הנפילה של פייסבוק: מכה קלה בכנף, לא יותר מזה

כשש שעות של השבתה בשירותים שמעניקה הרשת החברתית הציבו לנו מול העיניים מראה גדולה מאוד, ומה שהשתקף ממנה לא היה כל כך יפה • מה זה יעשה לפייסבוק, ואולי חשוב מזה - מה זה יעשה לנו? • פרשנות

פייסבוק , צילום: רויטרס

"אנחנו מתנצלים בפני המשתמשים על התקלה המצערת שהתרחשה אתמול... אנחנו יודעים כמה אתם סומכים על השירותים שלנו...". משפט ההתנצלות הזה של מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, שהגיע בעקבות התקלה הגדולה שהייתה אמש (שני) בשירותי החברה, מסתיר בתוכו את החשש הגדול ביותר שאמור להיות לנו בכל מה שנוגע לפייסבוק.

אפליקציית פייסבוק, צילום: אי.פי.אי

כמה אנחנו תלויים בפייסבוק?

הפלטפורמות של קבוצת פייסבוק מאגדות בתוכן קרוב לשלושה מיליארד משתמשים ברחבי העולם, והתקלה שאירעה אמש מצאה חלק לא מבוטל מהם במצב לא ברור ואפילו בעייתי עבורם, שכן מספר עצום של עסקים ומשתמשים פרטיים מסתמך על שירותים כמו פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר לא רק לצרכים הפרטיים אלא גם לאלה האירגוניים, והמצב שבו לא היה ידוע מתי התקלה מסתיימת השאיר אותם בחוסר אונים מוחלט.

מירב כץ, מנהלת תחום שיווק בחברת YellowHEAD אמרה ל"ישראל היום": "האדמה הזדעזעה בבת אחת מתחת לעסקים שעבודתם מבוססת על פייסבוק, והראתה את כוחה של רשת זו לטוב ולרע. אירוע זה הציף בעיקר את עוצמתה של פייסבוק, והבהיר לעסקים שבעת משברים פתאומיים הישענות על פלטפורמות פרסום בודדות - או בודדת- עשויה להוות בעיה, מה שככל הנראה יביא ליותר התעניינות בתקופה הקרובה בפלטפורמות כמו: טיקטוק וסנאפצ'ט. עם זאת, חשוב לציין שתקלות מסוג זה הן נדירות מאוד, כך ששינוי אסטרטגיית שיווק בגלל מקרה נקודתי כנראה לא יהיו על הפרק לטווח הארוך".

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, צילום: איי.פי

הקטע התרבותי

התקלה אמש הבהירה לרבים מאתנו את רמת התלות שיש לנו בפלטפורמות הללו, שגרמה לאנשים להיזכר במהלך הערב בטכנולוגיות ישנות יותר של תקשורת, כמו SMS, MMS ואפילו שיחת טלפון, רחמנא ליצלן. חברות התקשורת דיווחו על עליות מטאוריות בשירותים הקלאסיים שהן מציעות: חברת פלאפון הודיעה על עלייה של 580 אחוזים בצריכת ה-SMS, עלייה של יותר מ-3,000 אחוזים (זו לא טעות) בשימוש בפונקציית ה-MMS ועלייה של 25 אחוזים בשיחות הטלפון הרגילות. חברת הוט מובייל דיווחה על עלייה של 760 אחוזים בשימוש ב-SMS, עלייה של 1,100 אחוזים בהודעות ה-MMS ושל 30 אחוזים בכמות השיחות.

גם האלטרנטיבה המיידית לוואטסאפ, אפליקציית טלגרם, דיווחה אמש על עלייה מטאורית ברמות השימוש ומיליוני משתמשים חדשים מאתמול בערב, ואין ספק שהיא אחת המרוויחות העיקריות מהתקלה. בנוסף, חברות טכנולוגיה מכל העולם דיווחו על עלייה משמעותית בכמות השירותים ש"נאלצו" לספק בעקבות התקלה, כמו גם מזרימות המדיה השונות - נטפליקס, ספוטיפיי ואפילו תחנות טלוויזיה ברחבי העולם.

טלגרם - אלטרנטיבה שפויה, צילום: מסך

האם התקלה הזו היא מה שתחזיר משתמשים לטכנולוגיות הישנות, או שתגרום לאלה הקיימים לעזוב את השירותים שאכזבו? אין לי ספק שלא. ייתכן שתהיה זליגה קטנה ולא משמעותית של משתמשים לכיוון החלופות, אבל לגזע האנושי יש באופן מסורתי זיכרון קצר למדי, וקשה לו לנטוש מהר כל כך טכנולוגיה שהוא תלוי בה כל כך. מבחינת פייסבוק, להערכתי, זו תהיה לא יותר ממכה קלה בכנף והעסקים יחזרו להתנהל כרגיל מהר מאוד.

יריב דרור, מייסד שותף ומנכ"ל StoreYa, מערכת בינה מלאכותית לשיווק מונחה ביצועים של חנויות מקוונות: "אמנם היו גולשים שהתקלה מבחינתם היוותה רגע חיובי בעקבות ניתוק מהרשתות החברתיות, אולם עבור פייסבוק, שמטרתה למשוך את הגולשים להיות כמה שיותר נוכחים ברשת – עשויה להיות בעיה, במידה שאלו יסירו את האפליקציות מהסמארטפונים בשביל לחוות שוב את אותו ערב חופשי בדמות ניתוק. במידה שזה יקרה, אותם גולשים עשויים לאט לאט להיות נוכחים יותר מחוץ לרשת, כשסביבתם הקרובה יכולה לאמץ זאת וכן הלאה".

הקטע העסקי

מבחינה עסקית אנחנו מדברים כבר על עניין אחר לגמרי: פייסבוק ומארק צוקרברג הפסידו אמש למעלה מ-60 מיליון דולר, רק מעצם העובדה שכל מערכת הפרסום בפלטפורמות השונות קרסה, והמפרסמים לא קיבלו את התמורה לכספם. זה גם אומר שפייסבוק יצטרכו לפצות חלק מהמפרסמים על התקלה אמש, ואולי אנחנו אפילו עתידים לראות תלונות לא מעטות שיוגשו נגד החברה על ההפסדים שנגרמו לעסקים.

האם אנחנו מכורים לפלטפורמה?, צילום: רויטרס

דניאל בכר, שותף מנהל במשרד עורכי הדין GBK ומומחה בליטיגציה מסחרית: "כשחברות ועסקים משתמשים בפייסבוק, אינסטגרם או וואטסאפ עבור שימושים עסקיים שונים, הם חותמים על כך שהם יודעים שאותן חברות לא אחראיות לפגיעה בעסק במצבים של תקלות. עם זאת, תנאי השימוש עליהן הם חתומים, לא מגבילים לחלוטין את האפשרות לתביעה.

"ראשית, יש לבחון את נסיבות האירוע ואת השתלשלות האירועים שגרמו לתקלה שפייסבוק הודתה בקיומה. למעשה, השאלה המשפטית המרכזית שצריכה להיבחן במקרה זה, היא האם פייסבוק יכלה למנוע את התקלה שנגרמה? והאם הנהלים שסיגלה לעצמה מבעוד מועד היו מחמירים מספיק, בהתבסס גם על האחריות הכבדה שמוטלת עליה, כאשר מספר עצום של עסקים בכל רחבי העולם מתבססים על שירותיה? על פייסבוק יהיה להוכיח שהנזק היה בלתי נמנע ושלא היה לה שליטה עליו".

אבל גם 60 מיליון דולר, ואפילו חמשת אחוזי הירידה של מניית פייסבוק אמש, לא ממש יגרמו למארק צוקרברג להדיר שינה מעיניו, על אף העובדה שהוא צנח אל המקום השישי בלבד ברשימת האנשים העשירים ביותר בעולם. כאמור – עוד מכה קלה בכנף.

אין ספק שהרבה מאוד עסקים נפגעו אמש במהלך התקלה. בעלי עסקים גדולים כקטנים דיווחו על הפסדים של אלפי דולרים במכירות בזמן שהפלטפורמות היו מושבתות, מפרסמים רבים הפסידו את זמן הפרסום שלהם, מערכות שעובדות בצורה אינטגרטיבית עם פייסבוק (Facebook Login) הפסיקו לעבוד ונגרמו הפסדים כספיים לא מבוטלים. ייתכן גם שחלק מהעסקים שנפגעו לא יוכלו לחזור למסלול כפי שהיה קודם.

צריך לדאוג לילדים, צילום: עמי שומן

לסיכום

הגזע האנושי עמד אמש למבחן – ואני לא בטוח שהוא צלח אותו. לאחרונה פייסבוק נמצאת בחדשות בעיקר בגלל חששות הציבור לגבי הכוונות האמיתיות שלה כלפינו כצרכנים או לקוחות, והסיפור אתמול מצא אותנו בעמדה שבה אנחנו יכולים לנסות ולהוריד מעט מהתלות שלנו במארק צוקרברג והמוצרים הנהדרים שהוא פיתח. אבל הפאניקה בציבור, ההתרסקות בבורסה ומהדורות החדשות בכל העולם, הוכיחו לנו שאנחנו עדיין לא בשלים לפרידה.

בנימה אישית, אני בהחלט חושב שאנחנו צריכים לשקול מחדש את מערכת היחסים הזו ולדעת לשים את הגבולות בינינו לבין העולם הדיגיטלי. אין שום צורך להשתעבד לפלטפורמה מסוימת, ואפילו חשוב למצוא חלופות ראויות – ויש כאלו, דיגיטליות וגם כאלו שלא. התלות הזו, כפי שראינו אותה אמש, עומדת רק בעוכרינו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר