מלון Vert אילת | צילום: יהודה בן יתח

"מאמינים שהמצב יחזור לימי טרום הקורונה": לאחר אישור מתווה התיירות – העסקים בענף מעלים הילוך

החלטת הממשלה לאשר את פתיחת הגבולות לתיירים, עורר מחדש את הענף שנערך למועד תחילת המתווה – 1 בנובמבר • בבתי המלון מדווחים על עלייה בכמות ההזמנות • וגם במסעדות ובתחום הרכב כבר מוכנים להגעת התיירים • אך לצד הסיפוק מחידוש הפעילות, יש מי שמציינים גם את המורכבויות: "הממשלה הכריזה על מתווה, רק שאין מערכת שתומכת בו"

עם אישור מתווה התיירות, בענף מברכים על המהלך אך גם מציגים את הבעיות שעולות ממנו.

"אנחנו מברכים על החלטת הממשלה לפתוח את ישראל מחדש לתיירות בכפוף למתווה שנקבע", אומר ל"ישראל היום" שרון אלון, מנכ"ל מלונות אפריקה ישראל שמחזיקה במותגים קראון פלזה, Vert ואינדיגו. "זו בשורה משמחת לענף כולו, שזקוק לחבל הצלה וחמצן אחרי כמעט שנתיים של איסור כניסה של תיירים לישראל באופן סדיר. בימים האחרונים אנחנו רואים עלייה בביקושים במרכזי ההזמנות של מלונות אפריקה ישראל של תיירים מאירופה ומארה"ב, ואנו מקווים כי התיירות מחו"ל לישראל תחזור בהדרגה לימיה הטובים וענף התיירות בארץ יתאושש מהמכה האנושה שספג בעקבות מגפת הקורונה".

לצד זאת, מורה הדרך יונתן וייס מבקר את ההנהגה: "לממשלה היו חודשים לבנות מערכת שתאפשר קליטת תיירים. עתה היא הכריזה על מתווה רק שאין מערכת שתומכת בו". לדבריו, "אם תייר מחוסן עם בוסטר רוצה להגיע לבקר בישראל מותר לו - רק לפי הודעת העיתונות. אין לו מידע זמין באנגלית למצוא, ולא ברור איך יכירו בחיסון שהוא קיבל. לא נבנתה מערכת שמאפשרת בקרה על הנושא בזמן הארוך שהיה לעסוק בזה. כרגע הממשלה ומשרד התיירות מוציאים הודעות לעיתונות, וספק אם התיירים יוכלו לנחות פה בעתיד הקרוב.

"בינתיים ענף שלם בוכה על מה שאיבד ועל מה שיאבד בחודשים הקרובים, בזמן שתיירים אמורים לנחות פה ולא יכולים".

"מחכים לראות מה קורה"

כך או כך, עסקים רבים שפונים לתיירים כבר החלו להיערך לקראת יום שני, מועד תחילת המתווה. בין העסקים נמנות מסעדות וחברות השכרת רכב. 

"אנחנו עושים הכנות - החל מהגדלת כוח אדם שדובר כמה שפות ועד הכנסת מנות מיוחדות ממגוון של מטבחים מרחבי העולם של שף המסעדה פאדי יעיש", אומרת לילה גראבלי, הבעלים של מסעדת חצר גולדמן. "כבר רואים התעוררות במספר הפניות, הן על ידי סוכני תיירות של קבוצות מחו"ל ועד פניות של לקוחות ותיקים שפונים באמצעים דיגיטליים לשריין שולחנות כמה שבועות קדימה.

"מיקום המסעדה על קו המים זוכה להתעניינות רבה בקרב התיירים בתל אביב. אנחנו בטוחים ומאמינים שהמצב יחזור לקדמותו לתקופת טרום הקורונה, כשהטיילת מלאה במגוון רחב של אנשים".

נתב"ג,

לירן אליוף, מנכ"ל קבוצת OTH, קבוצת המסעדות, ברים ומועדונים של מלונות בראון, אומר כי בקבוצה מעדיפים להמתין ולראות מה ילד יום.

"כרגע, אנחנו שמחים מאוד מזה שמדברים על כך שתהיה תיירות", הוא משתף. "עם זאת, אנחנו לא יודעים אם יגיעו תיירים או לא. אנחנו יודעים שצריכים להגיע תיירים ומחכים להם. נפעל בכל הליכי השיווק בארץ ובחו"ל, אבל בינתיים אנחנו לא עושים שינויים תפעוליים כי אנחנו מחכים לראות מה קורה. יש לנו את העסקים הכי מדוברים בעולם, כאלה שמדברים בשפה בינלאומית גם בשיווק וגם בנראות. האייקו סקיי בר, שנמצא על גג המלון Lighthouse, זכה בשנה הראשונה לפתיחה שלו להצטרף לשורת ה-Sky Bars הטובים בעולם לפי מגזין הלייפסטייל הגרמני – 'B-EAT'".

אליוף מציין גם את מלי מלו, הקיטשן-בר של השף מאיר אדוני, ש"מציע מנות שף מוקפדות שמושפעות מכל העולם ועוד". הוא מוסיף: "נעבוד שיווקית על מנת שיבואו לכאן. עם זאת, אנחנו לא עושים כאמור שינוי תפעולי בגלל שאנחנו נכנסים לחורף".

"מגמת גידול חיובית"

גם בתחום השכרת הרכב נערכים למתווה בגזרת נמל התעופה בן גוריון. "אנחנו עובדים מאז פתיחת השמיים על מענה לאנשי עסקים ומומחים שהגיעו ואנחנו שמחים מאוד על ההחלטה", אומרת כרמית בצלאל, מנהלת מגזר פרטי בחברת Hertz ישראל. "אנחנו נערכים לקבל את התיירים בסניף הדגל שלנו בנתב"ג. אנחנו ממוקמים באולם מקבלי הפנים והיחידים שמאפשרים מסירה והחזרה של הרכב בטרמינל 3.

"אנחנו בין היחידים שפעלו במהלך הקורונה. לרגל המתווה, הגדלנו את הצוותים באזורים שבהם יש תיירים - בסניף נתב"ג, ירושלים, אילת ותל אביב - והעמקנו את תודעת השירות עבור התיירים. תייר  זה פרופיל שונה של צרכן. איש עסקים רוצה הסבר מעבר, הוא רוצה ערך מוסף, יש לו שאלות לגבי הרכבים בגלל שבאירופה יש יותר רכבים ידניים. תייר מצריך יותר תשומת לב מלקוח עסקי שרוצה לבוא וללכת".

מה התחזית שלכם מבחינת כמות התיירים?

"בעבר היו לנו מאות תיירים ביום ואנחנו רוצים לחזור במהרה למספרים האלה. זה לא יקרה ביום אחד, אבל אנחנו במגמת גידול חיובית. אנחנו רואים את זה בארץ ובעולם. ביקרנו בכנס של 'בוקינג' לפני שבועיים ודיברו שם על כך שאנשים לומדים לחיות עם קורונה. כל עוד אין וריאנט שמשתק את העולם ויש חיסונים ותרופות, אנחנו מניחים שזה יתחיל לחזור. הצפי שלנו הוא שללא וריאנט משתק נוסף, בתחילת 2023 נחזור למספרים של 2019. זה לא יהיה במיידי ואפילו ב-2022 לא נחזור ל-100%".

מה לגבי המחירים?

"זה מאוד דינמי. אנחנו דואגים להישאר תחרותיים ביחס למתחרים. יש עליית מחירים בענף בעקבות בעיות ההיצע בעולם הרכבים. המחירים עלו בכל הענף, אבל זה תלוי גם בתקופה וגם ברכבים עצמם".

במקביל, בחברת ההיסעים טל לימוזין, שמעניקה שרותי הסעה VIP לתיירים מנתב"ג, תגברו את צי הרכבים של החברה, גייסו נהגים שעברו סדרת הדרכות נהיגה וביצעו ריענון נהלים.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, הצטרף למברכים על המתווה: "מדובר בבשורה של ממש לחברת התיירות שלנו, ששמרה על קשר עם סוכני הנסיעות לכל אורך תקופת המשבר. אנו מחזיקים כעת הזמנות בעשרות מליוני דולרים של קבוצות ובודדים הכמהים לבקר בישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...