליון דולר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר