בימים האחרונים עלה לרשת קמפיין ייעודי של טיקטוק בשיתוף המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת (יחידה 105), שנועד לקדם בטיחות בני נוער. בקמפיין, הפועל תחת ההאשטאג #TikTokForMe משתתפים יוצרות ויוצרי תוכן מובילים בטיקטוק, בהם יסמין עומרי (737 אלף עוקבים), קווין רובין (655 אלף), קים בן שמעון (612 אלף עוקבים), עמית בן דוד (420 אלף עוקבים) ותמר לנגבורד (163 אלף עוקבים). כל אחד מהם חושף בסרטונים קצרים הסברים כיצד ניתן לשלוט בתגובות ובהודעות, להגדיר את החשבון כפרטי, לנהל תכנים באופן אחראי ולהשתמש בכלי הבטיחות הזמינים באפליקציה כדי לצמצם סיכונים ברשת.
לדברי החברה, המהלך, המתואם עם המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל, מציב את טיקטוק בעמדת הובלה בתחום שבו פלטפורמות סושיאל אחרות עדיין נוקטות זהירות. טיקטוק בוחרת בשפה אופרטיבית: להראות לצעירים איך להפעיל את הכלים המגנים עליהם בפועל ולעודד אותם לעשות שימוש בהם.
כיפת ברזל וירטואלית לילדי ישראל
יחידה 105, הפועלת מאז 2018 במסגרת להב 433 של משטרת ישראל, נחשבת למודל ייחודי בעולם לשילוב בין אכיפה, מניעה וטיפול אזרחי. היא מאגדת את משרדי החינוך, הבריאות, הרווחה, המשפטים והביטחון החברתי ופועלת תחת המשרד לביטחון לאומי. מאז הקמתו, מוקד 105 טיפל ביותר מ-74 אלף אירועי פגיעה בקטינים ברשת בכל טווח הפגיעות - אזרחיות ופליליות כאחד.
ד״ר נאוה כהן-אביגדור, ראשת האגף האזרחי ביחידה, מתארת את פעילותה כ"כיפת ברזל וירטואלית של ילדי ישראל". בראיון ל"היום" היא הוסיפה כי המשימה המרכזית היא "לייצר סביבה בטוחה לילדים ובני נוער, שמנגישה גם מענים טיפוליים, גם הסברה וחינוך וגם כלים טכנולוגיים".
היחידה מפעילה מוקד חירום המאפשר לדווח על פגיעות בקטינים דרך טלפון, וואטסאפ או טופס מקוון בעברית, ערבית ואנגלית. הפניות עוסקות בתופעות שונות, מבריונות והטרדה ועד עבירות מין חמורות.
הנפגעות העיקריות: נערות צעירות
על פי נתוני מוקד 105 לשנת 2024, טופלו במוקד 9,511 אירועים, עלייה של כ-18% לעומת השנה הקודמת. מרבית הפגיעות היו על רקע מיני (30%) אחריהן בריונות וביוש (18%) וחשש לחיי אדם .(16%) בין הקטגוריות המשמעותיות בלטו הטרדה מינית (37%) סחיטה מינית (21%) והפצת תכנים מיניים (17%) .
62% מהנפגעות היו ילדות ונערות בעיקר בגיל 15-12, ו-38% ילדים ונערים בגילאי 17-12. הזירות המרכזיות שבהן התרחשו הפגיעות היו אינסטגרם (26%) וואטסאפ (22%) סטיפס (11%) וטיקטוק (10%). בנוסף, 59% מהפונים היו הנפגעים עצמם, 23% היו ההורים, 5% היו גורמי חינוך ו-4% הגיעו מפורומים ברשת.
על פי היחידה, בחציון הראשון של 2025 טופלו 8,684 אירועים נוספים, מהם 24% עבירות מין, 20% בריונות ושיימינג ו-9% חשש לחיי אדם. 58% מהנפגעים היו בנות, רובן בגילאי החטיבה.
"בריונות ופגיעות ברשת אינן תופעות שוליות", מדגישה כהן-אביגדור. "הן חלק ממארג החיים החברתיים של הדור הצעיר ובאחריות כולנו לעצור זאת בכל ערוץ אפשרי".
שיתוף הפעולה עם טיקטוק
הקמפיין החדש פונה לבני נוער באמצעות משפיענים מקומיים מובילים, שמדגימים כיצד להפעיל את מנגנוני הבקרה והגנת הפרטיות של הפלטפורמה: סינון תגובות, שליטה בהודעות פרטיות, חסימת משתמשים ופתיחת ערוצי פנייה ישירה לדיווח. יוצרי התוכן המשתתפים בקמפיין מפנים את המשתמשים לדף נחיתה באתר 105 עם הסברים מפורטים על הכלים הקיימים.
"בטיחות צעירים היא עקרון יסוד במדיניות שלנו. אנו אוכפים בצורה בלתי מתפשרת תוכן פוגעני ומשקיעים משאבים אדירים באכיפה ובהנגשת כלים בטיחותיים. עם זאת, לא מספיק רק להחזיק בכלים - צריך גם לוודא שהם בשימוש", אומר ל"היום" ליאור וינטרוב, סמנכ"ל מדיניות בטיקטוק ישראל.
וינטרוב מספר כי ברבעון הראשון של 2025 טיקטוק הסירה באופן יזום מעל 99% מהתכנים הפוגעניים כלפי צעירים, "רובם עוד לפני שנצפו על ידי משתמשים".
אתגר העלאת המודעות
כהן-אביגדור מציינת כי אף שהמודעות לנושא גוברת הפערים עדיין ניכרים. "חלק גדול מהקטינים שפונים למוקד בכלל לא הבינו שהם נפגעו", היא אומרת. "אחרים כן הבינו, אך לא ידעו שניתן לקבל סיוע. המסר שלנו פשוט - יש מענה ויש למי לפנות". לדבריה, שיתוף הפעולה עם טיקטוק נועד בדיוק לכך: "זו דרך לדבר עם צעירים בשפה שהם מבינים, בפורמט שמדבר אליהם ובאמצעות אנשים שהם עוקבים אחריהם ביום-יום".
שני הגופים מדגישים את תפקידם של ההורים כקו הגנה ראשון. וינטרוב קורא להורים "להיות שותפים פעילים. לא רק לפקח, אלא להבין את הכלים ולהשתמש בהם יחד עם הילדים". כהן-אביגדור מוסיפה, כי "הגיל המינימלי לשימוש בטיקטוק ובפלטפורמות דיגיטליות רבות אחרות הוא 13 וחשוב להקפיד על כך. הורים צריכים להיות חלק מהשיח היומיומי ברשתות של ילדיהם, לא רק במקרי משבר".
הקמפיין החדש הוא חוליה נוספת בקשר המתהדק בין יחידות המדינה לחברות הטכנולוגיה. כהן-אביגדור רואה בכך שינוי חיובי: "כאשר פלטפורמות מסחריות מצטרפות למאמץ הציבורי זה משדר מסר רחב על אחריות משותפת".
"לא נוכל להעלים את הפגיעות לחלוטין, אבל נוכל להפוך את הרשת למקום בטוח יותר. האחריות לכך מונחת על כתפיים של כולנו - בני נוער, הורים, רשויות וחברות הטכנולוגיה עצמן", מוסיף וינטרוב.
"אל תישארו לבד עם הפגיעה"
כאמור, הקמפיין החדש נשען על החיבור הישיר של יוצרי התוכן אל קהלי היעד, צעירים שעוקבים אחריהם מדי יום. יוצרי התוכן שמופיעים בסרטוני הקמפיין מדברים בגוף ראשון על חוויותיהם האישיות ברשת, על האחריות שבהם הם נושאים, ועל המחויבות להעביר מסר של חמלה, שינוי ושימוש נכון בפלטפורמות. שתיים מהם - עמית בן דוד ויסמין עומרי סיפרו ל"היום" על מעורבותן בפרויקט.
"אני מרגישה שהאחריות שקיבלתי בתור יוצרת תוכן לא הגיעה אליי סתם, אני ממש מרגישה שזאת השליחות שלי להפיץ טוב בעולם לעזור לבני נוער להיות טובים יותר אחד לשני, ואם סרטון שלי יסייע אפילו לנער אחד בישראל מבחינתי הצלתי עולם ומלואו", אומרת בן דוד.
"לאורך כל הדרך שלי היו תקופות שבהם קיבלתי תגובות מאוד מאוד רעות, אבל מה שהפך אותי למי שאני זה להתעלם מהן ולהתרכז בתגובות הטובות, ועם הזמן נוצרה קהילה של יותר ויותר אנשים שאוהבים אותי וזה מה שחשוב - להתרכז רק בטוב", מוסיפה בן דוד. "אני תמיד דואגת לשתף ברשת במה שעברתי כדי לתת לאחרים השראה לסוף טוב וכל פעילות התנדבותית שמציעים לי בנושא תמיד אקח בה חלק. הרבה נערות כותבות לי בפרטי על החוויה שלהן מהבחינה החברתית ואני תמיד שם כדי לענות להן, להעצים אותן ולעזור להן".
"הקמפיין החדש הוא אחד החשובים בעיניי ואני מקווה שדרכו הרבה צעירים ילמדו שיש להם דרך למתן את הבריונות שהם חווים ברשת. המסר שלי לכל בני הנוער הוא שפשוט תהיו טובים - גם לאנשים רנדומליים שאתם רואים בסופר, גם לבני נוער בבית ספר שלכם, שאולי אתם לא מכירים לעומק, תמיד תחייכו ותהיו אדיבים, כי אתם לא יכולים לדעת מה האדם שמולכם חווה ולמי החיוך שלכם והטוב לב שלכם יעשה את היום. אל תישארו לבד עם הפגיעה - המטה הלאומי 105 זמין עבורכם 24/7 בכל מקרה של פגיעה".
"מותר לבקש עזרה ומותר להתלונן"
"יש לי קהילה שלמה באמת מכל הגילים והרבה בני נוער שמעריכים אותי ואת הדרך שלי ולוקחים מלא השראה - הידיעה שיש לי את היכולת הזו להשפיע כל יום זה מטורף", אומרת עומרי. "אני מודעת לאחריות שיש לי. מילים והתנהלות ברשת יכולות להשפיע בכל דבר אצל אנשים שעוקבים אחרי - לטוב ולרע, אז אני משתדלת תמיד להראות שגם מאחורי המסך יש אדם אמיתי עם מורכבויות ולא להציג חיים מושלמים".
"מעבר לקמפיין החדש עצמו, אני מעלה את הנושא גם דרך הרשתות החברתיות שלי, כי זה מאוד חשוב לי", היא מוסיפה. "אני מדברת על ההשפעה של מילים ועל האחריות שיש לכל אחד מאתנו, כי הרשת היא זירה חזקה מאוד. לצערי, לא הרבה יודעים שקיימים כלים להגנה ובטיחות בטיקטוק ואני חושבת שאלה באמת כלים הכרחיים - בעיקר לבני נוער. יש סרטונים בטיקטוק שמסבירים על הכלים האלה ובאמת שזה הכי פשוט שיש. כיף שיש את ההגנה הזו ברשת כי זה חשוב".
"המסר שהכי חשוב לי להעביר לבני נוער הוא שהם לא לבד, גם כשזה מרגיש ככה. חשוב לי שיידעו שמותר לבקש עזרה ושמותר להתלונן. יש כלים, יש אנשים ויש דרכים לייצר מרחב בטוח יותר וצריך להשתמש בהם בלי פחד ובלי בושה. כל אחד מאתנו אחראי גם לצד השני של המסך. לפני שכותבים, מגיבים או משתפים צריך לעצור רגע ולזכור שיש שם בן אדם. תפיצו אהבה, זה הכי חשוב שיש, ואז תקבלו כפול", מסכמת עומרי.
בכל מקרה של פגיעה בבני נוער ברשת ניתן לפנות למוקד 105 בוואטסאפ: 052-1210105
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
