מחקר חדש של מכון רויטרס לחקר העיתונות באוניברסיטת אוקספורד חושף שינוי משמעותי בדפוסי צריכת החדשות באמריקה: לראשונה בהיסטוריה, רשתות חברתיות וסרטונים מקוונים הפכו למקור החדשות העיקרי, ועקפו את הטלוויזיה המסורתית.
על פי המחקר, 54% מהאמריקנים משתמשים ברשתות חברתיות ובפלטפורמות וידאו כדי לקבל עדכוני חדשות, בעוד שרק 50% צורכים חדשות דרך הטלוויזיה (ניתן היה לציין יותר ממקור מידע אחד, כמובן). המגמה מסמנת נקודת מפנה היסטורית בתחום התקשורת האמריקנית.
המחקר, שנערך על ידי חברת מחקרי השוק YouGov בין אמצע ינואר לסוף פברואר 2025, כלל שאלון מקוון שהופץ ברחבי העולם. החוקרים מציינים כי השיטה עלולה ליצור הטיה לכיוון אוכלוסייה צעירה יותר ופעילה יותר ברשת, אך הנתונים עדיין מעידים על מגמה ברורה.
עלייה דרמטית במשך עשור
השינוי במקורות החדשות בולט במיוחד כאשר בוחנים אותו בפרספקטיבה היסטורית. בשנת 2013, רק 27% מהאמריקנים השתמשו ברשתות חברתיות ובסרטונים כמקור לחדשות. כיום, המספר הכפיל את עצמו והגיע ל-54%.
לעומת זאת, צריכת החדשות ממקורות מסורתיים ירדה: 48% מהאמריקנים קוראים חדשות באתרים ובאפליקציות חדשותיות מקוונות, ורק 14% עדיין פונים לעיתונות המודפסת.
הממצאים מגלים גם שינוי באופן הצריכה עצמו. 57% מהאמריקנים משתמשים בעיקר בטלפון הנייד שלהם כדי לגשת לחדשות, ו-72% צופים בסרטוני חדשות מקוונים על בסיס שבועי. המגמה מעידה על העדפה ברורה לצפייה בחדשות על פני קריאתן.
המחקר מראה כי השינוי חד במיוחד בקרב צעירים בני 24-18, אך המגמה חודרת לכל הגילים. זהו מפנה משמעותי המאתגר את התעשייה העיתונות המסורתית.
לא כל העולם דומה
המחקר הגלובלי חושף כי המגמה האמריקנית אינה אוניברסלית. מדינות באמריקה הלטינית כמו ברזיל, מדינות באפריקה, ומדינות דרום-מזרח אסיה כפיליפינים, אינדונזיה, מלזיה ותאילנד מציגות דפוסים דומים לאמריקה.
לעומת זאת, במדינות אירופיות רבות וביפן, השפעת הרשתות החברתיות על צריכת החדשות עדיין מוגבלת יחסית, והטלוויזיה והמדיה המסורתית שומרים על מעמדם.
החוקרים מציינים כי השינוי בדפוסי צריכת החדשות מתרחש במהירות רבה, ועל התקשורת להתאים את עצמה למציאות החדשה. הממצאים מאששים מה שעיתונאים רבים כבר חשים בשטח: הדרך שבה אנשים צורכים חדשות משתנה בקצב מואץ, וככל הנראה אין דרך חזרה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
