הדיילים חושפים: למה תמיד קר במטוסים?

נוסעים רבים מתלוננים על הטמפרטורה הנמוכה במטוסים, אך מסתבר שיש לכך סיבות חשובות • ראשית, הן מונעות התעלפויות, נוסעים נוטים להתעלף כאשר הטמפרטורה עולה מעל 24°C • שנית, אוויר קר עוזר להפחית התייבשות

טיסה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

נוסעים רבים מתלוננים על הטמפרטורה הנמוכה במטוסים, אך מסתבר שיש לכך סיבות חשובות. ג'יי רוברט, איש צוות אוויר בכיר, חושף את האמת מאחורי המיזוג הקר בטיסות.

"כשהמטוס בשער, הוא מקורר במערכת חיצונית. באוויר, המטוס עובר למערכת קירור פנימית המופעלת על ידי המנועים", מסביר רוברט בראיון ל-UniLad Tech. בעוד הטייסים שולטים בתרמוסטט הראשי, דיילי האוויר יכולים לבצע רק התאמות קטנות.

טיסה (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

לפי טיילור גרלנד מאיגוד דיילי האוויר, תאי המטוסים מחולקים לאזורי טמפרטורה, אך המערכת אינה מושלמת: "אם חיישן הטמפרטורה נמצא ליד מקור חום, המערכת עלולה לחשוב שהתא חם יותר מכפי שהוא באמת".

רוברט מדגיש שלטמפרטורות נמוכות יש יתרונות משמעותיים. ראשית, הן מונעות התעלפויות. נוסעים נוטים להתעלף כאשר הטמפרטורה עולה מעל 24°C. "באחד המטוסים הגדולים שלנו עם מעל 600 נוסעים, הייתי חייב לוודא באופן קבוע שהטמפרטורה לא עולה מעל 23°C", מספר רוברט.

דיילת אוויר מציעה אוכל ושתייה לנוסעת (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

שנית, אוויר קר עוזר להפחית התייבשות ומתמודד עם הסביבה היבשה והמלחיצה בתא, מה שמפחית סחרחורות ותחושות חולשה. יתרון שלישי, שאולי פחות מדעי אך לא פחות חשוב, הוא ריח נעים יותר. "תאים חמים נוטים להסריח יותר", מציין רוברט. "חום מגביר את פעילות המולקולות הגורמות לריח, וריחות לא נעימים מצטברים במהירות במטוס חם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר