האם תהיה השפעה למשבר בין רינאייר לרשות שדות התעופה? ראינאייר. צילום: רויטרס

חשיפה: הסיבה שראינאייר ביטלה את הטיסות לישראל

ענקית התעופה האירית, אחת מהפופולריות בישראל, הסירה במפתיע את כל טיסותיה למדינה וממנה לחודשים הקרובים • חרף ההשערות על כך שהסיבה למעשה הקיצוני היא המצב הביטחוני או מחסור בביקוש - מתברר שהסיבה לכך שונה לגמרי

חברת הלואוקוסט האירית ראינאייר הסירה אתמול (שני) בשעות הערב את טיסותיה מלוח הטיסות לישראל ומישראל לחודשים מרץ ואפריל הקרובים. ישראלים רבים קיבלו הודעות ביטול על טיסותיהם, ורבים נותרו ללא טיסה חלופית במחיר דומה, עם מלונות שהוזמנו ללא אפשרות ביטול, רכבים שהושכרו בחו"ל ואטרקציות נוספות. כעת, אנו חושפים כאן לראשונה את הסיבה שגרמה לחברת התעופה האירית לבטל את טיסותיה לישראל.

מתחילת מלחמת חרבות ברזל, החליטו ברשות שדות התעופה לסגור את טרמינל 1, וכל הטיסות שממריאות מישראל יוצאות מטרמינל 3. חברות התעופה שממריאות מטרמינל 3 משלמות לרשות שדות התעופה יותר מאשר חברות התעופה שממריאות מטרמינל 1 שבו מסי הנמל מוזלים. מי שעד תחילת המלחמה טסו מטרמינל 1 היו בעיקר חברות הלואוקוסט, שחסכו בתשלום לנמל התעופה בן גוריון באמצעות שימוש בטרמינל שמציע תעריף זול יותר לחברות התעופה - וכך, בעצם, יכלו להציע גם מחירים נמוכים לנוסעים.

משלמים יותר. טרמינל 3 בנתב"ג, צילום: יהושע יוסף

כשהמס גבוה, הטיסות לא משתלמות

כל עוד חברות הלואוקוסט לא חזרו לישראל, לא הייתה שום בעיה שטרמינל 1 סגור - כמעט כל חברות התעופה שפעלו מתחילת המלחמה ועד עכשיו מטרמינל 3 עשו את זה גם לפני המלחמה, ומבחינתן לא היה שינוי בגובה תשלום המסים. בתאריך 1 בפברואר חזרה ראינאייר לישראל והייתה חברת הלואוקוסט הראשונה שחזרה להפעיל טיסות ישירות למדינה.

חברת התעופה האירית שילמה עד תחילת המלחמה סכום מסוים לרשות שדות התעופה כאשר פעלה מטרמינל 1, וכעת ברשות שדות התעופה דרשו מראינאייר לשלם את הסכום הגבוה יותר, שנגבה עבור המראות מטרמינל 3. בראינאייר ביקשו להמשיך ולשלם את הסכום ששילמו עד תחילת המלחמה, כך שתחשיב מחירי הטיסות שלהם התבסס, בין היתר, גם על זה - אך על פי גורמים המקורבים לנושא, ברשות שדות התעופה לא הסכימו להוזיל לראינאייר את עלות המסים עבור השימוש בטרמינל 3 ולהשוות אותו למחיר של טרמינל 1.

המצב חוזר לאחור

בראינאייר ניסו במהלך הימים האחרונים לפתור את הנושא מול רשות שדות התעופה, ומשלא הצליחו החליטו שהטיסות לישראל לא משתלמות במתכונת הזאת, ובחרו לעזוב את ישראל בשלב זה. ראינאייר הייתה חברת הלואוקוסט הראשונה שחזרה לארץ והציעה מחירי טיסות נמוכים במיוחד. הם תכננו להרחיב את כמות הטיסות ומספר היעדים באופן משמעותי מאוד בשבועות הקרובים, ועל פי מקורבים לראינאייר היו תכניות גדולות לקהל הישראלי - אך הדרישה מהם להשתמש בטרמינל 3 ולשלם מסים גבוהים גרמה לחברת הלואוקוסט הגדולה באירופה לעזוב את ישראל, ונכון לעכשיו לא ברור מתי תשוב.

ברינאייר תכננו להרחיב את הפעילות לקהל הישראלי, צילום: GettyImages

החזרה של ראינאייר לישראל סייעה בהגדלת מספר הנוסעים והייתה אמורה לסייע עוד יותר כאשר מספר היעדים וכמות הטיסות היו אמורים לגדול בשבועות הקרובים. המשמעויות של חברה שכזאת שפועלת בישראל הן אדירות, שכן עובדים רבים ברשות שדות התעופה עדיין נמצאים בחל"ת ומחכים לחזור לעבודה, אך המאבק של ראינאייר מול רשות שדות התעופה מחזיר את המצב אחורה: הנוסעים שהיו אמורים לטוס עם ראינאייר לא יוכלו לעשות זאת לפחות במהלך מרץ ואפריל, וההשפעה על מספרי הנוסעים צפויה להיות מורגשת.

המאבק עלול להשפיע על חברות לואוקוסט אחרות

כבר ב-1 במרץ צפויה לחזור ענקית לואוקוסט נוספת לישראל, וויז אייר, ונכון לעכשיו לא ברור אם בנמל התעופה בן גוריון יפתחו את טרמינל 1 ויאפשרו לחברות הלואוקוסט לחזור לישראל, להוסיף טיסות ליעדים שונים ברחבי העולם ולהגדיל את מספרי הנוסעים, כך שבמקביל, עובדים ברשות שדות התעופה יוכלו לחזור לעבודתם, בהתאם לעלייה במספר הנוסעים.

גם חברת הלואוקוסט טראנסאוויה חזרה לישראל ומפעילה בשלב זה טיסות לפריז בלבד, ובחברת איזיג'ט בוחנים את החזרה לישראל, אך כרגע לא ברור אם המשבר בין רשות שדות התעופה לראינאייר ישפיע גם על חברות לואוקוסט אחרות שבוחנות את החזרה לישראל, ויצטרכו לשלם מיסי נמל גבוהים יותר מאשר שילמו עד תחילת מלחמת חרבות ברזל.

מה יהיו ההשלכות? נתב"ג (ארכיון), צילום: משה שי

הנפגע העיקרי - הצרכן הישראלי

העזיבה של ראיינאיר את השוק עלולה להביא את וויזאיר ואיזיגט להדיר רגליהן מישראל. הפגיעה תהיה בצרכן הישראלי, שישלם יותר עם ביקוש גבוה והיצע נמוך. ראיינאיר התכוונה להרחיב את הפעילות בארץ באופן משמעותי, ובמידה שהייתה מוצאת פתרון מול ראינאייר, הצרכן הישראלי היה המרוויח העיקרי.

מרשות שדות התעופה נמסר: "מפרוץ המלחמה, ועל רקע הירידה החדה בהיקפי הפעילות בנתב"ג וצרכי הביטחון, טרמינל 1 נסגר. כל הטיסות הבינלאומיות והפנים ארציות לאילת עברו לטרמינל 3. בהיקף הנוסעים הנוכחי אין הצדקה כלכלית להפעלת שני טרמינלים. טרמינל 1 יחזור לפעילות בהתאם לגידול בהיקף הנוסעים. טיסות היוצאות מטרמינל 3 מחוייבות במיסי נמל בהתאם. כל חברות התעופה, ובכלל זה רינאייר, היו מודעות לכך טרם חזרת פעילותן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...