תביעה: "חברות תעופה לא מחזירות כסף על טיסות שבוטלו"

חברות תעופה גדולות לא מחזירות לישראלים כסף על טיסות שבוטלו • כעת הן צפויות להיתבע על ידי המועצה לצרכנות • בין החברות: יונייטד, אג'יאן וכעת גם ראינאייר שלא נכללת בבקשה לתביעה

גם יונייטד האמריקנית נכללת בבקשה לתביעה ייצוגית // צילום: קוקו //

המועצה הישראלית לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית לבית המשפט המחוזי נגד ארבע חברות תעופה בינלאומיות הפועלות בישראל - יונייטד איירליינס, אוקראין איירליינס, איג'ייאן איירליינס ו-וולינג איירליינס. לפי הנטען בתביעה, חברות התעופה המדוברות ביטלו טיסות בעקבות אתגר הקורונה מאז תחילת חודש פברואר, אך לא החזירו ללקוחות שרכשו כרטיסים את כספם או יידעו אותם בנוגע לאפשרות קבלת השבת התמורה – וזאת לכאורה, בניגוד לחוק.

איך החברות הללו כן נוהגות? 

מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות עולה שהחברות נגדן מתוכננת התביעה הייצוגית הציעו ללקוחות אשר טיסותיהם בוטלו בשל משבר הקורונה את האפשרות לשנות את מועד הטיסה או לקבל שובר זיכוי לשימוש עתידי. לטענת המועצה, מדובר במדיניות הסותרת את הוראות חוק שירותי תעופה, אשר כאמור מחייב את חברות התעופה בעת ביטול טיסה להציע ללקוח "השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע". 

חברה נוספת שהודיעה ממש בימים האחרונים כי היא משנה את המדיניות שלה ולא תחזיר כסף ללקוחותיה שטיסותיהם בוטלו ותאפשר שינוי מועד או ואוצ'ר, היא חברת הלואוקוסט הגדולה בעולם, ראינאייר האירית. חברת התעופה האירית נחשבה עד לא מזמן לכזו שמאפשרת לקבל החזרים כספיים בנוגע לטיסות שבוטלו די בקלות, אך כעת היא משנה מדיניות. לא מעט לקוחות פנו אלינו עם תלונות גם על איזיג'ט, חברת הלואוקוסט הבריטית שמקשה מאוד על החזרתם הכסף בעבור טיסות החברה שבוטלו. 

ראינאייר מצטרפת למדיניות אי החזרת תשלום // צילום: אי.אף.פי
ראינאייר מצטרפת למדיניות אי החזרת תשלום // צילום: אי.אף.פי

ראוי לציין, כי טרם הגשת הבקשה לתביעה ייצוגית, ולאור פניות רבות של צרכנים בנושא, פנתה המועצה הישראלית לצרכנות לכל חברות התעופה שניהלו מדיניות בעייתית במטרה להביאן לתיקון המדיניות. לטענת המועצה, בעקבות פניותיה, חזרו בהן חברות התעופה אייר פראנס הצרפתית, איבריה הספרדית, TAP הפורטוגלית ו-KLM ההולנדית ושינו את נהליהן וכעת יוכלו הלקוחות הישראליים של החברות לקבל את כספם חזרה במקום קבלת שוברי זיכוי לשימוש עתידי. 

עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות: "מדובר בעזות מצח מצד החברות. החוק קובע שבעת ביטול טיסה ביוזמת חברת התעופה, הלקוח זכאי להחזר כספי או לכרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו – כאשר חברות התעופה מחוייבות ליידע את הנוסעים בנוגע לאפשרות לקבל את כספם בחזרה. מאז שהחלו ביטולי הטיסות, החברות הללו פוגעות בלקוחותיהן ומצפצפות על החוק, הן אינן משיבות את כספי הלקוחות, ואף מטעות את הלקוחות כאשר הן אינן מעדכנות בדבר זכותם לקבל חזרה את כספם. חברות התעופה הבינלאומיות הפועלות בישראל, כמו כל חברה אחרת, חייבות להתנהל באופן חוקי והוגן מול הצרכנים. לא ניתן יד לפגיעה בצרכנים, ולא נשקוט עד שהעוול הזה יתוקן". התביעה הוגשה באמצעות עו"ד ברוך אדלר ממשרד אדלר, שחר, אדלר ושות' ועו"ד רוני אבישר-שדה.



 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר