זהירות, פישינג: פוסט שמתחזה לרמי לוי עלול להפיל עשרות אלפי ישראלים בפח

הפוסט שהופץ בפייסבוק צבר יותר מ-30 אלף תגובות • חרף טעויות הכתיב הבולטות, רבים מהגולשים ממשיכים לשתף אותו

תופעה עולמית: "היקף פשעי הסייבר נמצא בשיא של כל הזמנים". צילום: אורן בן חקון
פוסט שהופץ בפייסבוק ביממה האחרונה, וצבר יותר מ-30 אלף תגובות, מזמין את הגולשים לתייג את חבריהם ולהצטרף להגרלה על ג'יפ פולקסווגן יוקרתי לרגל "חגיגות השנה לרמי לוי". אלא שמאחורי ההבטחה מסתתרת הונאת פישינג מתוחכמת, שנועדה לדלות פרטים אישיים.
 
חרף טעויות הכתיב הבולטות בפוסט, רבים מהגולשים ממשיכים לשתף אותו. בדיקה פשוטה של שם העמוד חושפת שמדובר בזיוף: עמוד עם מספר עוקבים זעום, כשהפוסט היחיד בו הוא פרסום ההגרלה.
 
"מדובר בשיטה קלאסית להפצת הונאות, שמתחילה בשיתוף תמים לכאורה ומסתיימת בגניבת זהות", אומר יואב קרן, מנכ״ל חברת BrandShield, המתמחה באיתור והסרת הונאות רשת. לדבריו, השלב הראשון הוא הפצת ההונאה באמצעות תגיות; והשלב הבא הוא הודעה פרטית למשתמש עם קישור למילוי פרטים אישיים שעלולים להוביל לנזק כספי ממשי.
 
העמוד המזויף, צילום: צילום מסך
הפוסט "לרגל יום השנה", צילום: צילום מסך
ההונאה הנוכחית היא חלק מתופעה עולמית: "היקף פשעי הסייבר נמצא בשיא של כל הזמנים, כשהנזקים הגלובליים צפויים להגיע ל-10.5 טריליון דולר עד סוף השנה", מוסיף קרן. לדבריו, לצד ההתקדמות הטכנולוגית, גם יכולות התוקפים מתקדמות - עם שימוש גובר בבינה מלאכותית לזיוף קול, וידאו ומודעות פרסום שנראות אותנטיות לחלוטין.
 
אך הבינה המלאכותית יכולה להיות גם המענה: "ארגונים חייבים להשקיע בפתרונות מבוססי AI, לא רק כדי לזהות מתקפות בזמן אמת אלא גם כדי להגיב אליהן מיידית. מי שלא עושה זאת מסכן לא רק את כספו, אלא גם את המוניטין ואת האמון שלקוחותיו נותנים בו", מסכם קרן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר