הם מתייעצים עם הצ'אטבוט ומשלמים עם הטלפון ובכל זאת לא מוותרים על חוויית השיטוט בחנות. מושפעים ממשפיענים ברשתות החברתיות, אך עדיין יבחרו לרכוש על פי ערכים חברתיים וסביבתיים. דור ה-Z, הדור שעומד להפוך לכוח הקנייה החזק בהיסטוריה, עושה בית ספר להרגלי הצריכה.
סקר צרכנים של Visa מצא כי למעלה ממחצית (55 אחוז) מבני דור ה-Z משלבים קניות באונליין ובחנויות פיזיות, בעוד 12 אחוז מעדיפים קניות אונליין בלבד. אלה המעדיפים קניות בחנות עושים זו בעיקר בשביל חוויית הקנייה והיכולת לקבל את המוצרים במקום. אלו שמעדיפים לרכוש אונליין מנמקים את הבחירה בנוחות ובמחירים ודילים טובים יותר על מגוון רחב יותר של מוצרים.
בפילוח לקטגוריות מוצרים, בני דור ה-Z ממשיכים להעדיף לקנות בחנויות עצמן את רוב המוצרים, בעיקר במצרכי מזון (85 אחוז), נעליים (80 אחוז) וכלי בית (76 אחוז). עם זאת, סביר להניח שירכשו כרטיסים למופעים (82 אחוז) חופשות וטיסות (84 אחוז) בעיקר אונליין. בחנויות עצמן, 85 אחוז משלמים בכרטיס אשראי.
דור ה-Z בארץ עדיין משתמשים במזומן. בחנויות פיזיות, 92 אחוז מהמשיבים מעדיפים לשלם במזומן מטעמי נוחות, ויותר משליש מהם (35 אחוז) בוחרים במזומן כדרך טובה יותר לניהול תקציב ושליטה בהוצאות. הם לא מסתובבים עם הרבה מזומן – 130 שקל עליהם בממוצע, ליתר ביטחון.
כ-90 אחוז ממשיבי הסקר השיבו כי הם משתמשים בכלי AI למטרות הקשורות לקניות, ובעיקר להשוואת מוצרים ולקבלת מידע נוסף על המוצר. כשליש משתמשים בצ'אטבוטים כעוזרי קניות. גברים נוטים להשתמש ב-AI לקניות קצת יותר מנשים (40 אחוז לעומת 33 אחוז). כ-50 אחוז סומכים על ההמלצות של AI בדומה או אפילו יותר מאשר המלצות של חברים ומשפחה.
רשתות חברתיות משחקות תפקיד מרכזי בהרגלי הקנייה של דור ה-Z: כ-70 אחוז רכשו מוצרים בעקבות המלצות ברשתות חברתיות, כשנשים עושות זאת יותר מגברים - 79 אחוז לעומת 58 אחוז. יותר מ-54 אחוז מודים שביצעו רכישה בעקבות קידום של משפיענים. גם כאן, יותר נשים ביצעו רכישה כזו (69 אחוז) מאשר גברים (40 אחוז).
לפי ממצאי הסקר, כ-74 אחוז חשים אי נוחות או מנותקים כשהם מופרדים מהטלפון אפילו לשעות ספורות. 81 אחוז רואים בנייד שלהם כלי חיוני לאורך מסע הקנייה שלהם. יותר ממחצית משתמשים בטלפון לרוב התשלומים - אם לא כל התשלומים - ו-57 אחוז מבצעים פעולות אחרות במקביל בזמן שהם קונים אונליין.
לדור ה-Z אכפת מהחברה והסביבה: כשני שליש (67 אחוז) מאמינים שהרגלי הצריכה שלהם יכולים להשפיע על שינוי סביבתי, ויותר ממחציתם (57 אחוז) מעדיפים מותגים שתומכים במטרות חברתיות או סביבתיות. 24 אחוז בוחנים את ערכי המותג ויבדקו נושאים כגון קיימות בבואם לרכוש מוצר יקר.
בערך שני שליש (כ-66 אחוז) מביעים ביטחון ביכולתיהם להשתמש בכלים דיגיטליים לניהול פיננסי, הבנת מושגים כלכליים והשוואת מחירים. כשני שליש מרגישים שקניות אונליין הן בטוחות. 40 אחוז בוחרים לשמור את פרטי האשראי שלהם באתרים, בעוד 59 אחוז חשים חוסר ביטחון בקנייה מאתרים לא מוכרים.
כ-80 אחוז מרגישים שהם מסוגלים למצוא ולהבין מושגים פיננסיים ולחקור סיכונים כמו הונאות ברשת. גברים חשים קצת יותר בטוחים בכך מנשים (68 אחוז לעומת 59 אחוז). במקביל, ארבעה מתוך עשרה בוחרים בשמירת פרטי האשראי שלהם באתר עצמו כדי לזרז את תהליך הקנייה ולהפוך אותו לנוח יותר.
כ-90 אחוז קונים באתרים מחו"ל מספר פעמים בשנה, וכשליש עושים זאת לפחות פעם בחודש - בעיקר אם מצאו דילים טובים יותר ושמאפשרים להם לחסוך כסף.
הסקר נערך על ידי קבוצת גיאוקרטוגרפיה ביוני-יולי 2025, בקרב 800 גברים ונשים ישראלים המשקפים את אוכלוסיית דור ה-Z (יהודים וערבים, משתמשי אינטרנט בגילאי 16-28).
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו