יום השוויון הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות יצויין מחר (רביעי, 3.12). הוא מזכיר לכולנו את חשיבותו של שילוב אמיתי ושוויוני בכל תחומי החיים, אבל בראש ובראשונה - בשוק העבודה.
בשנים האחרונות גוברת ההבנה בקרב חברות הייטק ישראליות כי שילוב עובדים עם מוגבלויות אינו רק מחווה חברתית או צעד הכרחי למילוי חובה, אלא מהלך ערכי שמעשיר את הארגון, מגוון את נקודות המבט ומחזק את התרבות הארגונית.
מדובר בהזדמנות לשנות חיים: אנשים מוכשרים המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות או נפשיות מוצאים את עצמם פעמים רבות מול דלתות סגורות למרות כישוריהם המקצועיים. חברות כמו אמדוקס, מאנדיי, נובה וסטרטסיס מוכיחות שכאשר בונים תהליכי קליטה מותאמים, מספקים ליווי צמוד ויוצרים סביבת עבודה נגישה ותומכת, שבה כולם יוצאים נשכרים.
לא מתוך עליונות, לא "לעשות טובה" - הסיפורים האישיים של עובדים שמצאו את מקומם בחברות אלה ממחישים עד כמה השקעה בשילוב אמיתי יכולה לשנות את חייהם של אנשים ולהפוך אותם לחלק אינטגרלי ומשמעותי בחברה.
"הייתי קרוב לוותר"
אמדוקס, מובילה עולמית בתחום פתרונות תוכנה ושירותים לעולם התקשורת והמדיה, פועלת בשנים האחרונות להרחבת שילוב אנשים עם מוגבלויות בתפקידי ליבה טכנולוגיים, בין היתר באמצעות תוכנית Tech4All. התוכנית נועדה לאפשר כניסה אמיתית לעולם ההייטק באמצעות מודל ייחודי הכולל הכשרה והתנסות מעשית בשכר מהיום הראשון.
מה שממחיש יותר מכל את משמעות התוכנית זה סיפורו של אריאל פרנקל, מהנדס תוכנה ג'וניור באמדוקס ואוטיסט בתפקוד גבוה. פרנקל אובחן על הרצף האוטיסטי ולמד בכיתת תקשורת משולבת. לאחר שסיים תעודת הנדסאי תוכנה, היה בטוח שיתקבל לעבודה בתחום בתוך חודשים ספורים, אך המציאות טפחה על פניו.
במשך קרוב לשנה הוא שלח קורות חיים שוב ושוב, בלי לקבל אפילו זימון לראיון. "הייתי כבר קרוב לוותר. כמעט הסכמתי לעבוד בסניף המבורגר רק כדי להתחיל משהו", הוא מספר. לדבריו, נקודת המפנה הגיעה כשהופנה דרך עמותת "רואים רחוק" לתוכנית Tech4All של אמדוקס ישראל. "התוכנית הזו שינתה לי את החיים. בזכותה אני לא מנקה שולחנות היום", הוא אומר בחיוך.
במהלך ההכשרה מצא קבוצה מגובשת של משתתפים שלדבריו שמחו לעזור בכל פעם שביקש. הוא מרגיש שמאז שנקלט לחברה גילה סביבת עבודה תומכת, נגישה ומקבלת. "כשהגעתי למשרד למדתי המון דברים חדשים. פגשתי אנשים חיוביים ומצחיקים, וקיבלתי מנטור נהדר שמלווה אותי מקצועית ואישית".
כיום, פרנקל הוא חלק מצוות פיתוח גלובלי שבו כל שאר חברי הצוות יושבים בהודו. "זה מקום שלא דמיינתי שאגיע אליו. אני פשוט רוצה להגיד תודה לאמדוקס ול'רואים רחוק' על ההשקעה בי ועל התמיכה לאורך כל הדרך", אומר פרנקל בהתרגשות.
לדברי מירב בן יקר, מנהלת תוכניות הגיוון וההכלה באמדוקס: "Tech4All מוכיחה ששילוב אנשים עם מוגבלויות אינו רק צעד חברתי, הוא מהלך שמעשיר את הארגון בכל רמה אפשרית. כשאנחנו בונים תהליך מדויק עם הכשרה מותאמת, ליווי אישי ומנטורים מתוך החברה, אנחנו רואים איך אנשים כמו אריאל פורחים - אבל גם איך הצוותים והמנחים עצמם משתנים.
"העובדים שלנו מספרים שהם הפכו רגישים יותר, קשובים יותר, עם יכולת גדולה יותר לעבוד עם אנשים שונים מהם. עבורי זו הוכחה לכך שבאמצעות השילוב, אנחנו לא רק פותחים דלת ומייצרים הזדמנות עבור אותם אנשים, אלא מאפשרים חוויית עבודה אחרת לעובדים שלנו ומשפיעים על התרבות הארגונית. התהליכים הללו מייצרים תחושת שליחות אמיתית וגאווה עמוקה אצל כל מי שלוקח חלק במסע הזה".
בהמשך למחזור הראשון של תוכנית Tech4All שהתמקד בשילוב עובדים על הרצף האוטיסטי, השנה הגיע לסיומו המחזור השני, שנפתח על ידי אמדוקס עבור עובדים המתמודדים עם פוסט טראומה על רקע לאומי או צבאי, רובם המכריע נפגעו עקב מלחמת חרבות ברזל.
כשמגבלה הופכת ליוזמה
אן שלכטר דגן, עובדת בצוות ה-Revenue של מאנדיי מזה כשנה, מתמודדת עם לקות ראייה נדירה הכוללת עיוורון צבעים מלא, קוצר ראייה ורגישות גבוהה לאור. למרות האתגר, היא בחרה שלא להגדיר את עצמה דרך המגבלה אלא דרך העשייה.
עם הצטרפותה לחברה, היא שיתפה את צוות ה-HR ומנהליה בצרכים הייחודיים שלה - מסך גדול יותר, מיקום עבודה מותאם לתאורה, ושימוש ב-Dark Mode - כדי לאפשר עבודה נוחה ויעילה. מה שהתחיל כהנגשה אישית הפך למעורבות משמעותית בהובלת מודעות לנגישות במאנדיי.
אן יזמה פגישות עם צוותי HR, Workplace ומוצר, ולקחה חלק פעיל בקידום תהליכי קליטה ושיפור יוזמות נגישות. בין השאר, הציעה לשלוח תזכורת לעובדים על קיומו וזמינותו של רכז הנגישות, לבצע בדיקות צרכי נגישות לכל עובד חדש, להעמיק את הדרכות המנהלים בתחומי הכלה וגיוון, להפיץ שאלונים לצרכי נגישות באירועים, לשפר ניגודיות בשילוט הדיגיטלי ובמוצר ולתת שמות ברורים לצבעים ב-Color Picker.
מעבר לעבודתה בחברה, אן היא אמנית היוצרת בצבעי שמן, אקריליק ומדיה דיגיטלית. בעבודותיה, שמאופיינות בעיקר בצבעי שחור ולבן עם נגיעות צבע, היא מבטאת את התמודדותה עם קשיי הראייה.
לירן גלבוע, דירקטור, צוות ה-Workplace הגלובלי במאנדיי: "הסיפור של אן הוא שיקוף מדויק של התרבות במאנדיי: אנחנו מאמינים שהחדשנות האמיתית מתחילה בהקשבה לפרט. מה שהחל כצורך אישי של עובדת אחת, זכה לרוח גבית חזקה מהתרבות שלנו שמעודדת יוזמה ואחריות אישית.
לדבריו, "המעורבות של אן לא רק הפכה את מאנדיי למקום נגיש יותר - היא העשירה והרחיבה את הפרספקטיבה של צוותי המוצר, ה-HR ו-Workplace מנקודת מבטה. במאנדיי אנו מאמינים בהכלה וגיוון כערך מוביל שהופך את כולנו לטובים יותר".
"מקום שמאמין באנשים"
חברת ההייטק הישראלית נובה, ספקית מובילה של פתרונות מדידה חדשניים לבקרת תהליכי ייצור בתעשיית המוליכים למחצה, דבקה במחויבותה להוביל סביבת עבודה שוויונית ומכילה, כזו שמגשרת על כל שוני, בין תרבויות, מגזרים והקשרים חברתיים שונים. המדיניות היא לא רק סיסמה; היא משתקפת היטב בסיפורו האישי של רענן שיכמן, מנהל צוות התמיכה והשירות הגלובלי של נובה.
שיכמן, המועסק בחברה יותר מארבע שנים ומנהל צוות הפועל בארץ ובעולם, חי במשך שנים עם ירידה הולכת וגוברת בשמיעה, אך נמנע מלהגדיר עצמו כבעל מגבלה. "הגעתי לנובה והבנתי שאם אני רוצה להתפתח ולהצליח בתפקיד שדורש תקשורת מתמדת, במיוחד בשיחות באנגלית, אני חייב להיחשף", הוא מספר.
מגיל שנתיים וחצי התמודד שיכמן עם דלקות אוזניים כרוניות, שמונה ניתוחים בילדות וירידה הדרגתית בשמיעה שלא הוגדרה רשמית כלקות. "תמיד חשבתי שאני מסתדר, המצאתי לעצמי תירוצים, אבל במסגרת התפקיד שלי, שבו אני נמצא באינטראקציה עם אלפי עובדים ברחבי העולם, הקושי הפך מוחשי. לא הבנתי משפטים שלמים, וחזרתי הביתה מותש ומתוסכל", הוא מתאר.
כחודש לאחר שהחל לעבוד בנובה, החליט לבצע בדיקות נוספות שבעקבותיהן הותאם לו מכשיר שמיעה בשתי האוזניים. הרגע המכונן, לדבריו, הגיע דווקא כשבחר לשתף את מנהלו הישיר וזכה לתמיכה מיידית: "כששיתפתי את המנהל שלי, הוא הופתע, הוא לא הבחין בכלל שיש בעיה מהרגע הראשון קיבלתי כאן תחושה שזה בסדר להיות מי שאני. נובה מאפשרת לכל אחד להשמיע את קולו, גם אם הוא קצת שונה. זה מקום שמאמין באנשים".
שיכמן מציין כי התאמת סביבת העבודה, עם חדר פרטי במקום חלל פתוח, מאפשרת לו לתפקד באופן מיטבי. את החוויה הוא מעביר גם לילדיו: במסגרת סיור ייחודי שיזמה נובה לעובדים וילדיהם שהגיעו לגיל מצווה, ביקרו הוא ובתו במרכז "נא לגעת", המהווה מפגש מרגש בין הקהל הרחב לבין אנשים חירשים-עיוורים. "הבת שלי אמרה לי: 'באיזו חברה מיוחדת אתה עובד שלוקחת אותך למקומות כל כך מיוחדים'. זה הסיפור כולו", הוא משתף.
שרון דיין, סמנכ"לית משאבי האנוש של נובה, מדגישה כי סיפורו של שיכמן משקף את ה-DNA התרבותי של החברה: "כחלק מאסטרטגיית האחריות התאגידית שלנו התחייבנו ליצור סביבת עבודה שוויונית ומכילה. מיפינו את רמת הנגישות בנובה, מינינו אחראית נגישות שעברה הכשרה מקצועית, ביצענו התאמות נקודתיות, וכל העובדים בישראל עברו הדרכות בנושא זכויות ונגישות. אנו מאמינים שהבנה וחוויית עומק מאפשרות לעובדים שלנו להעניק שירות מודע, קשוב ומכבד לכל אדם".
מצב של Win-Win
בסטרטסיס פועלים ליצירת סביבת עבודה מגוונת ומכילה, שבה כל עובד מרגיש מוערך ובעל הזדמנות שווה להתפתח. יוזמות שונות בתחום הגיוון והשוויון מאפשרות שילוב עובדים ממגוון רקעים, ומקדמות תרבות ארגונית שמבוססת על כבוד והזדמנות לכל אחד.
אחת הדוגמאות המרגשות לכך היא רובי חי ברנרס, מפעילת מכונות בצוות הבדיקות של מחלקת הפיתוח. רובי, בת 25, אישה טרנסג'נדרית המאובחנת עם אוטיזם (ASD), עלתה לישראל בשנת 2010 ודוברת עברית, אנגלית וסינית. לפני יותר משלוש שנים הצטרפה רובי לסטרטסיס כסטאז'רית במסגרת פרויקט משותף עם עמותת אלווין, המסייעת לבוגרים עם מוגבלויות להשתלב בשוק העבודה.
לאחר סיום ההתנסות, רובי התקבלה כעובדת מן המניין במחלקת האיכות, שם היא אחראית על בדיקות ההדפסות (Testing) סביב המוצר ותהליך ההדפסה. בהמשך נחשפה גם לתחום הניסויים בכימיה, מה שהרחיב את הידע והיכולות שלה. מעבר לשעות העבודה, רובי אוהבת טכנולוגיית תלת-מימד ומדפיסה בבית פריטים שונים. במקביל, היא גם סטודנטית שנה שנייה למכטרוניקה וממשיכה לפתח את עתידה המקצועי.
רובי משתפת: "תקופת ההתנסות עזרה לי מאוד. בהתחלה היה לי קשה לתקשר ולא הייתי חברותית, אבל היום אני מדברת עם הקולגות על הכל - עבודה וגם נושאים אישיים. אני מרגישה שאני משתפרת משנה לשנה".
תמיר אלגרנטי, סמנכ"ל משאבי אנוש גלובלי בסטרטסיס: "הסיפור של רובי מדגיש עד כמה שילוב עובדים עם מוגבלות הוא מצב של Win-Win: מצד אחד, החברה מרוויחה עובדים מקצועיים ונאמנים; מצד שני, עובדים עם מוגבלות זוכים להזדמנות אמיתית להשתלב ולהגשים חלומות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
