לאורך שנים רבות היתה טורקיה ליעד תיירותי ישראלי עיקרי, ולא רק בגלל טיסות הקונקשן. עם זאת, משט המרמרה ב-2010 היווה מפנה משמעותי שלאחריו במשך שנים רבות נזנחה מדינתו של ארדואן על ידי התייר הישראלי. בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנה האחרונה בעקבות תבוסת מפלגתו של נשיא טורקיה בבחירות המקומיות אשתקד, התרחש זינוק במספר התיירים הישראלים במדינה.
למרבה ההפתעה, גם בתקופה הנוכחית שבה מדינת ישראל מתמודדת עם גל תחלואה שני - ישראלים רבים בוחרים לנפוש בטורקיה ככלל ובאיסטנבול בפרט. זאת, למרות שמצב התחלואה בטורקיה לא מעודד.
נכון להיום, מדינות בודדות מאפשרות לתיירים ישראלים להיכנס לשטחן ללא צורך בבידוד או בהצגת בדיקות קורונה. קפריסין ויוון לא מסכימות לקבל תיירים מישראל וכך גם רוב מדינות אירופה. ישראלים יכולים להיכנס לארה"ב ולמקסיקו, אך מדובר בטיסות רחוקות ויקרות - ואסיה סגורה בפני התייר הישראלי כמעט באופן הרמטי.

כשכל זה קורה, טורקיה היא האופציה הטובה ביותר ונראה שלא מעט ישראלים קופצים על המציאה. רבים מהישראלים נמצאים בחל"ת, מוכנים לספוג את הבידוד בחזרה לארץ ובוחרים לטוס ולנפוש במרחק טיסה קצרה של כשעתיים.
בשלב זה, שתי חברות התעופה היחידות שמפעילות טיסות ישירות בין ישראל לטורקיה הן טורקיש איירליינס ופגסוס. חברת התעופה טורקיש איירליינס מפעילה בקו זה את מטוסי הבואינג 737 שלה, שמכילים קצת פחות מ-200 מושבים. מבדיקה מול חברת התעופה עולה כי יש 85% תפוסה במטוסים, מה שאומר שכל יום ישנם כ-150 ישראלים שטסים בקו תל אביב-איסטנבול. כמובן, שלא כולם תיירים, רבים מהם אנשי עסקים, אך ביניהם יש כאמור גם לא מעט תיירים. הקו כל כך מצליח, עד כדי כך שטורקיש אייליינס הרחיבה את הפעילות והוסיפה בשבוע שעבר עוד ארבע טיסות שבועיות - כלומר, בקו זה יפעלו 11 טיסות בכל שבוע. ביום חמישי שעבר שבה חברת פגסוס הטורקית להפעיל טיסות בקו איסטנבול-תל אביב. פגסוס מפעילה כעת 14 טיסות נוסעים שבועיות בין איסטנבול לתל אביב.
80 דולר ללילה
בעלים של מלון באנטליה סיפר כי בשבוע שעבר הגיעו לבית המלון שלו כחמישים ישראלים שהחליטו לצאת לנופש. העיתוי משלב את העובדה שטורקיה היא אחת האופציות היחידות לחופשה, את הטיסה הקצרה, וכמובן את המחירים הזולים בבתי המלון במדינה. מחירי הטיסות לחודש אוגוסט מתחילים מ-160 דולר עם חברת פגסוס, והחל מ-190 דולר עם טורקיש איירליינס. בית מלון בדרגת חמישה כוכבים באיסטנבול ניתן למצוא החל מ-80 דולר בחודש אוגוסט, מחירים נמוכים באופן משמעותי ממה שראינו בשנים הקודמות.
עוד בנושא:
• גם ירדן פותחת את השמיים - כך זה יעבוד
• העולם נפתח בהדרגה - נתב"ג נשאר מאחור
• רשימת המדינות אליהן ניתן לטוס ללא בידוד
בניסיון להתאים את נמל התעופה העצום באיסטנבול עם התיירות הנכנסת בצל הקורונה, ביצעה ממשלת טורקיה כמה פעולות ושינתה תקנות: בראש ובראשונה, אך ורק הנוסעים, צוותי נמל התעופה וצוותי חברות התעופה מורשים להיכנס לטרמינל.
בה בעת, חובה לעטות מסכות בתוך הטרמינל ובמטוסים. במטרה שלא לעכב את הנוסעים במהלך הניסיון לאתר ביניהם נדבקים בקורונה - הם עוברים שיקוף בנמל התעופה בעזרת מצלמות תרמיות. תיירים זרים נדרשים להיכנס למדינה עם ביטוח בריאות, ואם מבין הנוסעים הזרים שנוחתים בטורקיה נמצא חולה קורונה - הוא מועבר לבית חולים פרטי.

הטורקים לא מסתפקים רק בתשתית הנוכחית בקרוב יוקמו מערכים מתקדמים יותר בנמל התעופה הראשי באיסטנבול שיכלול מעבדה שתוכל לפענח 40 אלף בדיקות בו זמנית. עוד בתכנון של הממשל באנקרה: הקמת אזורים תיירותיים נקיים מקורונה באיסטנבול, באנטליה, בבודרום ובאזורים נוספים.
"אני לא פוחדת מהקורונה", מספרת ל"ישראל היום" מאיסטנבול אורית אפרים ממגדל העמק, "אם אדבק ואמות חלילה אז לפחות יצאתי לנופש וניצלתי את הזמן האחרון שלי בחיים. אנשים צריכים ללמוד לחיות לצד הקורונה". היא מציינת כי בזמן שהייתה בנתב"ג היו מעט מאוד אנשים והדיוטי פרי היה סגור, ואילו במטוס "מחלקים פתק שצריך למלא עם פרטי טיסה ושם. ברגע שהמטוס המריא - פיזרו חומר חיטוי שלדעתי יצא מהמזגנים. המטוס מאוד נקי, בכניסה למטוס מחלקים שקית אישית עם מגבונים ומסכה. גם האוכל בא ארוז ומסודר".
באיסטנבול עצמה, אפרים מציינת כי "הרחובות ריקים יחסית מתיירים, הרוב מקומיים. יש המון חנויות פתוחות אבל הן ריקות".
ברכה נאוה עמר מירושלים נחתה באיסטנבול ביום ראשון. "המצב נראה עצוב מאוד, הן בנתב"ג והן בנמל התעופה באיסטנבול", משתפת עמר, "בישראל אין דיוטי פרי ובטורקיה מעט חנויות בנמל התעופה פתוחות". בנוגע לאיסטנבול, היא מציינת כי "באופן יחסי לעיר - הרחובות ממש ריקים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו