בפסק דין תקדימי שניתן בסוף השבוע האחרון, קבע חבר מושבעים בבית משפט פדרלי במיאמי כי חברת טסלה אחראית באופן חלקי לתאונת דרכים קטלנית שאירעה בפלורידה. זו הפעם הראשונה שבה בית משפט פדרלי בארה"ב מטיל אחריות ישירה על טסלה בתיק שעניינו מוות כתוצאה משימוש במערכת הנהיגה החצי-אוטונומית "אוטופיילוט".
בתאונה שהתרחשה בשנת 2019 נהרגה נאיבל בנאווידס לאון (22) ובן זוגה, דילון אנגולו, נפצע באורח קשה ונותר עם נזקים קבועים לשארית חייו. התאונה התרחשה כאשר השניים עמדו ליד רכב חונה בצומת בכביש מהיר באזור קי לארגו שבדרום המדינה, כשלפתע רכב מדגם טסלה מודל S - שפעל באמצעות מערכת אוטופיילוט - פגע בהם במהירות גבוהה.
על פי ממצאי החקירה, נהג הרכב, ג'ורג' מקגי, איבד את ריכוזו בעת שחיפש את הטלפון הנייד שנפל לרצפה. הוא נסע במהירות מופרזת, לא הבחין בעצירה הנדרשת בצומת מסוג זה והמשיך בנסיעה מבלי לבלום. מערכת האוטופיילוט, שהייתה פעילה באותה העת, לא התריעה ולא בלמה בזמן. כתוצאה מהפגיעה, נקבע מותה של בנאווידס לאון במקום ואנגולו אושפז עם פגיעות חמורות.
התאונה עצמה אירעה בשנת 2019, התביעה הוגשה ב-2021 - ושלב הדיונים וההוכחות בפני חבר המושבעים התקיים בשלושת השבועות האחרונים (2025).
כאמור, לאחר דיונים שנמשכו שלושה שבועות, פסק חבר המושבעים כי טסלה אחראית ל-33% מהנזק שנגרם - וחייב את החברה בתשלום של כ-243 מיליון דולר, מתוכם 42.5 מיליון דולר כפיצויים ישירים ו-200 מיליון דולר כפיצויים עונשיים, שנועדו "להרתיע אותה מהתנהגות רשלנית בעתיד".
עורכי הדין של המשפחה תקפו את מדיניות השיווק של טסלה, וטענו כי החברה יצרה מצג שווא בנוגע ליכולות האוטופיילוט. "טסלה תכננה את המערכת לשימוש בכבישים מהירים עם גישה מבוקרת, אך בחרה לא להגביל את השימוש בה גם בכבישים שאינם מתאימים לכך", אמר עו"ד ברט שרייבר, שייצג את המשפחה.
לדבריו, "אילון מאסק אמר לעולם שאוטופיילוט נוהג טוב יותר מבני אדם - וזה היה שקר. השקרים של טסלה הפכו את הכבישים הציבוריים למסלולי ניסוי בטכנולוגיה פגומה, והמחיר היה חיי אדם".
גם פרופ' מיסי קאמינגס, מומחית לרובוטיקה מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון, בירכה על הפסיקה ואמרה כי "טסלה סוף-סוף נדרשת לתת את הדין על תכנון לקוי והנדסה רשלנית".
מנגד, טסלה טענה כי האחריות הבלעדית מוטלת על הנהג, וכי מקגי לחץ על דוושת הגז, מה שעקף את פעולת האוטופיילוט, ובכך למעשה שלל את יכולת המערכת להתערב. "יש להבין - אף רכב ב-2019, וגם לא כיום, לא יכול היה למנוע את התאונה הזו", מסרה החברה. "הפסיקה הזאת שגויה והיא מעכבת את פיתוחן של טכנולוגיות מצילות חיים, הן עבור טסלה והן עבור התעשייה כולה".
הפסיקה מגיעה על רקע ירידה מתמשכת במכירות של החברה, בין היתר בשל פעילותו הפוליטית השנויה במחלוקת של מאסק לצד ביקורת מתגברת על מהימנות טכנולוגיות הנהיגה האוטונומיות של טסלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו