"שותפות שפותחת דלתות": מה אפשר ללמוד מהחיבור בין החברה מישראל לענקית הטכנולוגיה העולמית?

שיתוף הפעולה בין חברת ניהול הידע הארגוני KMS lighthouse למיקרוסופט ישראל לא מסתכם רק ביחסי ספק ולקוח • נציגים של הארגונים יוצאים יחד לדרך ברחבי העולם כדי להציג את הפעילות המשותפת בפני ארגונים גדולים ועובדים על שכלול טכנולוגיית AI וענן כדי לשפר את היכולות שלהם • "אנחנו גאים לייצר חיבורים לחברות מישראל", אומר סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי במיקרוסופט

אירוע של מיקרוסופט ישראל ו-KMS lighthouse. צילום: יח"ץ

בזמן שהדיון הציבורי על בינה מלאכותית מתמקד בדרך כלל ביישומים הצרכניים או על השפעתה הפוטנציאלית על שוק העבודה, בחדרי הישיבות של ארגונים גלובליים השינוי נמצא כבר בעיצומו ומשנה את פני הפעילות העסקית בעמק הסיליקון, ב או ממעבדות הענקיות של גוגל, אלא ממשרדי החברות הישראליות המפתחות כבר עכשיו טכנולוגיות AI שמותאמות לאתגרים הייחודיים של הארגונים הגדולים בעולם. השותפות בין מיקרוסופט לחברה הישראלית KMS lighthouse מספקת הצצה לעתיד הקרוב של מערכות הידע הארגוניות - עתיד שבו בינה מלאכותית לא רק מחליפה עובדים, אלא הופכת אותם ליעילים ומדויקים באופן שלא היה אפשרי קודם.

KMS lighthouse, חברה ישראלית מקבוצת Aman, שנחשבת לאחת משלוש החברות המובילות בעולם בתחום ניהול הידע הארגוני, מפתחת בשותפות עמוקה עם מיקרוסופט מערכות חכמות שמביאות טכנולוגיות בינה מלאכותית לעולם הארגוני.

השותפות, שנמשכת מספר שנים, מתמקדת בפיתוח פתרונות שמאפשרים לארגונים גדולים לנהל את מאגרי הידע שלהם תוך שימוש מבוקר ובטוח ב-AI גנרטיבי.

מה זה ניהול ידע ארגוני?

"כדי להסביר איך ניהול ידע פוגש AI כיום, אפשר פשוט לחשוב על לקוח שמתקשר למוקד שירות", מסביר שגיא אליהו, מנכ"ל KMS lighthouse. "נציג השירות צריך לפתור את הבעיה שלו ולשם כך הוא משתמש במערכת שלנו וה-AI מכוונת אותו למידע הנכון". במקום שנציג השירות יחפש בעצמו במערכות שונות, המערכת מספקת לו את התשובה המדויקת על בסיס תפקידו בארגון והרשאותיו לגשת למידע מסוים.

שגיא אליהו, KMS lighthouse. "לקחנו את ה-AI לאזורים שבהם הוא לא טועה",

החברה משרתת כיום ארגונים כמו בנק אוף אמריקה, טויוטה, בנק לאומי ועוד עשרות חברות Fortune 500. במקרה של בנק לאומי, המערכת הופעלה במהלך מגפת הקורונה כשהבנק הרחיב את השירות ממוקד השירות לכלל הסניפים, כאשר עובדים רבים עבדו מהבית ונזקקו לגישה למידע מהיר ומדויק.

"אנחנו עבדנו עם AI עוד לפני שהוא הפך להייפ", מדגיש שגיא, "אבל עם היכולות של copilot של מיקרוסופט שיפרנו משמעותית את היכולות שלנו, קיצרנו זמני תגובה והצלחנו לשלב בין כל האלמנטים השונים של המערכת שלנו".

האתגר של AI גנרטיבי בארגונים

שגיא מדגיש שבעוד שטכנולוגיות AI גנרטיביות כמו ChatGPT זוכות לפופולריות רבה, השימוש בהן בארגונים גדולים מעורר חששות. "הבעיה עם AI גנרטיבי היא שלפעמים הוא לא יודע את התשובה והוא נותן תשובה בביטחון גדול", מסביר אליהו. "התופעה הזאת, 'הזיות AI', עלולה לגרום נזק כלכלי משמעותי - כמו במקרה של אייר קנדה, שנתבעה במיליוני דולרים אחרי שהצ'אטבוט שלה נתן מידע שגוי ללקוח".

KMS פותרת את הבעיה על ידי הגבלת ה-AI לאזורים מוגדרים ובטוחים. "אנחנו לקחנו את ה-AI לאזורים שבהם הוא לא טועה", מדגיש אליהו. "copilot, כלי ה-AI של מיקרוסופט, יודע לכתוב טוב, יודע להכין תקציר של מסמך טוב - אז לקחנו את התכונות AI שבהן הוא חזק ושילבנו אותן אצלנו".

AI מותאם לכל עובד

הפתרון הטכנולוגי של KMS כולל מערכת שנקראת "AI Answers". במקום לתת ל-AI גישה חופשית למידע, המערכת שולחת לו רק את תוצאות החיפוש הרלוונטיות לשאלה ולמעמד של השואל. "אני יודע מי אתה, מה התפקיד שלך בארגון, מה מותר לך לראות - בניגוד ל-AI גנרטיבי שלא יודע את כל זה", מסביר אליהו.

כך, למשל, כאשר אקטואר בחברת ביטוח ונציג שירות ישאלו את אותה שאלה על ביטוח בריאות הם יקבלו תשובות שונות, המותאמות לתפקידם ולרמת הגישה שלהם למידע. זה משהו שמערכות AI כלליות לא יכולות לספק, מסביר אליהו.

עם זאת, אליהו צופה שבתקופה הקרובה האתגר הוא לשלב בהצלחה סוכני AI וירטואליים. "במקום שבן אדם יחפש ואני אתן לו את התשובה, אתן לסוכן את התשובה", הוא מסביר. הסוכן יהיה "מועסק" בארגון עם תפקיד מוגדר והרשאות ברורות.

Copilot Coding Agent, צילום: מיקרוסופט

אתגר משמעותי נוסף לשילוב AI בארגונים גדולים הוא עמידה בדרישות רגולטוריות. "כמעט כל אפליקציה שיש לה היום רכיבים של AI צריכה לעבור ועדת AI מיוחדת לפני שהיא נכנסת למערכת של חברה גדולה", הוא מציין. הוועדות בודקות היבטי בטיחות, אתיקה, אבטחה והעדר "הזיות" במערכת.

שגיא אומר, כי בגלל הגישה המבוקרת של KMS, החברה מצליחה לפעמים לקבל אישור מוועדות AI לפני מיקרוסופט עצמה. "יש לנו יותר שליטה על ה-AI מאשר חברות אחרות", מסביר אליהו. "הבאנו אותו לאזורים מאוד בטוחים".

עוד מגמה שאליהו מזהה היא "Bring Your Own LLM" - ארגונים שירצו לנהל את מודלי ה-AI שלהם בעצמם. "כל ארגון יפתח את ה-LLM שלו", הוא אומר. "זה יותר מסובך ממה שחושבים ולצורך יישום מוצלח של היכולות אלו יצטרכו להשקיע הרבה משאבים ומאמצים".

שותפות אסטרטגית עם מיקרוסופט

אחד "השותפים" של KMS במיקרוסופט הוא יוסי שקואי, סמנכ״ל מכירות ופיתוח עסקי ומנהל סגמנט חברות הטכנולוגיה במיקרוסופט ישראל, שמתאר שישה "מנועי ערך" המנחים את השת"פ עם KMS ועם חברות אחרות בישראל: ניהול עלויות הענן, תמיכה טכנולוגית, פעילות שיווקית משותפת, ופיתוח מוצרים משותף.

יוסי שקואי, מיקרוסופט ישראל. "אנחנו מושקעים מאוד בקהילת חברות הטכנולוגיה בישראל", צילום: גל עבהאל

"יש לנו אינטרס משותף לייצר מבנה של עלויות כמה שיותר יעיל ורזה", מסביר שקואי את אחד מעמודי התווך של השותפות. "אנחנו מסתכלים על הארכיטקטורה, ממקסמים את האופן של בחירת הרכיבים ומעניקים לשותפות שלנו כל מיני הטבות מסחריות, כי הההצלחה שלהן היא גם ההצלחה שלנו".

"הרעיון הוא שחברות צומחות כמו KMS לא יחוו עלייה בעלויות הענן ועלויות נוספות שלא מתואמת עם הצמיחה בעסקים", הוא אומר, מוסיף, כי השותפות כוללת גם ליווי טכנולוגי צמוד: "יש לנו צוות טכנולוגי שעובד עם KMS ברמה היומית. יש לנו מומחי אבטחה, מומחי AI, מומחי דאטה - המטרה היא לוודא שכשהם בונים את המוצר שלהם על גבי התשתית המיקרוסופטית, הם עושים את זה בצורה נכונה".

אירוע של מיקרוסופט ישראל ו-KMS lighthouse. , צילום: יח"ץ

מייצרים חיבורים

לדברי שגיא ושקואי, השותפות עם מיקרוסופט פותחת דלתות לחברות טכנולוגיה ישראליות בשוק הגלובלי. "מתוקף הקשרים של מיקרוסופט עם חברות ברחבי העולם, אנחנו יכולים לייצר חיבורים לחברות ישראל עם חברות בעולם", מסביר שקואי. "הרבה פעמים פונים אלינו בצורה יזומה ושואלים אותנו אם יש לנו פתרונות בעולמות שונים - בריאות, דיפנס-טק, שירותים פיננסיים ועוד - ואנחנו . זה כנראה משהו שקשור לדנ"א של הייטק בישראל, לרצות תמיד לעשות יותר ממה שהתפקיד מחייב".

שקואי מספר כי בזכות מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל והקשרים העמוקים עם האקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי לחברה יש יכולת לחבר בין סטראטאפים ישראלים ללקוחות גדולים. "אנחנו מושקעים מאוד בקהילת חברות הטכנולוגיה בישראל", הוא אומר. "החוזקות שלנו היום בישראל נובעות גם מהאמון העמוק שיש בין מיקרוסופט ישראל להנהלה האזורית והעולמית".

לדבריו, המודל העסקי כולל גם מערכת תגמול מיוחדת. "כשעסקה נסגרת, מיקרוסופט מתגמלת את איש המכירות שלה כאילו מכר פתרון של מיקרוסופט למרות שזה פתרון של KMS", מדגיש שקואי. "זה עושה שכל לחברות שעובדות איתנו - זה פשוט מתחבר למטרות העסקיות שלהם".

בנוסף, שתי החברות יוצאות יחד לדרכים כדי לקיים road shows, אירועים משותפים בערים כמו מיאמי, דאלאס, ניו יורק ולונדון, המביאים יחד לקוחות משמעותיים להכרות עם הטכנולוגיה, שבהם החברות מציגות את שיתוף הפעולה ביניהן ואת מפגש האינטרסים שמקדם את שני הארגונים.  

שגיא אליהו באירוע חשיפה משותף של KMS ומיקרוסופט, צילום: יח"ץ

המודל הטכנולוגי מאפשר לחברות לנצל את מה שמיקרוסופט מכנה "AI Foundry" - סביבה הכוללת כ-2,000 מודלי AI שונים. "יכולות לבוא ולצרוך מודלים ולשפר את ה-AI שהן עשו או לייצר דברים חדשים", מסביר שקואי. "יש פה עולם שלם של אפשרויות צמיחה גם לחברות שעשו AI עד עכשיו לקחת את ה-AI שלהם עוד כמה צעדים קדימה".

שקואי מדגיש שהשותפות היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר: "זה לא רק KMS - יש לנו המון שיתופי פעולה עם חברות ישראליות בעולמות של סייבר, ייצור, בריאות ועוד. זה זכות מבחינתי ומבחינת מיקרוסופט ישראל לעבוד עם החברות האלה ולקחת חלק בהצלחה שלהן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר