תופעה מדאיגה עולה ממחקר פנימי חדש של מטא: נערים שמרגישים רע עם עצמם אחרי שימוש באינסטגרם נתקלים בהרבה יותר פוסטים עם תכנים שעלולים להחמיר את המצב. המסמך, שהגיע לידי סוכנות רויטרס, מצביע על פער משמעתי בחשיפה לחומרים בעייתיים.
במסגרת הסקר, צוות המחקר של מטא בחן 1,149 מתבגרים לאורך שנת הלימודים 2023-2024. הם נשאלו על התדירות שבה הרגישו לא בנוח עם המראה שלהם לאחר גלישה באפליקציה. במקביל, החוקרים עקבו ידנית אחר הפוסטים שהוצגו להם במשך שלושה חודשים.
התוצאות מדברות בעד עצמן: מתוך 223 הנערים שסיפרו שהם חווים לעתים קרובות תחושות שליליות כלפי גופם בעקבות השימוש בפלטפורמה, יותר מעשירית - 10.5 אחוז - מהתכנים שראו היו קשורים להפרעות אכילה. לעומתם, בקרב שאר המשתתפים, רק 3.3 אחוז מהחומר שנחשפו אליו היה מסוג זה.
במילים אחרות: נערים שכבר נמצאים במצב רגיש ראו כמעט פי שלושה יותר פוסטים בעייתיים. המחקר מתייחס לחומרים שמציגים באופן בולט חלקי גוף ספציפיים כמו חזה וירכיים, כוללים ביקורת גלויה על מראה חיצוני, או עוסקים בהרגלי אכילה לא בריאים ובדימוי גוף שלילי.
הכלים של מטא החמיצו 98.5 אחוז מהחומר הרגיש
בארה"ב, מטא מתמודדת עם חקירות ממשלתיות וגם עם תביעות של רשויות חינוך, שטוענות שהחברה תכננה מוצר מזיק ושיווקה אותו בצורה מטעה כבטוח לנוער. התביעות מתבססות בין היתר על מחקרים פנימיים שדלפו בעבר, שבהם חוקרים של מטא הביעו דאגה שההמלצות האלגוריתמיות עלולות להזיק לצעירים שכבר נאבקים עם דימוי גוף.
לפי רויטרס, המסמך מסומן בהערה ברורה: "אין להפיץ פנימית או חיצונית ללא אישור". החוקרים צירפו למסמך דוגמאות קונקרטיות לפוסטים בעייתיים: תמונות של נשים רזות במיוחד בבגדי ים ולבנים, קטעי וידאו אלימים, איור של דמות בוכה שעליה כתובים ביטויים כמו "איך אוכל אי פעם להשתוות" ו"שזה ייגמר", ואפילו תמונת תקריב של פצע בצוואר.
למרות שאף אחד מהתכנים האלה לא עבר על החוקים של הפלטפורמה, החוקרים עצמם היו מוטרדים מספיק כדי לצרף אזהרה למסמך: "תוכן רגיש".
הבעיה חמורה אפילו יותר: כלי האיתור האוטומטיים של מטא, שנועדו לזהות תכנים שמפרים את תנאי השימוש, החמיצו 98.5 אחוז מהחומר הרגיש שזוהה במחקר. החוקרים ציינו שזה לא ממש הפתיע אותם, כי רק לאחרונה החברה החלה לפתח אלגוריתם שמיועד דווקא לסוג זה של תכנים פוטנציאליים מזיקים.
אבל זה לא רק עניין של הפרעות אכילה. המחקר מצא שהנערים הפגיעים נחשפו גם לכמויות גדולות יותר של תכנים פרובוקטיביים מכל סוג: אלימות, התנהגות מסוכנת, סבל ותכנים למבוגרים. ביחד, כל אלה היוו 27 אחוז מהחומר שראו, לעומת פחות ממחצית - 13.6 אחוז - אצל הנערים שלא דיווחו על בעיות.
מטא מדגישה שהקשר לא בהכרח סיבתי. "לא ניתן לקבוע את הכיוון הסיבתי של ממצאים אלו", כתבו החוקרים. ייתכן שבני הנוער עצמם מחפשים תכנים כאלה, ולא שהאלגוריתם דוחף אותם אליהם.
אנדי סטון, דובר החברה, הגיב כי המחקר מוכיח את המחויבות של מטא. "מחקר זה הוא הוכחה נוספת לכך שאנו נשארים מחויבים להבין את החוויות של צעירים ולהשתמש בתובנות אלו כדי לבנות פלטפורמות בטוחות ותומכות יותר עבור בני נוער," אמר. לדבריו, מאז יולי החברה כבר הפחיתה בחצי את כמות התוכן המוגבל בגיל שמוצג למתבגרים באינסטגרם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
