חמש שנים חלפו מאז נחתמו הסכמי אברהם, והם לא רק שינו את פני המזרח התיכון מבחינה מדינית, אלא גם יצרו מהפכה בתחום התיירות.
בתוך זמן קצר הפך השוק הישראלי לאחד החשובים והאסטרטגיים ביותר עבור מדינות המפרץ. האמירויות הפכו ליעד תיירותי מבוקש עבור ישראלים, והקשרים החדשים אפשרו קיצורי דרך גיאוגרפיים, כמו נתיבי טיסה ישירים למזרח הרחוק דרך דובאי ואבו דאבי.
ב־15 בספטמבר 2025 ימלאו חמש שנים לחתימת ההסכמים, ואין ספק שמבחינה תיירותית מדובר בהצלחה. כבר מהיום הראשון אפשר היה לראות אפקט מיידי על קווי התעופה מתל אביב, בראש ובראשונה לאיחוד האמירויות, ובהמשך גם לבחריין ולמרוקו.
מספר הטיסות הרב של חברות התעופה מהאמירויות לישראל, לצד קווי התעופה הישירים של אל על, ארקיע וישראייר, ממחיש את עוצמת הביקוש.
המלחמה שינתה מציאות
"עבור ישראלים רבים היתה זו הזדמנות לגלות מציאות אחרת מזו שהכירו בדמיון: אמירויות בטוחות, ידידותיות ושוחרות שלום, המציעות מנעד רחב של חוויות", אומר אמרי קלמן, מנכ"ל טרנובה, ששימשה נציגת השיווק והקידום של משרדי התיירות של אבו דאבי וראס אל־ח'יימה. "ממשפחות שמחפשות חופשה עשירה באטרקציות לילדים, עם כניסה חופשית לפארקים, דרך זוגות שמחפשים נופש יוקרתי במחירים אטרקטיביים, ועד מבלים שמחפשים חיי לילה, מסעדות נפלאות, שופינג ואירועי בידור ומוזיקה.
"גם שומרי המסורת מצאו מענה, עם סביבה בטוחה ושירותים מותאמים. שוחרי האמנות גילו מוזיאונים, פסטיבלים וגלריות ברמה עולמית. ועבור חובבי האדרנלין - המדבר, הים והאטרקציות הספורטיביות הפכו לגן עדן אמיתי".
יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט ומומחה לתעופה בינלאומית, מזכיר כי ההסכם נחתם בספטמבר 2020, וכבר בדצמבר של אותה שנה טסו כ־60 אלף ישראלים לדובאי ולאבו דאבי. "זה היה שיא חסר תקדים, ובעצם רגע היסטורי שהמחיש עד כמה הצימאון של הישראלים לחוויה הזו היה גדול", הוא מדגיש. "מכאן המספרים רק הלכו וצמחו: בשנת 2022 כמעט מיליון נוסעים טסו הלוך ושוב בין ישראל לדובאי ואבו דאבי, וב־2023 זו היתה אמורה להיות שנת שיא עם יותר ממיליון וחצי נוסעים. לצערנו, 7 באוקטובר שינה את המציאות והאט את המגמה.
"האמירויות הפכו לתחליף אסטרטגי עבור טיסות הקונקשן למזרח הרחוק, לאוסטרליה ולניו זילנד, במקום טורקיש איירליינס שהפסיקו לטוס לארץ. נוסף על כך, למרות המלחמה, חברת FlyDubai לא הפסיקה לטוס לישראל. זה נתון דרמטי שממחיש את העמידות של הקשרים שנוצרו".
יחד עם זאת, על ההצלחה האדירה העיבו אירועים טראגיים, ובראשם חטיפתו ורציחתו של נציג חב"ד באמירויות בנובמבר שעבר, אירוע שזעזע את הקהילה היהודית והישראלית ופגע בכבוד המארחים האמירותיים. ועדיין, טוען קלמן, "במערכת התיירות המקומית משוכנעים כי לאחר סיום המלחמה יפעלו שוב משרדי התיירות האמירותיים במלוא המרץ כדי להחזיר את השוק הישראלי למרכז הבמה".
רוצים את הישראלים
הסיבה ברורה: התייר הישראלי נחשב לאיכותי במיוחד - הן מבחינת משך השהייה, הן מבחינת רמת ההוצאה לנוסע, והן בזכות הסקרנות והנכונות לגלות תרבויות חדשות. גם בענף התיירות בישראל, ובחברת טרנובה בפרט, מצהירים כי יעשו הכל כדי להשיב את האמירויות למפת התיירות של הישראלים.
70 אלף נוסעים למרוקו
גם מרוקו, שהצטרפה להסכמי אברהם, נחשבה ליעד מוביל בקרב התייר הישראלי עד לפרוץ המלחמה. ביולי 2021 החלו לפעול טיסות ישירות בין שתי המדינות.
הטיסות הישירות הגדילו באופן משמעותי את מספר התיירים הישראלים שביקרו במרוקו. לאחר כינון הסכמי אברהם מספרם של הישראלים שביקרו בה עמד על כ־70 אלף בשנה. מלחמת חרבות ברזל הביאה לעצירה כמעט מוחלטת של שיתופי פעולה בתחומים רבים ולהפסקת התיירות ליעד המבוקש.
אינדונזיה? לא בקרוב
יעד חלומי נוסף שלגביו היו לא מעט שמועות לגבי ההצטרפות להסכמי אברהם הוא אינדונזיה - המדינה בעלת הרוב המוסלמי הגדול בעולם. כבר כיום יש ישראלים שמטיילים בה, לרוב באמצעות דרכון זר.
יחד עם זאת, במאי האחרון הכריז נשיא אינדונזיה פרבואו סוביאנטו כי הוא מוכן להכיר ולקדם יחסים דיפלומטיים עם ישראל אך ורק אם היא תכיר במדינה פלשתינית. לכן, במצב המדיני־ביטחוני הנוכחי נראה כי אינדונזיה תיאלץ להישאר בגדר חלום.
2026 - שנת שיא?
"אני מעריך כי שנת 2026, לאחר סיום המלחמה, תהיה שנת שיא חסרת תקדים שבה יישברו כל השיאים מבחינת היקפי הנוסעים", מסכם זפרני. "ואם יצטרפו להסכמים מדינות נוספות, ובראשן סעודיה, אין ספק שנראה את היקף התנועה חוצה את רף מיליון הנוסעים בשנה ואף מעבר לכך.
"במילים אחרות, האפקט המרכזי של הסכמי אברהם על התיירות הישראלית והאזורית עוד לפנינו, והוא טומן בחובו פוטנציאל עצום הן עבור הישראלים והן עבור המדינות שחתומות על ההסכמים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
