בעוד צרכנים ברחבי העולם ממשיכים לאמץ כלי בינה מלאכותית בהתלהבות - בפועל, רבות מהחברות מתקשות להטמיע את הטכנולוגיה. נתונים גלובליים חדשים של חברת המחקר S&P Global מגלים ש-42% מהחברות נטשו את פרויקטי הפיילוט שלהן בתחום הבינה המלאכותית, זינוק דרמטי לעומת 17% בלבד בשנה שעברה.
בישראל, למעלה מ-50% מהחברות מתמודדות עם קשיים משמעותיים ביישום בינה מלאכותית. הסיבות מגוונות: חששות מאובדן שליטה, שאלות על הגנת הפרטיות, מורכבות תפעולית וטעויות בשיקול דעת של המערכות.
אבי צדקה, מנכ"ל חברת "דוקטור לינקדאין" המספקת פתרונות לינקדאין לחברות, מגלם את הגישה הזהירה. למרות שהוא מגדיר את עצמו כאדם טכנולוגי, צדקה מחזיק בעמדה נחרצת נגד שילוב בינה מלאכותית לכתיבת תוכן, עריכת מחקרים, ניסוח הודעות וסיכום מיילים.
"לא ניתן להבטיח עבודה מקצועית העומדת בסטנדרטים גבוהים כאשר מסתמכים באופן רציף על בינה מלאכותית", מסביר צדקה, שמפסר שהוא בוחר להעסיק ספקים חיצוניים או עובדים מומחים שאינם מבססים את עבודתם על AI, גם אם העלות הכספית גבוהה יותר.
השקעות עתק מול כישלונות
הפער בין הציפיות למציאות יוצר מתח בשוק הטכנולוגיה. ענקיות כמו גוגל ומיקרוסופט משקיעות סכומי עתק - עד 28% מהכנסותיהן - כדי לעודד חברות אחרות להתמיד ולהטמיע בינה מלאכותית. הן מבינות שחברות שלא השקיעו מספיק עלולות להצטער על כך בעתיד.
גם בישראל מושקעים משאבים רבים: הרשות לחדשנות, למשל, השקיעה בשנה החולפת כ-7 מיליון שקל בתוכניות רילוקיישן למומחי AI מחו"ל, במטרה לזרז את ההטמעה של מערכות בינה מלאכותית בארגונים ישראליים.
בדיוק למקום הזה נכנסות חברות טכנולוגיה ישראליות שמבינות את האתגרים שעולים מהשטח. הן לא דוחפות את הבינה המלאכותית בכוח, אלא בונות פתרונות מותאמים, שקולים ואפקטיביים לשילוב חכם.
כך, חברת "אלעד מערכות" השיקה סדנה ייעודית להנהלות בכירות, שמטרתה להגדיר בצורה ממוקדת את אתגרי הארגון ולהתאים להם פתרונות מבוססי בינה מלאכותית. עוזי יערי, סמנכ"ל חטיבת הדיגיטל באלעד מערכות, מסביר: "הסדנה פותחה בעקבות הניסיון שנצבר בתהליכי ההטמעה אותם אנו מבצעים אצל הלקוחות. גיבשנו מתודולוגיה ייחודית למיפוי צרכים עסקיים והתאמת פתרונות AI מדויקים".
במהלך הסדנה, צוות מומחים עובד ישירות עם הנהלת הארגון כדי לזהות "חוליות חלשות", פערי שירות והזדמנויות לייעול, ומתרגם את הצרכים לאבני דרך טכנולוגיות ישימות. בשנה האחרונה עשרות ארגונים מובילים עברו את הסדנה ונמצאים בשלבי הטמעת פתרונות AI מתקדמים.
מענה לצרכים אמיתיים
חברת Priority, שנרכשה רק בשנה שעברה על ידי קרן Blackstone בכ-800 מיליון דולר ומשרתת כ-75,000 לקוחות ביותר מ-70 מדינות, השיקה לאחרונה פלטפורמת בינה מלאכותית שפועלת בליבת מערכות הניהול הארגוניות, כחלק ממגמה גלובלית שבה מערכת הניהול הארגונית הופכת מתשתית למנוע לצמיחה וייעול.
פלטפורמת aiERP של החברה לומדת את המשתמש ופועלת יחד איתו. המערכת מאפשרת התאמה אישית של סביבת העבודה עם המלצות חכמות, ממשק בשפה טבעית לחיפוש נתונים, בניית אוטומציות ויצירת חוקים עסקיים. כמו כן, המערכת מבצעת תחזיות ביקוש ומכירות ומשדרגת את מערך שירות הלקוחות באמצעות אסיסטנט רב-לשוני.
"החברה מחויבת לחדשנות מתמדת למען הצלחת לקוחותינו", אומר שגיב גרינשפן, מנכ"ל Priority. "השקת aiERP מהווה אבן דרך משמעותית. שילוב בינה מלאכותית בלב מערכת ERP יספק שיפור דרמטי ביעילות, ברווחיות ובגמישות העסקית של לקוחותינו".
חיבור בין יכולות אנושיות וטכנולוגיות
גישה נוספת מציגה חברת Scoutt, פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית הבונה צוותי פיתוח מרחבי העולם בהתאמה לפרויקטים טכנולוגיים גלובליים. המערכת מבצעת מיון והתאמה חכמה בין פרופיל המפתח לצרכי הארגון, ומאפשרת לחברות ליהנות מכוח פיתוח איכותי תוך חיסכון בזמן ועלויות.
"כשארגונים רואים שהתהליך מהיר, שקוף ואיכותי - הפחד מהבינה המלאכותית מתחלף בהבנה שזה לא כלי שמחליף אנשים, אלא כלי שמחזק את הארגון באמצעות התאמה מדויקת", מסביר יאיר רוזיליו, מנכ"ל Scoutt. "אנחנו לא רק פותרים בעיה טכנולוגית עכשווית - אנחנו מצמצמים כישלונות של פרויקטים עתידיים באמצעות שימוש בבינה מלאכותית".
עם האנשים, לא במקום האנשים
למרות הספקות, הדילמות והאתגרים, ברור כי השילוב הנכון של בינה מלאכותית בארגון אינו מתרחש "במקום האנשים", אלא דווקא עם האנשים. כשהבינה המלאכותית משרתת אסטרטגיה ולא מחליפה אותה, התוצאות יהיו מדידות, חכמות וברות קיימא.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
