זה לא חדש שבינה מלאכותית משנה את הדרך שבה אנחנו עובדים, לומדים ויוצרים. אולם, לא כל מהפכה מתחילה מלמעלה. לקראת יום ה-AI הבינלאומי שחל היום (16 ביולי), אנחנו מביאים שלושה סיפורים מתוך חברות טכנולוגיה ישראליות שמציגים זווית אחרת של השימוש בבינה המלאכותית: עובדים שזיהו הזדמנות, גיבשו רעיון, והובילו יוזמות ומהלכים בתחום ה-AI, שהפכו לכוח מניע של שינוי בארגון ומחוצה לו.
הסיפורים האלה ממחישים כיצד הדמוקרטיזציה של כלי AI פותחת את הדלת ליוזמות מבוזרות, שמתחילות מסקרנות ומתחושת שליחות – ומספקות לארגונים תשתית חדשה ללמידה, אוטומציה והשפעה חברתית.
מרכז הפיתוח של SAP: גילדת AI שנולדה מהשטח והגיעה עד סטנפורד
במרכז הפיתוח של SAP בישראל, קמה יוזמה ארגונית מקורית: "גילדת AI" פנימית, שהחלה מתוך צורך של מפתחים ללמוד ולהתפתח בתחום, והפכה במהרה לקהילה פעילה, מגוונת וחוצת צוותים.
"את הגילדה הקמתי ואני מוביל יחד עם דניאל נמט, יוסי איזק ודינה וינטר, מפתחים בכירים אצלנו במרכז הפיתוח", מספר אסף ברונר, מנהל קבוצת פיתוח ב-SAP. "כולנו הרגשנו, כבר די בהתחלה של ההייפ סביב GenAI - וספציפית סביב העולם של Business AI - שיש פה משהו ענק שמחייב אותנו לא רק ללמוד, אלא גם לבנות סביב זה קהילה ארגונית פנימית שתאפשר לנו להישאר עם היד על הדופק בתחום הזה, שמתפתח ומשתנה כל הזמן בקצב מסחרר".
הגילדה (שפירושה התאגדות של בעלי מקצוע) נולדה מתוך ההבנה שהלמידה האפקטיבית ביותר בתחום המתפתח של GenAI היא קולקטיבית - דרך שיתוף ידע, ניסוי וטעייה, ושיח רב-תחומי.
"התחלנו בקטן, כמה אנשים שהיו בעניין ורצו להתעמק בזה. היום אנחנו כבר מעל 40 חברים, ומגיעות אלינו כל הזמן עוד ועוד בקשות להצטרפות, אבל אנחנו בכוונה שומרים על קבוצה מצומצמת יחסית, כדי שכל אחד יהיה שחקן פעיל ותורם. זה לא מועדון מאזינים - זה מקום של עשייה פעילה, תרומה ויוזמות אמיתיות".
הגילדה פתוחה לכל עובדי מרכז הפיתוח של SAP בישראל, ממפתחים דרך מנהלי מוצר ועד ראשי צוותים. "המטרה היא לראות את כל שרשרת הפיתוח דרך עדשת ה-AI. מהשלב הרעיוני דרך הדיפלוימנט ועד ההשפעה על הלקוחות עצמם", מסביר ברונר. "זו קבוצה שהיא לא רק 'גיקים של AI', אלא אוסף של אנשים מכל קצוות הארגון, עם המון רקעים מקצועיים. זה יוצר שיחות הרבה יותר מעניינות ותובנות הרבה יותר מעמיקות".
לשמחתם, היוזמה קיבלה תמיכה מיידית גם מההנהלה. "מהרגע הראשון קיבלנו רוח גבית מאוד חזקה מהנהלת מרכז הפיתוח, בראשות המנכ"לית אורנה קליינמן, שאימצה את היוזמה עוד כשהייתה רק רעיון, ונתנה לנו משאבים, חיבורים ארגוניים רלוונטיים, והרבה השראה".
הגילדה כבר הספיקה ליזום סשנים חוצי-צוותים, שיתופי פעולה עם יחידות בארץ ובעולם, ולשלוח נציגים לסיליקון ואלי, שם ביקרו באוניברסיטת סטנפורד ונפגשו עם חוקרים מובילים. "פגשנו חוקרים פורצי דרך, כמו פרופ' קנישק גנדי, שחוקר יכולות הסקה במודלים, ופרופ' איגור דניסוב שחוקר פרודוקטיביות בפיתוח תוכנה, כולל השפעת כלים מבוססי AI על פרודוקטיביות של מפתחים", משתף ברונר. "זה היה מרתק, ופתח לנו את הראש לגבי איך אפשר למדוד, לשפר וליישם AI באמת".
אך מעל הכול, עבור ברונר, ההישג המשמעותי ביותר הוא השינוי התרבותי: "בזמן קצר יחסית הצלחנו לשנות תרבות. להכניס חדשנות אמיתית, לחבר בין אנשים, ולתת לארגון כלים פרקטיים להתמודד עם מהפכה טכנולוגית שמתרחשת ממש עכשיו".
Commit: בינה מלאכותית מחירום לשגרה
גם בחברת הטכנולוגיה Commit יש יוזמת AI שנולדה "מלמטה", במקרה הזה - מתוך משבר. עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", כמחצית מעובדי החברה גויסו למילואים, והצורך במענה מהיר, חכם ואוטומטי למשימות החברה הפך לקריטי.
"התמודדנו עם משבר תפעולי מורכב. עובדים רבים נקראו למילואים בצו 8, ללא יכולת לצפות את מועד החזרה שלהם", מספר אוהד דלאל, שותף מייסד של Commit, שכיום מוביל תהליכי Business AI Operations בחברה. "האתגר הטכנולוגי המיידי התרכז במערך התמיכה ללקוחות: איך לזהות בזמן אמת לקוחות שדחוף להם לקבל מענה ופתרון באופן מיידי, גם אם הלקוח לא סיווג כך את הטיקט בשדות המתאימים, זאת מבלי להעמיס על הצוות הקיים דיווחים ומעקב נוספים. למזלנו, צוות האוטומציה שלנו ניגש מיד לפיתוח פתרונות שיענו על הצורך להבטיח המשכיות בשירות ללקוחות, תוך הפעלת פתרונות אוטומטיים שיפצו על המחסור באנשי מפתח שנקראו למילואים".
המערכת שפיתחו התבססה על סוכני AI שמזהים טיקטים דחופים לפי טקסט חופשי, ומעבירים התרעות אוטומטיות . עם הזמן, הסוכנים הפכו למרכיב מרכזי בתפקוד הארגון כולו.
"היום, המערכת מיושמת בכל החברה באופן מבוזר לפי פונקציות: מנהלי חטיבות עסקיות מקבלים אייג'נט מותאם לנתוני החטיבה, בעוד ראשי צוותים, מנהלי לקוחות ומנהלי פרויקטים זוכים לאייג'נט מותאם לתחום התוכן הספציפי שלהם".
בהתאם, החברה מגדירה כיום "היררכיה ארגונית של סוכנים" ומאמצת זהות של ארגון היברידי הבנוי מעובדים וסוכנים יחד - אימוץ מלא של הפרדיגמה הטכנולוגית ברמה הארגונית.
לפי דלאל, השפעת המהלך מורגשת עד היום בכל שדרת הפעולה: "השינוי המהותי הוא צמצום דרמטי של התקשורת הפנימית המיותרת והקמת ממשק אחיד ומהיר למידע ארגוני. במקום פניות ב-Teams לעובדים ספציפיים (למשל למנהל חשבונות) לבירורים כמו סטטוס חשבונית או יתרת קרדיטים, המערכת מאפשרת אינטראקציה עם אייג'נט וירטואלי דרך צ'אט. האייג'נט אוסף ומציג את המידע הנדרש באופן אוטומטי ומיידי. האייגנ'טים מחוברים לכל מערכות החברה ומאפשרים גישה למערכות מרובות במקביל ובמהירות".
"אגב, הפיתוח הראשוני שהתחלנו איתו - אייג'נט לניתוח טיקטים וזיהוי מצבי חירום אצל לקוחות (זיהוי ביטויים כמו 'אני צריך שתחזרו אלי דחוף') - ממשיך לפעול ומעביר התראות אוטומטיות למנהל התמיכה ולצוות, וכן לבעלי עניין רלוונטיים לפי ההקשר", מסכם דלאל
AI21: שלום כיתה ב'
היוזמה של שוקי כהן, VP Data ביוניקורן AI21, התחילה במקום הכי לא צפוי: בבית הספר של בנו. עד מהרה, היא הפכה לקהילה חינוכית קטנה סביב AI.
"בכל פעם שאני מספר שאני עובד בחברה שמפתחת בינה מלאכותית, העיניים והאוזניים נפתחות", הוא מספר. "באחד הבקרים בבית הספר בירושלים, המורה של הבן שלי התלהבה מהעיסוק שלי בתחום והציעה שאבוא להעביר הרצאה לתלמידים. קפצתי על המציאה, בידיעה שהשיעור יעצים את הבן שלי".
כהן השקיע בהנגשת התוכן לילדים כדי להפוך את השיעור ל"קליל וכיפי, והרבה פחות טכני ולימודי". התגובות מהתלמידים היו חיוביות ואפילו מפתיעות. "הילדים מאוד התלהבו ללמוד, והאמת גם הפתיעו אותי בידע שלהם", מספר כהן. "היה תלמיד אחד שהעלה נקודה מעניינת על זכויות יוצרים של בינה מלאכותית - לא משהו שהיינו מצפים לו מתלמיד כיתה ב׳".
אחרי החוויה הלימודית בכיתה, העלה כהן פוסט בלינקדאין עם מערך השיעור - והתגובות הציפו את התיבה. "בכלל לא ציפיתי לעניין הרב שלו הוא זכה. אנשים מרקעים מאוד מגוונים ביקשו את התוכן, לא רק אנשי AI. כולם הביעו עניין. אני חושב שהשיח הבולט בנושא בימים אלה מייצר אצל אנשים צמא לדעת עוד ולקפוץ על ההזדמנות להעביר לתלמידים את הידע הזה, כי זה כבר בכלל בגדר שתי ציפורים במכה אחת".
ההיענות הגבוהה עוררה בכהן רצון להרחיב את העשייה בתחום. "ניכר שיש פער משמעותי בחינוך והנגשת AI לילדים", הוא משתף. "לכן, התחלתי לחשוב כבר על תוכן נוסף שארצה לפרסם לקהילה המתגבשת - כולל מילון מונחים, הסברים קצרים, שיקולי פרטיות מידע ועוד".
גם שאיפות מערכתיות יש: "הייתי שמח לתרום לחינוך לבינה מלאכותית גם ברמה הארצית ומול משרד החינוך. כרגע זה רק 'באוויר', אבל ברור שאנחנו בתוך סערת ה-AI ושהדור הצעיר לא בהכרח מוכן עדיין לשינויים הרדיקליים האלה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו