למה מוציאים את מטוסי הג'מבו לפנסיה?

אל על נפרדה אתמול מאחרון מטוסי ה-747, צעד שמרבית חברות התעופה בעולם כבר ביצעו • אז מה גרם לפרידה מהמטוס הענק ששלט בשמיים?

צילום: סיון פרג' // מטוס הג'מבו של אל על

הטיסה האחרונה של מטוס ג'מבו של אל על נחתה אתמול (ראשון) וזכתה לתשואות רבות. רוב חברות התעופה בעולם הוציאו את מטוסי 747 מהשירות ועברו למטוסים חדישים וחסכוניים יותר, אבל "מלכת השמיים" תמשיך לעופף בשירותן של כמה חברות תעופה וגם בשירות הבית הלבן. 

33 מטוסי ג'מבו ממשיכים לטוס בבריטיש איירווייז, 10 בחברת ק.ל.מ, 10 בחברת אייר צ'יינה, שמונה בווירג'ין אטלנטיק, שישה בתאי איירווייז, חמישה בקוונטס האוסטרלית ושלושה בלופטהנזה הגרמנית. 

לדברי קברניט אל על, רועי גיל, "מטוס חדיש יותר יעיל ונוח לתפעול מהג'מבו, יש פחות מנועים לקנות ולתחזק והוא צורך פחות דלק. מטוס עם שני מנועים עושה כמעט את אותה העבודה עם חצי מהדלק שלוקחים מטוסי הג'מבו. כך למשל 787 לניו יורק לוקח 283 נוסעים עם 65 טון דלק ומטוס 747 לוקח 408 נוסעים עם 130 טון דלק".  

את רוב מטוסי 747 הפורשים לפנסיה החליפו במטוסי A350 של איירבוס ובדגם 777-300ER של בואינג, שניהם דו מנועיים. אל על החליפה את מטוס הג'מבו במטוסי דרימליינר 787, וכך ינהגו גם ק.ל.מ וקוואנטס שיוציאו את הג'מבו לפנסיה בשנת 2021. 

בריטיש איירוויז מתכננת את הפנסיה של הג'מבו לשנת 2024, והיא הזמינה במקומם 18 מטוסים מדגם Boeing 777X. וירג'ין אטלנטיק מצטיידת במחליף A350-1000, וכבר קיבלה מטוס אחד מהסדרה החדשה. 

נפרדים ממטוס הג'מבו. אמש בנתב"ג // צילום: קובי בן נביא

תאי מתכוונת להפסיק שירות של חמישה מטוסי ג'מבו בשנת 2022, אך עדיין לא החליטה איזה דגם יחליף אותם, ההערכות הו לכיוון 787 דרמליינר. בלופטהנזה עדיין אין תכנית להוציא את הג'מבו לפנסיה. דגמי 747-400 הישנים יוחלפו בשנת 2020 במטוסי 777X, אבל הדגם המתקדם יותר 747-8 עדיין מתוכנן להמשיך. גם אייר צ'יינה וקוריאן אייר לא מתכננים את הפרישה של הג'מבו, חלק מהמטוסים שיוצאים מהשירות בחברות הגדולות עוברים לגריטה, אבל חלקם נמכרים לחברות קטנות, ויש גם שיהפכו למטוסים פרטיים. 

גם הג'מבו המשרת את נשיא ארה"ב, Air Force 1 והתאום שלו, שניהם פעילים כבר 30 שנה, יוחלפו בקרוב, אבל לא בדגם חדש, אלא בג'מבו מתקדם מדגם 747-8, שיותאם לשימוש הנשיא. ביולי אישר הפנטגון שבואינג תקבל 3.9 מיליארד דולרים עבור שני מטוסים, שיהיו מוכנים רק בסוף שנת 2024.

שני המטוסים נמצאים עתה בשיפוץ במפעלי בואינג בסן אנטוניו. בשנת 2016 צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שיש לבטל את ההזמנה כי העלות הכוללת היא יותר מ-4 מיליארד דולרים. בואינג כנראה יישרה קו והפחיתה מהמחיר. לבקשת טראמפ, המטוסים החדשים ייצבעו בצבעי הדגל האמריקני, אדום, לבן וכחול. הצבע הנוכחי של מטוס איירפורס 1 נבחר על ידי הנשיא קנדי ורעייתו ז'קלין, בשנת 1960

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר