מ-SEO ל-GEO: הגולשים מעדיפים את הצ'אטבוטים והחברות נערכות בהתאם

הצרכנים מדלגים על מנוע החיפוש ופונים לצ'אטים של AI כדי לקבל מידע והמלצות רכישה • 54% מבני דור ה-Z כבר משתמשים באופן קבוע בכלי בינה מלאכותית וסומכים עליהם • "זה שינוי עמוק באופן שבו אנשים צורכים מידע", אומר מומחה ישראל • אז מה צריך לעשות כדי להופיע ב"מנועי התשובות" החדשים?

שיחה עם צ'אטבוט (אילוסטרציה). צילום: נוצר על ידי בינה מלאכותית - גוגל AI סטודיו

בעולם השיווק הדיגיטלי מתרחש ממש עכשיו שינוי משמעותי: במקום לחפש מידע על מוצרים בגוגל, צרכנים פונים יותר ויותר לצ'אטים מבוססי בינה מלאכותית כמו ChatGPT, גרוק, ג'מיני או קלוד לקבלת המלצות רכישה. המגמה יוצרת שדה קרב חדש עבור מותגים, שנאלצים להתאים את אסטרטגיות השיווק שלהם למציאות שבה מכונות מחליטות איזה מידע יגיע לצרכנים.

מחקר של חברת סיילספורס מאפריל האחרון מראה, כי 39% מצרכני העולם משתמשים בצ'אטים מבוססי בינה מלאכותית כדי להתייעץ לגבי רכישת מוצרים. בקרב דור ה-Z המספר כבר עומד על 54%. במקביל, האמון בכלים אלה הולך וגובר: סקר של פלטפורמת המחקר Attest מראה ש-45% מהאמריקנים סומכים על המידע שניתן להם על ידי כלי הבינה המלאכותית, עלייה מ-40% בשנה שעברה.

ירידה של 40% בטראפיק

"אם SEO היה הקרב על המקום הראשון בגוגל, אז GEO הוא הקרב על עצם ההופעה בתשובות של ה-AI", מסביר דני שקט, איש שיווק ומומחה AI. "אפשר גם לקרוא לזה 'מנוע תשובות' ולא סתם 'מנוע חיפוש', כי אנחנו מקבלים ישר את התשובה במקום הפניה לאתר. זה לא סתם שינוי טכני - זה מהפך עמוק באופן שבו אנשים צורכים מידע".

דני שקט. "אנחנו מקבלים ישר את התשובה במקום הפניה לאתר", צילום: יח"ץ

המעבר לא עובר בצורה חלקה על המפרסמים. אתרי תוכן ומפרסמים מעידים כי תשובות ה-AI של גוגל הורידו בכ-40% מהתעבורה לאתרים שלהם. כתוצאה מכך, עסקים נדרשים להיאבק על הופעה בתשובות ה-AI באמצעות יצירת תוכן אמין וברור, רשימות, שאלות-תשובות והפניות למקורות אמינים.

עם זאת, שקט מזהיר מפני סיכונים נוספים: "לא תמיד תקבל קרדיט, אין שליטה על ההקשר, ובמקרים מסוימים המודל עלול 'להזות' - להכניס אותך לציטוט שגוי או אפילו לשים לך מילים שלא התכוונת אליהן בפה".

הבעיה חורגת מעולם העסקים. מדינות כמו רוסיה, איראן וסין משקיעות מיליונים בקמפיינים גלובליים שיוצרים ומפרסמים אלפי אתרים מזויפים שמטרתם להשפיע על מה שה-AI "חושב" כדי להפיץ מידע כוזב שמשראת את האינטרסים שלהן. "לא מדובר בפייק ניוז בפייסבוק, אלא בהטיית תודעה דרך מנועי התשובות עצמם", מוסיף שקט.

אופטימיזציה של מקורות תוכן

לתוך הצורך הגובר נכנסת החברה הישראלית Whitebox, שפועלת עם עשרות חברות בארץ ובעולם, ביניהן Papaya Global וישראכרט. עפרי טובול-כהן, מנכ"ל ושותף-מייסד החברה, מזהה את האתגר: "כשמשתמש שואל שאלה בצ'אט מבוסס AI, התשובה בכ-90% מהמקרים לא נשענת על האתר הרשמי של החברה, אלא על מקורות חיצוניים - כתבות, פורומים או ביקורות".

עופרי טובול. "12% מהתשובות על לקוח שלנו נשענו על ציטוט מפלטפורמת ביקורות זניחה", צילום: יח"ץ

הפלטפורמה של Whitebox סורקת מאות אלפי שאלות, מודדת כמה פעמים המותג מופיע ובאיזה טון, ומזהה אילו מקורות משפיעים על התוצאה. על בסיס המידע הזה היא מיישמת אסטרטגיית GEO - יצירה ואופטימיזציה של מקורות תוכן חיצוניים שמגדילים את סיכויי ההופעה של המותג.

טובול-כהן מציג דוגמה מפתיעה: "על אחד הלקוחות שלנו גילינו ש-12% מהתשובות עליו נשענו על ציטוט מפלטפורמת ביקורות זניחה, שבה הופיעו שלוש תגובות בלבד. לעומת זאת, להופעה באתרים גדולים כמו Trustpilot או G2 - עם עשרות אלפי ביקורות - לא הייתה כל השפעה".

דוגמה נוספת מגיעה מעולם הסייבר: חברה גלובלית בתחום ה-Cloud Security שפנתה ל-Whitebox החלה בשיעור הופעה זניח של פחות מ-10% בתשובות לשאלות לא-ממותגות. אחרי חודשיים של עבודה ממוקדת, הנתון זינק ליותר מ-45%.

הביקוש גובר

רוני הרש, הבעלים של המשרד לייעוץ תקשורת "הרש תקשורת ואסטרטגיה", כבר נתקל בלקוחות המצפים ממנו לשירות זה: "לקוחות מודדים לעיתים את הצלחת פעילות יחסי הציבור על סמך האם תכנים נכנסו לתשובות של הצ'אטים. לקוח בינלאומי אמר לי שאחת הסיבות שהחליט להאריך את הפעילות היא בזכות זה שחלק מתכני הכתבות נכנסו לצ'אטים".

רוני הרש. "מודדים את הצלחת פעילות יחסי הציבור על פי התשובות של הצ'אטים", צילום: יח"צ

הרש ממליץ לנקוט במשנה זהירות: "בניגוד ל-SEO המסורתי, בעולם ה-GEO לא ניתן לקנות מיקומים או להבטיח תוצאות מיידיות". מוטב לפנות לאנשי מקצוע שמבינים בבינה מלאכותית, לתאם ציפיות ולעקוב אחר התוצאות לאורך זמן. לדבריו, מי שיאמץ אסטרטגיית GEO כבר עכשיו, ייהנה מיתרון תחרותי מובהק לא רק היום, אלא גם מהדורות הבאים של המודלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר