סוף השבוע הנוכחי הוא שיאה של עונת המינוסים המתנפחים – סליחה, המבצעים. חלונות הראווה – הפיזיים והדיגיטליים – כבר מלאים שלטים וניוזלטרים בצבעים עזים המבטיחים הנחות של עשרות (אם לא מאות!!!!) אחוזים. אבל לא כל מוצר שמפורסם בהנחה באמת מוצע במחיר כדאי.
למעשה, חלק ניכר מה"מבצעים" הם אשליה שיווקית מכוונת ומתוחכמת, שנועדה לגרום לכם לשלוף את כרטיס האשראי ולשלם מחיר מלא (ולעתים אף יותר מכך). הנה התכסיסים הנפוצים שכדאי מאוד להכיר.
ניפוח מחיר הייחוס
זה התכסיס הוותיק והנפוץ ביותר: הסוחר מציג "מחיר מקורי" מנופח שמעולם לא היה בתוקף, ולצידו "מחיר מבצע" שנראה כמו הנחה דרמטית. בפועל, המוצר נמכר במחיר ה"מבצע" כל השנה. רשתות קמעונות רבות ברחבי העולם, ובישראל בפרט, אשמות בפרקטיקה הזו. לכן, כדאי לבדוק את מחירי המוצרים שאתם מתכוונים לקנות לפני תחילת המבצעים ואחריהם, כדי לראות הם הם באמת ירדו.
מוצרים ייעודיים לעונת המבצעים
יצרנים רבים מייצרים גרסאות נחותות של מוצרים פופולריים במיוחד לתקופת החגים והמבצעים. כך, למשל, טלוויזיה שנראית זהה לדגם יוקרתי עשויה להכיל רכיבים זולים יותר, פחות חיבורים, או איכות תמונה נמוכה יותר. מספר הדגם ישתנה בתו אחד בלבד, כך שקשה לערוך השוואה אמיתית. חשוב לבדוק טוב מהו המוצר שאתם מזמינים והאם הוא כל מה שרציתם במחיר של פחות מכפי שזה עולה בדרך כלל.
לחץ זמן מלאכותי
"רק היום!", "נותרו 3 פריטים במלאי!", "המבצע נגמר עוד 03:02:01!" – טכניקות אלו נועדו ליצור תחושת דחיפות, שמאיצה בצרכן לבצע את הרכישה מהר ולא נותנת לו זמן לשקול אותה לעומק באופן רציונלי. במציאות, מבצעים דומים חוזרים שוב ושוב, והמלאי בד"כ מומצא (בישראל, רוב החנויות המקוונות כלל לא מחזיקות מלאי, אלא מזמינות מלאי מספקים רק אחרי שהלקוחות מזמינים, כך ששום דבר לא יכול בכלל להיגמר - מקסימום תקבלו מוצר מהמכולה שמגיעה עוד שבועיים ולא עוד שבוע).
עלויות נסתרות
מחיר מפתה עלול להתנפח בקופה: דמי משלוח, תשלום על אריזה, ביטוח או “שיטת מחסני חשמל” (טלפון: "שלום, המוצר שהזמנת במחיר פגז אזל בדיוק. אבל למזלך יש לנו המון מוצרים יקרים יותר להציע לך”) הם רק חלק מהדרכים להפוך מחיר מדהים למחיר מדהים – אבל בצורה שלילית. חלק מהאתרים (נגיד, אחד שמוכר בישראל כ"דוד עלי") אף מציגים תמונה של מוצר אחד לצד מחיר שלך מוצר אחר, כדי שתחשבו שאתם מזמינים את המוצר היקר במחיר של הזול.
השוואת מחירים מטעה
חנויות מסוימות משוות את המחיר שלהן למחיר מחירון של היצרן (MSRP) - מחיר תיאורטי שאיש לא גובה בפועל - במקום להשוות למחיר השוק הריאלי.
איך להתגונן?
כדי להימנע ממלכודות, מומלץ לבדוק מחירים מראש באמצעות אתרי השוואת מחירים ולעקוב אחר המחיר של מוצרים מבוקשים שבועות לפני המבצע (שימו לב, שבועות, לא ימים. חנויות רבות מעלות מחיר בימים שלפני המבצעים כדי ליצור את האשליה שהורידו את המחיר במיוחד עבורם). אפשר לראות היסטוריית מחירים באתרים מרכזיים בעזרת תוספי דפדפן כמו Keepa לאמזון, AliTools לעליאקספרס ו-PriceDrop ל-KSP.
כמו כן, חשוב לקרוא את מפרט המוצר במלואו ולוודא שמדובר בדגם הרצוי, לחשב את העלות הסופית כולל משלוח ותוספות, ולזכור שאם לא תכננתם לקנות משהו לפני שראיתם אותו במבצע, כנראה שאתם לא באמת צריכים אותו.
יש גם טיפים צרכניים שהם מיתוסים שרק מזיקים: השוואת מחירים מול אמזון אינה רלוונטית, לאור העובדה שרוב המוצרים שם מציגים לגולשים בישראל את המחיר לפני משלוח ומיסים, ורק אחרי ההוספה לקופה רואים את המחיר האמתי; שימוש בתוספי קופונים כמו Honey של פייפאל לא מומלץ, שכן לפני כשנה נחשף שהחברה שיתפה פעולה עם סוחרים כדי "להעלים" קופונים גדולים ולהציג במקומם קופוני מגוחכים של אחוזים בודדים, ואף גנבה כסף מאנשים שפרסמו אותה.
בלאק פריידיי יכול להיות הזדמנות אמיתית לחיסכון, אבל על כל אחד מאיתנו חלה האחריות לגשת אליו עם עיניים פקוחות וביקורתיות. הנחה אמיתית נמדדת לא לפי הפרסום, אלא לפי השוואה למציאות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
