דיוקן האישה הצעירה הזו מאת גוסטב קלימט עומד לשבור שיאים

לא רק תג מחיר – סאגה משפחתית על בד: כיצד הפך צייר הזהב והסמלים החבויים גוסטב קלימט 3 נשות משפחת אחת לטרילוגיה אמנותית של יופי, סוד והישרדות

יופי מרתק שהציל חיים. דיוקן אליזבת לדרר מאת גוסטב קלימט, 1914-1916. צילום: סות'ביס / אתר רשמי

ב־18 בנובמבר צפוי להתרחש אירוע מרכזי בעולם האמנות: בית המכירות סותב'ס בניו יורק יציע למכירה את "פורטרט אליזבת לדֶרר" (1914–1916) מאת גוסטב קלימט. ההערכות מדברות על מחיר שעשוי להגיע ל־150 מיליון דולר, מה שעשוי להפוך את הדיוקן לשיאן מכירות חדש. אלא שהסיפור שמאחורי היצירה, הקשר המשפחתי והסודות הסמליים הטמונים בה מעניינים לא פחות מהמספרים.


קשר משפחתי שהפך למסורת אמנותית

קלימט יצר את הדיוקן עבור בני הזוג אוגוסט ו-זרנה לדֶרר, פטרונים מרכזיים שלו. אוגוסט, איש תעשייה מצליח, ורעייתו סרינה, שנודעה כ"יפהפייה של וינה" וכדמות בולטת בחברה הגבוהה, פתחו בפני קלימט לא רק את דלתות ביתם אלא גם את דלתות חוגי האליטה התרבותית של העיר. זרנה, שזכתה לכינוי "האישה האלגנטית ביותר בווינה" מפי האדריכל יוזף הופמן, שימשה השראה עבור האמן כבר בסוף המאה ה־19 והזמינה ממנו את דיוקנה האישי ב־1899. מאז, התפתח קשר של אמון והערכה הדדית שנמשך כמעט שני עשורים. בני הזוג רכשו ואספו עשרות מיצירותיו של קלימט, ובכך לא רק תרמו להצלחתו הכלכלית אלא גם שימרו את יצירתו לדורות. בזכותם נבנה אחד האוספים הפרטיים הגדולים ביותר של עבודותיו.

זרנה בסלון ביתה, אליזבת מביטה מו הקיר – קלימט חיבר בין דורות על הקנבס, צילום: GettyImages

אליזבת לדֶרר, בתם, הייתה אז צעירה בת 20. עוד קודם לכן, זרנה עצמה הוזמנה על ידו לציור פורטרט שנודע בשם "סימפוניה בלבן", וכך נולד רצף יוצא דופן: אם, בת ואף סבתא, כולן הונצחו בידי האמן. המסורת הזו לא רק חיזקה את הקשר בין קלימט למשפחה אלא גם תרמה לאוסף יוצא דופן של יצירות שהפך לנכס היסטורי ואמנותי.

זרנה פוליצר לדרר, אימה של אליזבת בדיוקן של קלימט מ-1899, צילום: מוזיאון המטרופוליטן לאמנות / אתר רשמי

ציור שהפך לכלי הישרדות

במהלך שלטון הנאצים, אליזבת מצאה עצמה בסכנה ממשית. היא טענה כי קלימט היה אביה – גרסה שזכתה לאישור מצד אמה ואף התקבלה על ידי הרשויות. האסטרטגיה הזו אפשרה לה להיחשב כ"חצי ארית" ולהימנע מגירוש למחנות. למרות מותה ב־1944, הסיפור מבליט את כוחו של הציור לא רק כאובייקט אמנותי אלא כעדות ליכולת הישרדות תחת נסיבות קשות.


סודות חבויים בבד

דיוקן אליזבת שונה מיצירותיו המוזהבות המפורסמות של קלימט. ברקע היצירה בולטות דמויות סיניות קטנות, ובגלימת הדמות ניתן להבחין בדרקונים כחולים – סמלים המתקשרים לבגדי קיסרות סיניים. בעיני חוקרי אמנות, אלו אינם סתם קישוטים אלא מחווה מכוונת למשפחת לדֶרר, ששימשה עבור קלימט מקור תמיכה והשראה לאורך שנים.

דיוקן של שרלוט פוליצר (1917) מאת גוסטב קלימט. צולם על ידי מקס אייזלר; לוח מס' 19_ 1931 עבור תיק העבודות שלו, צילום: בית המכירות סות'ביס / אתר רשמי

המשך שבירת השיאים

קלימט כבר קבע רף גבוה במכירות פומביות, כשהיצירה "דֵיים מיט פֶּרשר" נמכרה ב־2023 ביותר מ־108 מיליון דולר. הפורטרט של אליזבת עשוי כעת לא רק להאפיל על השיא ההוא אלא גם להדגים את עוצמתו של קלימט כצייר דיוקנאות, גם כאשר אינו עושה שימוש בעלים המוזהבים שהפכו לסמלו המסחרי.


יצירות גוסטב קלימט באנימציה:


מקור: מאמר מאת שרה קסקון באתר Artnet News, מגזין בינלאומי מוביל לענייני אמנות ושוק המכירות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר