מה קורה בבואינג? החור שנפער במטוס פותח תיבת פנדורה

חברות תעופה ברחבי העולם קרקעו לבדיקה את מטוסי הבואינג שלהם, במיוחד מהדגם שבו נפער חור בעודו בשמיים במהלך טיסת אלסקה איירליינס בארה"ב ביום שישי • מסתבר שבחודש שעבר החברה הורתה לחברות התעופה לבדוק יותר מ-1,300 מטוסי MAX, שהיה צורך לאתר בהם בורג רופף במערכת בקרת ההיגוי • שלא לדבר על התרסקויות המטוסים הטרגיות שחוותה בעשור הקודם

מטוסי בואינג מדגם 737 Max. צילום: רויטרס

חברת בואינג בודקת את מטוסיה בעולם - ובמיוחד את מטוסי 737 מקס (MAX) 9, בעקבות התאונה במהלך טיסת אלסקה איירליינס שהמריא מפורטלנד לעבר לקליפורניה ביום שישי האחרון – אז נפער חור גדול באמצע המטוס בעודו בשמיים. המטוס נחת בשלום ולא היו נפגעים באירוע.

עשרות הרוגים בהתרסקות מטוס בנפאל // שימוש בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות היוצרים

מנהל התעופה הפדרלי (FAA), הודיע ביום שבת כי הורה לבדוק 171 מטוסים מקס, המופעלים על ידי חברות תעופה אמריקאיות או שנמצאים בשטח ארה"ב. הבדיקות גרמו לביטולי מאות טיסות במהלך סוף השבוע.

החברה שמחזיקה בהכי הרבה מטוסי מקס 9, היא יונייטד איירלנייס – עם 79 במספר. אתמול היא ביטלה כ-180 טיסות שתוכננו במטוסים אלו – בתקווה להחזיר אותן לשירות במהרה בתום הבדיקות.

מטוס ה-737 Max 9, של אלסקה איירליינס שנחת נחיתת חירום - חונה בנמל התעופה הבינלאומי של פורטלנד, צילום: איי.פי.

ברויטרס מציינים כי כ-215 מטוסי 737 מקס 9, נמצאים בשירות ברחבי העולם. רק כ-171 כוללים את הדלת שפוצצה במהלך הטיסה של אלסקה איירליינס.

לאחר שקרקעה את מטוסיה, חברת התעופה מאלסקה החזירה בשבת 18 מהם לשירות בעקבות בדיקות תחזוקה מוקדמות שבוצעו בהם. ביום ראשון היא ביטלה 163 טיסות – ולדבריה השיבושים צפויים להימשך לפחות עד אמצע השבוע.

החור שנפער במטוס אלסקה איירליינס, צילום: רויטרס

חברה בלחץ

בניו יורק טיימס מזכירים כי גם אם חברת בואינג אינה אשמה במה שקרה למטוס אלסקה איירליינס, יש עליה לחץ גדול, לאור העובדה כי גרסה קודמת של המטוס, ה-737 מקס 8, היה מעורב בשתי התרסקויות בשנים 2018 וב-2019 בהם נהרגו מאות אנשים באינדונזיה ובאתיופיה – ומטוסים מהסוג הזה בעולם קורקעו.

עוד הסתבר שבמהלך הקיץ, אחד הספקים שלהם קדח חורים בצורה לא נכונה ברכיב שעוזר לשמור על לחץ תא הנוסעים – בעיות שטופלו בסופו של דבר

"הבעיה היא מה קורה בבואינג", אמר לעיתון ג'ון גוגליה, יועץ ותיק לבטיחות תעופה וחבר בדימוס במועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה, החוקרת תאונות מטוסים. מסתבר שבחודש שעבר החברה הורתה לחברות התעופה לבדוק יותר מ-1,300 מטוסי MAX, שהיה צורך לאתר בהם בורג רופף במערכת בקרת ההיגוי. עוד לפני כן, במהלך הקיץ, התברר שאחד הספקים שלהם קדח חורים בצורה לא נכונה ברכיב שעוזר לשמור על לחץ תא הנוסעים – בעיות שטופלו בסופו של דבר.

מטוס בואינג 737 MAX, צילום: אי.פי

ה-MAX, הוא המטוס הנמכר ביותר בהיסטוריה של בואינג ומתוך כמעט שלושת מיליון הטיסות המתוכננות ברחבי העולם החודש – חמישה אחוזים מהן מתוכננות להתבצע באמצעותו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר