עלייה חדה במספר החיפושים שמסתיימים ללא לחיצה על אף קישור. צילום: Gettyimages

התוכן נשאר, הקליקים נעלמו: גוגל ו-ChatGPT מאיימים על עתיד אתרי החדשות

העלייה בשימוש בכלי AI מובילה לצניחה בטראפיק, כשיותר גולשים מקבלים תשובות מבלי להיכנס לאתרים • האם המו"לים יצליחו להסתגל לעולם החדש?

בעידן שבו יותר ויותר גולשים מקבלים תשובות ישירות מבינה מלאכותית, כלי המדידה מראים מגמה ברורה: כלי AI כמו ChatGPT מחליפים בהדרגה את מנועי החיפוש המסורתיים כמקור מידע ראשוני – ולעיתונות הדיגיטלית זה עולה ביוקר.

לפי פרסום באתר TechCrunch, דו"ח חדש של חברת הבינה השיווקית Similarweb מצא כי מאז השקתה של תכונת AI Overviews של גוגל במאי 2024, חלה עלייה חדה במספר החיפושים שמסתיימים ללא לחיצה על אף קישור – מ-56 אחוז במאי 2024 ל-כמעט 69 אחוז במאי 2025.

במקביל, נפח התנועה האורגנית לאתרי חדשות נמצא בצניחה: משיא של יותר מ-2.3 מיליארד ביקורים באמצע 2024 – לפחות מ-1.7 מיליארד כיום.

ChatGPT. מחליף את החיפוש, צילום: AP

בינתיים, ב-ChatGPT

גם השימוש הגובר ב-ChatGPT במקום חיפוש בגוגל תרם לירידה בטראפיק לאתרי חדשות. עם זאת, לאחרונה נרשמה מגמה הפוכה: ההפניות ממנו לאתרי חדשות עלו פי 25 בתוך שנה בלבד. מפחות ממיליון הפניות בין ינואר למאי 2024 – ליותר מ-25 מיליון הפניות באותו טווח זמן ב-2025. הפניה (referral), בהקשר הזה, היא מקרה שבו גולש מקבל תשובה מ-ChatGPT שמכילה קישור לכתבה, ולוחץ עליו כדי להיכנס לאתר.

לפי Similarweb, גם כמות השאלות שגולשים שואלים את ChatGPT בנושאים חדשותיים זינקה – ב-212 אחוז מינואר 2024 ועד מאי 2025.

אבל למרות העלייה המרשימה, מדובר רק בטיפה בים ביחס לירידה הדרמטית שחווים האתרים בתנועה ממנועי חיפוש. הדו"ח מצא שגם כאן – לא כל האתרים נהנים באותה מידה. כך למשל, "רויטרס" רשמה עלייה של 8.9 אחוזים בתנועה מ-ChatGPT, "ניו יורק פוסט" עלתה ב-7.1 אחוזים, ו"ביזנס אינסיידר" ב-6.5 אחוזים. "הניו יורק טיימס", שבימים אלה תובעת את OpenAI על שימוש לכאורה לא מורשה בתכניה, קיבלה רק עלייה מתונה יותר – 3.1 אחוזים בלבד – אם כי היא עדיין בין עשרת האתרים המובילים מבחינת הפניות מה-AI.

הנושאים שמובילים את השאילתות ב-ChatGPT כוללים בעיקר מניות, כלכלה וספורט, אך גם תחומים נוספים כמו פוליטיקה, מזג האוויר ומדיניות – נמצאים בצמיחה. לדברי Similarweb, יתכן שמדובר באינדיקציה לכך שצרכני החדשות עוברים משאלות "תגובתיות" (עם תשובות מיידיות ושטחיות) למעורבות עמוקה יותר בנושאים.

סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI. "רגע כואב", צילום: Getty Images

להרוויח בדרך אחרת

לפי TechCrunch, במטרה להתמודד עם הירידה בתנועה, גוגל השיקה שירות חדש בשם Offerwall, שנועד לאפשר למו"לים (כלומר, אתרי התוכן עצמם) להרוויח לא רק מפרסום שמבוסס על כמות הקליקים.

המערכת מאפשרת לאתרים לבחור כיצד להציג את התוכן שלהם לגולשים – ולקבל תמורה בדרכים אחרות: למשל תשלום סמלי עבור כתבה בודדת (תשלום מיקרו), הצטרפות לניוזלטר בתמורה לגישה לכתבה, או הצעה מותאמת אישית אחרת. מדובר בניסיון להציע חלופות למודל הישן שנשען על טראפיק ופרסום.

כמה אתרים מנסים מודלים חדשים, אחרים הטמיעו חומות תשלום – ורבים, לצערם, נאלצו לבצע קיצוצים, ואף לסגור את פעילותם.

בשיחה עם פודקאסט Hard Fork של "הניו יורק טיימס", התייחס מנכ"ל OpenAI סם אלטמן להשפעת ה-AI על שוק העבודה ואמר: "אני כן חושב שיהיו תחומים שבהם עבודות ייעלמו – ואולי אף קטגוריות שלמות של משרות. וכל עבודה שנעלמת, גם אם זה טוב לכלכלה ולחברה בכללותן, זה רגע מאוד כואב – כואב בצורה קיצונית – ויש מקרים שבהם הכאב יהיה אמיתי".

הכאב הזה, כך נראה, כבר כאן – במיוחד עבור אתרי החדשות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...