טיסות יוצאות בנתב"ג | צילום: קוקו

בדרך להגבלות? עשרות אלפי ישראלים ממשיכים לטוס לחו"ל

עשרות אלפים יצאו מנתב"ג בימים האחרונים, והמספרים צפויים להמשיך ולגדול - זאת למרות גל התחלואה שפוקד רבות ממדינות העולם וישראל ביניהן • עדיין לא ברור האם קבינט הקורונה יתכנס ומה יהיו ההחלטות • מנכ"ל ישראייר: "כרגע ההנחיות של משרד הבריאות בתחומים שקשורים לתעופה ולתיירות, בחלק מהמקרים, חסרות היגיון"

אתמול עברו בנמל התעופה בן גוריון כ-35 אלף ישראלים, כאשר ביום רביעי וחמישי המספרים צפויים לגדול עוד יותר ולחצות את רף 40 אלף הנוסעים שעוברים בנתב"ג בכל יום. במקביל, בקבינט הקורונה שצפוי להתכנס בימים הקרובים, צפויים לדון חבריו בהמלצות משרד הבריאות בכל הקשור לשבים מחו"ל. בשלב זה לא ברור מה יהיו ההחלטות שיתקבלו, זאת ככל הנראה עקב העובדה שישנם גורמים בקבינט המתנגדים להחלטה להכניס לבידוד באופן גורף את כל החוזרים מחו"ל (כולל מחוסנים, מחלימים והחוזרים ממדינות ירוקות) - החלטה שמשמעותה פגיעה כלכלית מאוד קשה.

בעניין הבידוד, נשקלות כמה אפשרויות וביניהן בידוד מקוצר למחוסנים ומחלימים שיימשך בין ארבעה לחמישה ימים, בכפוף לבדיקות קורונה בתחילתו ובסיומו של הבידוד, כמובן שגם האפשרות של בידוד מלא למשך שבעה ימים עדיין על הפרק או בידוד למחוסנים ומחלימים שיחזרו רק ממדינות מסוימות. במידה והאפשרות השנייה, של הוספת מדינות לרשימת המדינות האסורות תתקבל, קיים צפי לכניסתן של מדינות רבות בהן רמת התחלואה נמצאת בעלייה. בדיונים במשרד הבריאות הזכירו בין היתר את הולנד ומדינות נוספות באירופה. עם זאת, ביוון שעד לפני כמה ימים הוזכרה כמועמדת להיכנס לרשימת המדינות האדומות, ישנה מגמה של ירידה במספר הנדבקים בשבוע האחרון.

עומסי נוסעים בנתב"ג, קוקו

פרופסור גילי רגב מבית החולים שיבא התייחסה למצב: "אני לא חושבת שצריך לבודד את המחוסנים שחוזרים מחו"ל, צריך להוסיף להם לפחות עוד בדיקה אחת וכך ניתן יהיה לדעת שלא הכנסנו מחו"ל וריאנט חדש. כמובן שמי שלא חוסן או החלים חייב להיכנס לבידוד מלא, על זה אין ספק. השיקול העיקרי בעיניי שלא לטוס הוא עניין הבירוקרטיה, חוסר היציבות והשינויים במדינות. יש סכנה מסוימת בנסיעות אבל הפתרון הוא לא בידוד למחוסנים אלא יותר אכיפה, בדיקות ושמירה על ההנחיות. חשוב להדגיש שמבוגרים עם מחלות רקע לא אמורים לטוס בשלב זה וכמובן שגם ילדים שאינם מחוסנים".

עוד היא הוסיפה: "אנחנו רואים הבדל מאוד משמעותי בין התקופה שלא היינו מחוסנים להיום, כרגע אין ספק שאנחנו במקום אחר מהתקופה שלא היינו מחוסנים, החיסון עובד ויעיל ונקווה שזה יישאר ככה. כרגע הבריטים עושים ניסוי מאוד מעניין במסגרתו הם משחררים הכל לצד אוכלוסייה מחוסנת ועלייה בשיעור המאומתים. אנחנו נוכל להסיק מהניסוי הזה ובמידה ולא נראה שיעורי תחלואה קשה גבוהים ותמותה שם, זה יכול להשליך על כולנו. כרגע לפי מה שאני מבינה, בידוד מלא למחוסנים מכל מדינות העולם לא על הפרק, אבל יש רעיונות שונים אחרים כמו בידוד ממדינות אדומות".

.

בדיקות הקורונה בנתב"ג // צילום: גדעון מרקוביץ',

ההחלטות הצפויות, אם יתקבלו, עשויות לגרום לנזק לענף התעופה. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר מציע רעיון מעניין ומסביר עד כמה הנזקים בענף התעופה יכולים להיות חמורים במידה ויוחלט על בידוד מלא גם למחוסנים שחוזרים ממדינות ירוקות: "אני חושב שאם אין היגיון בהנחיות אז רמת הציות אליהן תהיה נמוכה, כרגע ההנחיות של משרד הבריאות בתחומים שקשורים לתעופה ולתיירות, בחלק מהמקרים, חסרות היגיון. לדוגמה, אם מחוסן בא במגע עם חולה קורונה לא צריך להיכנס לבידוד, אבל אם אתה חוזר ממדינות מסוימות בחו"ל אתה נדרש להיכנס לבידוד, איפה ההיגיון?".

הוא טען בנוסף כי "כדי איכשהו לקיים את הענף ולמזער את הנזקים, צריכים לבצע את הפעולות הבאות: לדרוש מכל אדם שטס לחו"ל לבצע בדיקות קורונה, גם אם מדינת היעד לא דורשת, הדבר השני הוא לבטל את בדיקת הקורונה בחו"ל לפני החזרה לארץ והדבר השלישי הוא לחייב את החוזרים מחו"ל לשלם 1,200 שקלים כפיקדון עבור שתי בדיקות קורונה, הראשונה עם הנחיתה ובדיקה נוספת כעבור שלושה ימים מהנחיתה ואז אנשים ירצו לקבל את כספם בחזרה ויעשו את הבדיקה השנייה. כך נוצר מצב שאנשים עושים שלוש בדיקות בפרק זמן של כעשרה ימים, כך יסננו בצורה מאוד משמעותית את החולים ודבר שני יצייתו לבידוד קצר של ארבעה ימים. גם ההצעה הזאת תגרום לנזק משמעותי לענף שלנו אבל זה לא יחסל אותה, ההצעות של משרד הבריאות כרגע פשוט יחסלו את התעשייה שלנו, אנחנו אחרי שנה וחצי שכללה שלושה סגרים ומבצע שומר חומות וספק אם נצליח לשרוד עוד מכה כזאת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...