איציק אלבז (מימין) ועירא בלסקי מארטליסט. צילום: ארטליסט

"זה מסכן קצת משרות בהוליווד": החברה הישראלית שרוצה להפוך את כולם לבמאים

ארטליסט מפתחת פלטפורמת AI שמאפשרת לבנות סט צילומים וירטואלי, לבחור שחקנים ולביים סצנות - הכל מהמחשב הפרטי • "יוטיובר יוכל לייצר תוכן ברמת נטפליקס, יוצר עצמאי יעשה סרט כמו באמריקה", אומר מנכ"ל החברה ל"ישראל היום" • "מיליונים יקבלו גישה לעולם שעד כה היה רחוק מהם"

תוך פחות מעשר שנים הפכה חברת ארטליסט מסטארט-אפ קטן לשם מוכר בתעשיית יצירת התוכן. בעזרת הפלטפורמה שלה הכינו רבים מסרטוני תדמית, הפרסומות וסרטוני יוטיוב שמופיעים לכם בפיד. החברה הישראלית, שמפעילה קטלוגי תוכן דיגיטלי וכלים ליצירת וידאו עבור חברות וארגונים מובילים ויוצרי תוכן ברחבי העולם, מתכננת כעת שינוי כיוון דרמטי: מספקית תוכן לחברת טכנולוגיה, שרוצה לשנות את פני התעשייה.

"החברה הוקמה בראשיתה מתוך צורך אישי שלי", מספר ל"ישראל היום" עירא בלסקי, מייסד ומנכ"ל משותף של ארטליסט, שמשרדיה ממוקמים ברחוב אחד העם בתל אביב. "הייתי יוצר וידאו, עורך וצלם. היה לי רצון ותחושה אישית לבנות משהו שישרת אותי כלקוח".

הרעיון הראשוני היה פשוט: קטלוג מוסיקה ליוצרי תוכן ויוצרי וידאו, נגיש יותר מכל מה שהיה בשוק. בלסקי צירף שלושה שותפים - אחד טכנולוגי ושני מוסיקאים - ויחד בנו מוצר שענה על כאבים של התקופה: מחיר נגיש, מנוי נוח, ותהליך רישוי פשוט.

"התחלנו מכספנו הפרטי ללא מימון חיצוני, ועם זה בנינו חברה סביב יוצרי וידאו", הוא מסביר. "הצענו לאורך השנים עוד ועוד תכנים שרלוונטיים להם: ספריות קליפים, סאונדים, טמפלטים לעריכת וידאו ועוד".

עירא בלסקי. "הכלים החדשים מאפשרים למיליונים בעולם לייצר תוכן בעצמם", צילום: ארטליסט

התחלה צנועה הפכה לסיפור הצלחה מרשים: ארטליסט הגיעה ל-500 אלף לקוחות משלמים, מיוטיוברים וטיקטוקרים עצמאיים ועד ל-40% מחברות ה-Fortune 500.

החזרת השליטה ליוצר

כעת, ה-AI חוללה שינוי גם בפעילות של החברה. "בינה מלאכותית נכנסה לעולם שלנו כמו לכל העולמות", אומר בלסקי. "הביזנס שלנו הוא להציע ספריות תוכן שנוצר על ידי בני אדם, ובטכנולוגיה החדשה יש הזדמנות וגם סיכון".

החברה מציעה כיום אוצר של מודלי בינה מלאכותית רלוונטיים ליוצרי וידאו. "אם אני יוצר וידאו היום, כל שני וחמישי יוצא מודל חדש שמהווה ערך בשבילי", הוא מסביר. "אנחנו עושים אגרגציה - כל מודל שיש בו ערך נציע עם אותה חבילת קרדיטים במנוי אחד".

אבל מעבר להיבט התפעולי, בלסקי רואה ביצירה משהו עמוק יותר. "למזלנו, תחום היצירה הוא לא משהו שאנשים עושים כי 'צריך' אותו - אלא כי הם רוצים לעשות אותו". לדבריו, הבינה המלאכותית נראית מפחידה בהקשר הזה, כ"י היא לוקחת את תהליך הדמיון ממני. הפוקוס שלנו הוא איך אנחנו מחזירים שליטה - כך שיוצר באמת ישלוט בתהליך ויצליח לתרגם רעיון למשהו פיזי".

המהפכה הבאה

בלסקי מספר שהחברה עובדת כעת על פלטפורמה שתתאים את כל תהליך יצירת הוידאו למרחב הדיגיטלי. "הבנתי שהגיע הזמן לתרגם את מערך ההחלטות שיוצר וידאו מקבל ביום צילום לתוכנה", הוא מסביר את החזון החדש. "בעבר, עריכה הייתה תהליך פיזי בחדר עם מספריים ודבק ופילים - ואז תורגמה לתוך מחשב. גם המוסיקה הוקלטה בסשנים עם אולפנים יקרים ואנשי מקצוע, והיום רוב המוסיקה שאנחנו שומעים יכולה להיות מופקת בלפטופ – אנחנו מתרגמים את זה לתחום צילום הווידאו".

המערכת של ארטליסט. "האולפנים הכי גדולים יעשו שימוש בתוכנה הזאת", צילום: ארטליסט

המוצר החדש יאפשר ליוצרים לבנות סט וירטואלי, לתאר אותו בצורה מדויקת, לבחור שחקנים ולביים סצנות - הכל במרחב הדיגיטלי. "הם לא יהיו חייבים לצאת לצלם, אבל יקבלו את אותן החלטות שמקבלים ביום צילום אמיתי", הוא מבהיר. "האולפנים הכי גדולים - כמו נטפליקס, למשל - יעשו שימוש בתוכנה הזאת", הוא אומר. "אבל אנחנו מדברים על עולם אחר. יוטיובר יוכל לייצר לא רק תוכן עצמאי קטן, אלא סדרה כמו נטפליקס. יוצר עצמאי יוכל להיות כמו במאי הוליוודי".

בלסקי מדגיש שהוא רואה בבינה המלאכותית הזדמנות ולא איום. "אני מאמין שתמיד נוצר באלאנס בסוף", הוא אומר. "גם עם הכלים שיש היום במוסיקה עדיין מקליטים גיטרה וכינור עם כלים אמיתיים".

לדבריו, יהיו יוצרים שיבחרו לעבוד עם שחקן אמיתי בסט, אבל מיליוני יוצרים בעולם יוכלו לעשות במרחב הדיגיטלי. "נכון, כלים כאלה מאיימים על אולפנים, אבל הם מאפשרים למיליונים בעולם לייצר תוכן בעצמם".

העתיד הקרוב

ארטליסט מצליחה לשמור על צמיחה יציבה גם בתקופת המשבר בהייטק. החברה, שהגיעה לתזרים חיובי כבר בשנים הראשונות לפעילותה, הביאה השקעות שבהן השתמשה בעיקר לרכישת חברות שמשלימות את יכולותיה. "הרבה מהשקט והכוח שלנו הוא מזה שקמנו כבוטסטראפ", הוא מסביר.

ארטליסט רכשה בדרך שתי חברות: MotionArray לטמפלטים ליצירת וידאו, ו-FXhome מאנגליה, שפיתחה תוכנות עריכה. "איתם העתיד שלנו הוא באמת לייצר אקו-סיסטם ליוצרים", הוא אומר. 

המוצר החדש של ארטליסט מתוכנן להשקה ב-2026. "זה לא עוד הרבה זמן. רצים מהר", אומר בלסקי. "הגרסה הראשונה אולי לא תענה על כל החלומות, אבל תהיה הגרסה הכי טובה עם המודלים הקיימים".

"נכון, זה מסכן קצת משרות בהוליווד, אבל בצד השני של המשוואה יהיו עשרות מיליונים שיקבלו גישה לעולם שהם לא יכלו לגשת אליו אחרת", הוא מסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...