צ'יפ במוח שמקליט זיכרונות: מוכנים להשתתף בניסוי?

עתיד מפחיד או קידמה מבורכת? • יזם הטכנולוגיה המהפכנית אילון מאסק הקים חברה שמטרתה לפתח שבבים שיושתלו בראשנו, יקליטו את זיכרונותינו ויאפשרו לנו לנגן אותם מחדש • אחרי ניסויים מוצלחים בקופים, בקרוב יתחיל שלב הניסויים בבני אדם

בור של דיסטופיה שנפער בכם. "מראה שחורה", צילום: יח"צ

ממש כמו ב"מראה שחורה": אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, רוצה להשתיל במוחות שלנו צ'יפים שיקליטו זיכרונות. הרעיון נשמע בלתי נתפס, אולי אפילו הזוי ומטורף, אבל אם תשאלו את יזם-העל, זה אפשרי לגמרי. האיש שעומד בין היתר מאחורי טסלה ו-SpaceX הקים לפני שנים אחדות חברה בשם Neuralink, המפתחת שבבים שנועדו להשתלה במוח. אף שהייעוד העיקרי של השבבים הללו הוא לסייע לבני אדם משותקים, עיוורים וחירשים להפעיל חפצים מומשקים - טלפונים למשל - על ידי "כוח המחשבה" בלבד, לאחרונה חשף מאסק שימוש אפשרי נוסף של שתלי המוח: שמירה וניגון של זיכרונות. כן, קראתם נכון.

מבצעים חמים על אלקטרוניקה ומחשוב

"בעתיד, נוכל לשמור ולנגן מחדש את הזיכרונות שלנו", אמר מאסק בפרזנטציה של החברה. "סביר להניח שגם נוכל להוריד ולשתף את הזיכרונות האלה עם גוף אנושי אחר, או אפילו עם גוף של רובוט", הוא הוסיף - וגרם לנו להיזכר בפרק מדובר מאוד של "מראה שחורה" מ-2011, הקרוי The Entire History of You ועוסק בטכנולוגיה שמקליטה זיכרונות אנושיים ומאפשרת לחוות אותם שוב ושוב. בלי ספוילרים: זה נגמר ממש, אבל ממש, לא טוב. האם במקרה זה המציאות מחקה את הדמיון המרתיע?

מתי התענוג המפוקפק הזה יתממש? קשה לדעת. עלילת הפרק של "מראה שחורה" מתרחשת ב-2050, אז ייתכן שזהו הכיוון הכללי, אבל Neuralink, שכבר עורכת ניסויים קליניים - מוצלחים לכאורה - בקופים, שועטת קדימה וצפויה להתקדם בקרוב לשלב הניסויים בבני אדם. דרך אגב, מאסק מחפש מנהל ראוי להוביל את הפרויקט. יש מתנדבים? 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר