לאחר רבעון מאתגר במיוחד עבור טסלה, חברת הרכב של אילון מאסק הודיעה כי החלה בייצור ראשוני של דגם חדש, זול ונגיש יותר, בתקווה להתמודד עם הירידה החדה במכירות והלחץ מהמשקיעים.
לפי הדיווחים, החברה החלה ביוני ב"ייצור ראשוני של דגם בר השגה" - זאת בזמן שהיא נאבקת בירידה של 12% במכירות וברווח נקי שצנח ב-16%. מדובר בירידת הרווחים החדה ביותר של טסלה בעשור האחרון. בהודעה הרשמית, החברה לא סיפקה תחזית עתידית ברורה לשנה הקרובה, והבהירה כי שינויים במדיניות סחר ותקציב בארה"ב מקשים על קביעת צפי.
התחרות עולה, הרווחים יורדים
טסלה מתקשה לשמור על ההובלה בשוק הרכב החשמלי, והשוק לא מאיר להם פנים. מתחרות סיניות דוגמת BYD מציעות רכבים זולים יותר, מדיניות המס החדשה בארה"ב מבטלת חלק מהתמריצים, ואפילו תדמיתו הציבורית של מאסק - שבעבר שימשה מנוע שיווקי עוצמתי - הפכה למוקד ביקורת ומשקעים פוליטיים עקב תמיכתו בטראמפ.
החברה דיווחה כי מדיניות המכסים של ארה"ב לבדה גרמה לה להפסד של כ-300 מיליון דולר ברבעון האחרון, והמשקיעים מזהירים מפני נזק ארוך טווח כתוצאה מהפוליטיקה של מאסק והפחתת ההטבות לרוכשי רכבים חשמליים.
מאסק נושא עיניים לאירופה
במהלך שיחת עם משקיעים אמר מאסק כי הוא "צופה עלייה במכירות ביבשת אירופה ברגע שתאושר שם השימוש בתוכנת הנהיגה האוטונומית של טסלה". לדבריו, "האישור הראשון צפוי להגיע מהולנד, אבל אנחנו שואפים להסכמה רחבה מצד האיחוד האירופי למרות הבירוקרטיה".
עוד הוסיף כי "אוטונומיה היא הסיפור, היא זו שמעלה את ערך החברה לרמות אסטרונומיות". אך בינתיים, הרווחיות הדועכת והירידה החדה במכירות לא עולות בקנה אחד עם הצהרותיו.
"מחכים שההבטחות יתממשו"
בכיר לשעבר בטסלה, פיטר בארדן פלט הנסן, ציין בראיון ל-BBC כי מאז 2006 הבטיח מאסק רכבים חשמליים זולים באמת - אך הם טרם הגיעו לשוק. "אנחנו יושבים על קצה הכיסא כמעט 20 שנה ומחכים שההבטחות יתממשו", אמר, "הציבור מאבד סבלנות".
מניית החברה ירדה בכ-30% מהשיא בשנה החולפת, בין היתר, כאמור, בעקבות תדמיתו הפוליטית השנויה במחלוקת של מאסק. אפילו משקיעים שמזוהים כתומכיו קראו לדירקטוריון לבדוק האם השאיפות הפוליטיות שלו תואמות למחויבותו לתפקיד המנכ"ל.
Shut up, Dan
— Elon Musk (@elonmusk) July 8, 2025
אחד מחברי הדירקטוריון כתב למועצת המנהלים כי "יש לבדוק האם מאסק מסוגל להוביל את החברה מבלי להסיט את תשומת הלב לעניינים פוליטיים". בתגובה, מאסק כתב ברשת: "סתום, דן".
אנליסטים מעריכים כי גם אם הדגם הזול יושק בקרוב, הוא לא יספיק כדי להחזיר את טסלה לעמדת הובלה. "זה אולי יעזור", אמר דניאל בינס המנכ"ל העולמי של חברת Elmwood (ייעוץ מותגים), "אבל השוק כבר השיג את טסלה. זה חייב להיות יותר מאשר עוד דגם, זה חייב להיות שינוי מהותי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו