משנים את הסטורי שלנו

ביוזמת נשיא המדינה וחברת Meta ישראל: קמפיין "תחשבו טוב" לשינוי השיח ברשתות החברתיות עולה לאוויר • בין המשתתפים: רה"מ בנט, חברי כנסת ומשפיעני רשת

פיטר פלציק , צילום: צילום: מתוך הקמפיין

על רקע השיח הפוגעני והאלים ברשתות החברתיות לאחרונה, קמפיין "תחשבו טוב" לשינוי השיח ברשת, ביוזמת נשיא המדינה יצחק הרצוג וחברת Meta ישראל, יוצא היום לדרך.

במסגרת הפרויקט, עשרות ידוענים ודמויות מוכרות בארץ ישתפו סרטונים שלהם מקריאים את התגובה הפוגענית ביותר שקיבלו ברשת, כאשר המילים הבוטות והתוקפניות יצונזרו ויוחלפו במילים חיוביות, טובות ומחזקות.

אנה זק,

מטרת הפרויקט היא להציף בפני מיליוני עוקבים את הקושי שגורמת קריאת תגובות קשות, לעודד אנשים לחשוב פעמיים לפני השימוש בשפה פוגענית ואלימה, ולחשוב מחשבות חיוביות לפני שכותבים תגובה ברשת.

העלאת מודעות ציבורית

במהלך ייחודי, התגובות הבוטות והפוגעניות ביותר יצונזרו ויוחלפו בתגובות חיוביות, כאשר ידוענים מובילים ייחשפו באופן פומבי וימחישו למיליוני ישראלים את הכוח הרב שיש למילים, שיכולות לפגוע גם במשפיעני רשת ובידוענים עם מאות אלפי עוקבים, וגם בשרים ובחברי כנסת המתמודדים עם ביקורת יומיומית.

מטרת הקמפיין היא להעלות למודעות הציבורית את השלכותיה של בריונות ברשת, ולעודד שיח מאחה ומקרב ברשתות החברתיות במקום השפה הפוגענית והיד הקלה על המקלדת.

ליאל אלי, צילום: מתוך הקמפיין

חלק מיוצרי התוכן יפנו גם לקהלים צעירים יותר, כאשר כוכבי נוער יחלקו עם בני ובנות הנוער טיפים לשמירה על הבטיחות ברשת.

הקמפיין נולד מתוך המחויבות למניעת בריונות ושיח פוגעני ואלים ברשתות החברתיות, ולאור נאום ההשבעה של נשיא המדינה, שבו אמר: "כשכל קבוצה חשה מאוימת, כשכל אחד מתכנס בעמדותיו ובהשקפותיו ובטוח שהצדק רק איתו - הניכור מעמיק מיום ליום. ניכור בין אנשים ובין קבוצות, שעלול חלילה להידרדר לכדי ניכור בין אזרחים למדינתם".

בין המשתתפים בקמפיין: ראש הממשלה נפתלי בנט (513k עוקבים בפייסבוק ו־126k באינסטגרם), שר החוץ יאיר לפיד (505k עוקבים בפייסבוק ו־121k באינסטגרם), שרת הפנים איילת שקד (227k עוקבים בפייסבוק ו־62k באינסטגרם), מאור בוזגלו (387k), אנה זק (1.4m), ח"כ מירי רגב (345k), הג'ודוקא פיטר פלצ'יק (56k), אביתר עוזרי (506k), ליאל אלי (476k), ריף נאמן (391k), עומר חזן (363k), ואחרים.

לעצור את השיח הפוגעני

"השיח ברשתות מטריד אותי", אמר הנשיא הרצוג בהתייחסות לפרויקט. "היד הפכה להיות קלה על המקלדת, ונחצים כל העת קווים אדומים. שמתי לי למטרה מרכזית למתן את השיח הפוגעני ואת הבריונות ברשת, אשר פוגעים בנו כיחידים וכחברה, באופן יומיומי.

"אני שמח להוביל פרויקט שמעודד לעצור ולחשוב לפני שלוחצים על המקלדת. חשוב לנו להציף את הקושי שקיים מאחורי קריאת תגובות קשות, דרך התמודדותם של אנשי ציבור ומשפיענים מתחומים רבים. עלינו לעשות כל שביכולתנו, כדי לשנות את השיח ברשת ובעם כולו. אנחנו חייבים להתחיל לחשוב טוב ולכתוב טוב".

חוויה בטוחה ברשת

לדברי מנכ"לית Meta ישראל, עדי סופר־תאני, "הפרויקט מפנה זרקור אל הרגעים הקשים ביותר ברשתות, כדי לעורר שיח ולהשמיע אמירה ברורה נגד תופעה שאין לה מקום בפלטפורמות שלנו. אני מודה לכל מי שהסכימו לחשוף באומץ את המילים המכוערות שנכתבו להם, כדי להוביל מהלך חשוב נגד כל גילוי בריונות, שיח פוגעני ושפה אלימה ברשת. יש לנו מחויבות לספק חוויה בטוחה וחיובית למיליארדי המשתמשים".

היוזמה מגיעה כעת בנוסף לסדרת מהלכים לשיפור התדמית של הרשת החברתית בשנים האחרונות, זאת לאחר מספר מקרים שפגעו בחברה מבחינה תדמיתית וכלכלית.

בין המקרים הזכורים שגרמו לביקורת כלפי החברה: כריית מידע ושימוש בו להטיית בחירות, נתוני משתמשים שדלפו מפייסבוק החוצה לגורמי צד שלישי, קטינים ובני נוער שנפגעו נפשית משימוש ברשתות החברתיות השייכות ל־Meta, באגים והשבתות מערכת לתקופות זמן רציפות שגרמו למכירת מניות המונית, ביקורת ציבורית ותביעות משפטיות על השימוש בטכנולוגית זיהוי פנים שרק כעת החליטה החברה להודיעה על הפסקת השימוש בה, טענות כי החברה בוחרת ברווח על פני בטיחות המשתמשים ועוד. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר