כך תדעו אם מגיע לכם כסף: מדריך ביטולי הטיסות השלם

דווקא כשחברות התעופה מתחילות להתאושש מנגיף הקורונה, החלה בימים האחרונים "מגפה" של טיסות שבוטלו • מה עלינו לבדוק לפני שאנו סוגרים את החופשה הבאה? ומה קורה אם הטיסה שלי נדחתה שלא באשמתי? • כל מה שחייבים לדעת לפני חופשה בחו"ל

מטוס, אילוסטרציה, צילום: gettyimages

רגע לפני שהילדים יוצאים לחופש הגדול וזמן קצר לפני חופשות הקיץ המסורתיות, ודווקא כשחברות התעופה והתיירות מתחילות להתאושש אחרי שנגיף הקורונה פגע בהן קשות, החלה בימים האחרונים "מגפה" של ביטולי טיסות. ישראלים רבים שציפו לנפוש קצת מעבר לים גילו לתדהמתם  שעצם העובדה שהזמינו כרטיס לא מבטיחה שבאמת תהיה להם טיסה. הסיבות לכך מגוונות; מחסור בעובדים, עיצומים של צוותים, ביקוש גבוה לטיסות – כל אלה וגורמים נוספים הביאו לקיומו למצב הבעייתי הנוכחי.

אז מה עלינו לבדוק לפני שאנו סוגרים את החופשה הבאה? ומה קורה אם הטיסה שלי בוטלה שלא באשמתי? הנה כמה שאלות בנושא – ותשובות מאת עו"ד ענבל נעים ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'.

בוטלה לי טיסה ביוזמת חברת התעופה זמן קצר לפני ההמראה, ונתקעתי בשדה התעופה. מי דואג לי?
"מפעיל הטיסה חייב על-פי החוק לספק לנוסע/ת שטיסתו/ה נדחתה מעל שעתיים או בוטלה, והדחייה גרמה לנוסע/ת להיתקע בשדה התעופה - מזון, משקאות ולינה על-פי הצורך. במידה שמפעיל הטיסה לא דאג לכם, ואתם רוכשים את השירותים הללו בעצמכם - מומלץ לשמור את כל הקבלות והחשבוניות על מה שרכשתם (מזון, משקאות וכד') ולהגיש תביעה מיד עם חזרתכם ארצה".

האם במקרה כזה אני זכאי/ת לפיצוי כלשהו גם בשל עוגמת נפש?
"מעבר להחזרים הכספיים על ההוצאות שנגרמו לכם בגלל ביטול הטיסה, בית המשפט רשאי לפסוק שתקבלו פיצוי כספי נוסף ללא הוכחת נזק עד לסך של כ-10,000 שקלים".

מה עושים כשמתבטלת טיסה?, צילום: קוקו

הטיסה שלי בוטלה בגלל עיצומי עובדים ו/או שביתות בחברת התעופה. מה קורה במקרה כזה?
"כאמור, במקרה שבו חברת התעופה מבטלת טיסה ביוזמתה – היא אמורה לספק לנוסע/ת פתרונות חלופיים (לרוב, כרטיס טיסה חלופי או פיצוי כספי). ההתנהלות הזו תקפה בכל מקרה של ביטול טיסה, ללא קשר לסיבת הביטול. במידה והכרטיס נרכש דרך סוכנ/ת נסיעות - כדאי ורצוי להיעזר בו למציאת פתרון חלופי".

עשיתי ביטוח נסיעות לחו"ל לתקופת שהותי מעבר לים, אבל הטיסה שלי בוטלה ובסוף נשארתי בארץ. ממי עלי לבקש החזר על עלות כרטיס הטיסה, בית המלון, הרכב ששכרתי והוצאות נוספות?
"במקרה כזה, עליכם לדרוש החזר על כל ההוצאות מחברת התעופה".

עשיתי ביטוח בריאות לתקופת שהותי בחו"ל, אבל הטיסה שלי בוטלה ולא הצלחתי למצוא טיסה חלופית – ובסוף נשארתי בארץ. ממי עלי לבקש החזר על עלות פוליסת הביטוח?
"במקרה שבו הטיסה שלכם בוטלה בגלל חברת התעופה, מה שהופך את פוליסת ביטוח הבריאות ללא רלוונטית – מתקשרים למוקד הביטוח שעשיתם או לסוכן הנסיעות ומקבלים החזר מלא על הפרמיה".

הזמנתי טיסה מחברת לואו קוסט זרה, שאין לה נציגות בישראל. לתדהמתי, הטיסה בוטלה והחברה לא דאגה לי לטיסה חלופית. מה עלי לעשות?
"החוק האירופי תקף לכל טיסה שיוצאת ממדינה באיחוד האירופי ומחייב פיצוי נוסע/ת על ביטול טיסה. לכן, במצב כזה - חברת התעופה הזרה חייבת לתת לנוסע/ת לבחור באחת משלוש האפשרויות: א. כרטיס לטיסה הקרובה ביותר (הטיסה הבאה) ליעד שהזמין. ב. טיסה במועד מאוחר יותר לאותו יעד. ג. קבלת פיצוי כספי שיכול להגיע עד 600 יורו לנוסע/ת. במידה שתבחרו לתבוע חברת תעופה זרה, התביעה תהיה מול הנציגות בארץ (אם קיימת כזו) ואם לא - בבית משפט באירופה, מאחר שהוראות חוק הגנת הצרכן בישראל אינן מחייבות חברת תעופה זרה.

הגעתי לשדה התעופה בזמן, אבל גיליתי שם עומס עצום, תורים ארוכים מאוד ועיכוב בבידוק הביטחוני, שמנעו ממני לעלות לטיסה. מה עושים?
"תנאי ההתקשרות עם חברות התעופה מחייבות נוסע להתייצב בשדה שלוש שעות לפני הטיסה, ובתקופות של עומסים כמו שנחוו לאחרונה – חברות התעופה והתיירות אף מוציאות הודעות מראש בהן הן מבקשות מהנוסעים להתייצב אפילו 4 שעות לפני מועד הטיסה.
"ככלל, האחריות להגעה בזמן לטיסה על הנוסע/ת בלבד. במקרה של פספוס הטיסה במקרה כזה, יש ליצור קשר מיידי עם סוכנ/ת הנסיעות או חברת התעופה להעתקת הטיסה למועד הכי קרוב, או לשינוי כפי שפורט מעלה".

חברת התעופה ממנה הזמנתי כרטיס ביטלה את הטיסה זמן קצר לפני ההמראה. מה עלי לעשות? מי אמור לדאוג לי לטיסה חלופית?
"יש להבדיל בין ביטול עקב סיבה רפואית, מגיפה או מוות, הכלולים בפוליסה לנסיעות לחו"ל ותלויים כולם באילוצים של הנוסע/ת, לבין ביטול מכל סיבה אחרת הקשורה בחברת התעופה. אם חברת התעופה מבטלת, מעכבת או דוחה את הטיסה ביוזמתה זמן קצר לפני מועד ההמראה ('מעכשיו לעכשיו'), באחריותה למצוא לך טיסה חלופית או להעניק לך פיצוי כספי. הדבר קבוע ב"חוק שירותי תעופה" ('חוק טיבי'), וההחלטה האם הפיצוי יהיה כרטיס חלופי או החזר כספי היא בידי הנוסע/ת. אגב, אם הזמנתם את הטיסה דרך סוכנ/ת נסיעות – ניתן לפנות גם אליהם במצב כזה, ולהיעזר בהם.

"לעומת זאת, המצב שונה כאשר הביטול תלוי בסיבות הקשורות בנוסע/ת. כיום, פוליסות הביטוח לנסיעות לחו"ל מקיפות למדי והן מכסות ביטול או קיצור נסיעה מסיבה רפואית או ממוות של בן משפחה קרוב (בהגדרה זו נכללים בן או בת זוג, הורים, ילדים, אחים, נכדים, סבים וסבתות), כל עוד במועד הזמנת הטיסה ועריכת הביטוח לא ידוע לנוסע/ת על מצב קיים מוות צפוי של הקרוב/ה.

"אגב, מאז מגפת הקורונה נכנס לחיינו ביטוח נוסף - מגן קורונה', שכדאי לרכוש אותו במיוחד כהרחבה לפוליסה הקיימת והוא מגן כלכלית על הנוסע/ת בגין הידבקות בנגיף לפני היציאה או במהלך הנסיעה, כולל כניסה לבידוד או סגירת היעד בגלל סגר. פוליסת הביטוח מאפשרת החזר בגין ביטול הטיסה, מלונות, השכרת רכב וכד', ותשלם במדינת היעד את ההוצאות של קיצור/הארכת השהייה עד גובה הכיסוי הביטוחי שנרכש (עד לסכום מקסימלי של 5,000 דולר), כולל מלון וטיפול רפואי נדרש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר