איך מתפקדים כשאין תשובות ברורות באופק?. צילום: Getty Images

"לא לעצור, להמשיך לדלבר": איך ההייטק הישראלי מתפקד במהלך העימות עם איראן

חברות הייטק ישראליות מפעילות צוותי גיבוי גלובליים ומנגנוני חירום כדי לשמור על רציפות עסקית • מנהלים מדגישים תמיכה נפשית ותדרוכים יומיים לעובדים • אינקרדיבילד, ולנס, קורנית, פייבר ומאנדיי מציגות מודלים שונים להתמודדות עם אתגרי "עם כלביא" • "זה מבחן אמיתי לערכים שלנו כארגון"

בעיצומה של הסלמה ביטחונית, עם מתקפות טילים תכופות וגיוסים למילואים, חברות הייטק בישראל לא עוצרות את פעילותן. מאחורי המשכיות העבודה הזו לא עומד רק הרצון להמשיך בשגרה למרות הכל, אלא גם תוכנית מקיפה: צוותי גיבוי גלובליים, מנגנוני חירום מתוחכמים ותמיכה נפשית מותאמת לעובדים. כך נראית שגרה עסקית במקום שאין בו שגרה.

המתיחות הביטחונית מול איראן, יחד עם מתקפות הסייבר וההנחיות פיקוד העורף, הפכו את הימים האחרונים לתקופה טעונה במיוחד עבור ארגונים שמנסים לשמור על פעילות, לפעול ברמה בינלאומית ולהמשיך לשרת לקוחות ומשקיעים מעבר לים.

בשבוע החולף מנהלים ומנהלות מדברים על אתגרים חדשים - לא של לוגיסטיקה או טכנולוגיה, אלא של החוסן הנפשי: איך מתפקדים כשכל עובד נמצא במצב רגשי אחר, כשיש תחושת חרדה קולקטיבית, וכשאין תשובות ברורות באופק?

סיריל סימון, מנכ"ל ONE Offshore, צילום: יח"צ

אחד הפתרונות הוא לפנות למודל offshore ולהקים במהירות ובגמישות פעילות בחו"ל שאינה חשופה לאיומים הגיאו-פוליטיים של ישראל. במקרה כזה, המטרה איננה להחליף צוותים ישראליים לצמיתות, אלא לכמה שבועות או חודשים, ככל שנדרש לארגון בגלל המלחמה.

כך, למשל, חברת ONE Offshore מקבוצת וואן טכנולוגיות גיבשה את תוכנית "agile בזמן מלחמה", במסגרתה חברות ישראליות מוזמנות לגייס ולהפעיל צוותי פיתוח ומחשוב בחו"ל בלי התחייבות וללא זמן מינימום. "אנחנו ערוכים לתת מענה מיידי לחברות ישראליות ולסייע להן להבטיח רציפות והמשכיות עסקית. המענה שלנו כולל שירותי מחשוב ופיתוח בכל אחד מהמרכזים שלנו במזרח אירופה - בבולגריה, סרביה ואוקראינה - באמצעות 300 עובדים מנוסים ומספקים שירות מקצועי ומוערך לעשרות לקוחות".

שבתאי קורן. ראש תחום הפעילות הבינלאומית בקבוצת Aman, צילום: פרטי

שבתאי קורן, ראש תחום הפעילות הבינלאומית בקבוצת Aman: "מאז תחילת המלחמה אנחנו רואים עלייה חדה של 35 אחוזים בביקוש לגיוסי Offshore - רובם המכריע (כ-90 אחוזים) למפתחי תוכנה, והיתר ל-QA, עיצוב ותפקידי תמיכה. הפניות מגיעות מסטארטאפים והסיבה לכך ברורה: החברות הישראליות פועלות כיום תחת לחץ כפול - מצד אחד, מחסור חמור בכוח אדם כתוצאה מגיוסי מילואים; ומצד שני, דרישה מצד לקוחות בינלאומיים להציג תוכניות המשכיות עסקית.

לכן, יותר ויותר חברות מקימות מרכזי פיתוח מקבילים באירופה - בייחוד בפורטוגל, בפולין ובסרביה, שמציעות כוח אדם איכותי עם אתיקת עבודה דומה לזו של הישראלים, תמיכה ממשלתית, פערי שעות מינימליים ואקוסיסטם מתקדם של כ-200 אלף אנשי IT . המציאות בישראל מלמדת שכל ארגון חייב להיערך מראש – עם תוכניות סדורות לניהול סיכונים והתמודדות עם משברים".

שמעון חסון, מנכ"ל אינקרדיבילד, צילום: הגר בדר

תוכנית חירום מקיפה

על פי חברת אינקרדיבילד (Incredibuild), המפתחת תוכנה להאצת תהליכי פיתוח, היא שמה לה למטרה להבטיח רציפות עסקית לצד שמירה על ביטחון ורווחת עובדיה כבר מאז מתקפת 7 באוקטובר. החברה פועלת לפי תוכנית חירום מקיפה שנבנתה עבור תרחישים מסוג זה.

לפי החברה, היערכות מוקדמת לאורך השנתיים האחרונות חיזקה את המוכנות הארגונית. לצד פעילות שוטפת בישראל, הוקם צוות כוננות ייעודי הפועל משלוחות החברה בסין, יפן וארה"ב המספק גיבוי שוטף לצוותים המקומיים לצד תיאום הפעילות מול ההנהלה בארץ.

"הצוות שלנו ממשיך לעבוד כרגיל. אנחנו מתורגלים ויודעים לשמור על המשכיות ושגרת עבודה גם בתנאים מורכבים," אומר שמעון חסון, מנכ"ל אינקרדיבילד. "אבל המשכיות אמיתית מתחילה בדאגה לאנשים. לכן יצרנו מנגנונים גמישים - צוותי גיבוי, תמיכה מנטלית ותדרוכים יומיים - שמאפשרים לכולנו להרגיש בטוחים ולהמשיך לספק שירות מקצועי גם בתקופה מאתגרת".

גדעון בן צבי, מנכ"ל ולנס סמיקונדקטור, צילום: ולנס סמיקונדקטור

ניסיון במצבי קיצון

חברת ולנס סמיקונדקטור (Valens Semiconductor), ספקית שבבים לתקשורת מהירה בתעשיות הרכב והאודיו-וידאו, ממשיכה לפעול באופן שוטף ולעמוד בהתחייבויותיה ללקוחות ולשותפים ברחבי העולם. החברה מציעה סיוע מותאם לעובדים שנפגעו ישירות או בעקיפין, לעובדי מילואים ולמשפחותיהם, וכן לעובדים התקועים בחוץ לארץ.

"גם בתקופה הנוכחית, הצוותים שלנu ממשיכים להוציא לפועל פרויקטים, לעמוד בלוחות זמנים ולספק תמיכה מלאה לשותפים," כותב המנכ"ל גדעון בן צבי במכתב ללקוחות החברה. "כחברה גלובלית שנוסדה בישראל, צברנו ניסיון רב בהתמודדות עם מצבי קיצון, ממגפת הקורונה ועד למלחמה הנוכחית, הנשען על תרבות של חוסן, גמישות ומיקוד".

רונן סמואל, מנכ"ל קורנית דיגיטל, צילום: כפיר זיו

קו חם פעיל 24/7

בחברת קורנית דיגיטל, הפועלת בתחום טכנולוגיות ההדפסה הדיגיטלית לתעשיית הטקסטיל, הופעל צוות חירום ייעודי, חוזקו מנגנוני התקשורת הפנימיים והניהוליים, והורחב הסיוע לעובדים - כולל קו חם פעיל 24/7 וסדנאות עם אנשי מקצוע לחיזוק החוסן הנפשי.

המנכ"ל רונן סמואל מקיים שיחות יומיות עם צוותים מכל רחבי הארגון כדי לוודא שכולם מקבלים תמיכה אישית ומקצועית. "גם בזמנים של חוסר ודאות, המחויבות שלנו ללקוחות ולעובדים נשארת ברורה - לספק יציבות, אכפתיות ורציפות תפקודית," הוא אומר.

רון שפרינצק, מנכ״ל חברת Sela, צילום: אסף רביבו

"הם צריכים תוצאות"

חברת Sela, ספקית שירותי ענן לסטארטאפים וחברות טכנולוגיה, ממשיכה לפעול כספקית שירותים חיוניים עבור לקוחותיה. כמנהלת סביבות ענן קריטיות של מאות חברות הטכנולוגיה הגדולות, החברה ערוכה לספק שירות 24/7 באמצעות הישענות מוגברת על צוותיה הגלובליים.

"התפקיד שלנו בהייטק הישראלי בכלל וב-Sela בפרט הוא לא לעצור, להמשיך לדלבר, להביא תוצאות ולספק ערך ללקוחותינו לא משנה מה קורה ברקע", אומר רון שפרינצק, מנכ"ל החברה. "מבחינתם, זה לא מעניין אם במשרדנו התנפץ החלון או אם המהנדס שמולם בשיחה בילה לילה בממ"ד, הם צריכים תוצאות והכוח של ההייטק הוא להמשיך לספק את זה".

עינבל נמיר, ראש תחום סביבת עבודה עתידית ב-Deloitte ישראל, צילום: אלמוג סוגבקר

מנהיגות קשובה כמפתח

עינבל נמיר, ראש תחום סביבת עבודה עתידית ב-Deloitte ישראל, מסבירה שהמשכיות עסקית אפשרית רק כשמובטחת תחושת ביטחון ויציבות לעובדים. "זה הזמן של מנהלים לקחת תפקיד אקטיבי בשימור תחושת הביטחון, המסגרת והמשמעות עבור הצוותים שלהם", היא אומרת.

נמיר ממליצה על כמה עקרונות מרכזיים: שגרה יוצרת יציבות. "קבעו רוטינות פשוטות אך קבועות, כמו 'דיילי סטנד־אפ' קצר בבוקר, כדי לייצר תחושת מסגרת גם מהבית"; חיזוק הקשר האנושי. "היו זמינים, יזמו שיחות אישיות, התעניינו לא רק בביצועים אלא גם בתחושות. נראות ניהולית מרחוק מחייבת יוזמה"; בהירות ותקשור מתמיד. "ודאו שכל אחד יודע מה מצופה ממנו, גם כששגרת העבודה משתנה". חוסר בהירות עלול לייצר בלבול ומתח מיותר.

תמיכה נפשית כמשאב ארגוני: השקיעו בהכשרה בסיסית למנהלים.ות במתן תמיכה רגשית. זו לא פסיכולוגיה – זו מנהיגות.העקרונות שעליהם היא ממליצה כוללים קביעת שגרות פשוטות אך קבועות, חיזוק הקשר האנושי, בהירות ותקשורת מתמידה, ותמיכה נפשית כמשאב ארגוני. 

"דווקא ברגעים שבהם מתערערת הקרקע - ארגונים שממקמים את האדם במרכז, הם אלה שיצליחו לשמר מוטיבציה, מחוברות ותפקוד לאורך זמן", היא מסבירה.

אליעד ויסברג, סמנכ״ל משאבי אנוש גלובלי בפייבר, צילום: שי פרנקו

מעטפת תמיכה מקיפה

חברת פייבר, שמרכזת מרקטפלייס מקוון לשירותי פרילנסרים, מפעילה מאז 7 באוקטובר מעטפת תמיכה מקיפה לעובדיה בארץ ובחו"ל. החברה חיזקה את מערך משאבי האנוש, ומקפידה על תקשורת יומיומית רציפה מול העובדים. עובדים שנתקעו מחוץ לישראל קיבלו סיוע לוגיסטי ואישי, ולעובדים שבתיהם נפגעו הוצעו פתרונות דיור זמניים.

"בתקופה כל כך ארוכה של חוסר ודאות, התפקיד שלנו כצוות HR מתחדד - אנחנו הופכים מ'תומכי לחימה' ל'כוחות הצלה' של ממש", אומר אליעד ויסברג, סמנכ"ל משאבי האנוש הגלובלי של פייבר. "חוסן ארגוני מתחיל בחוסן אישי - וההנהלה רואה חשיבות עליונה בליווי צמוד ומתמשך של כל עובד ועובדת שזקוקים למענה".

שירן נאווי, סמנכ"לית HR הגלובלית של מאנדיי, צילום: נתנאל טוביאס

צוות סיוע לשעת חירום

חברת מאנדיי, שפיתחה מערכת הפעלה לניהול כלל ההיבטים של העבודה, מפעילה מעטפת תמיכה מקיפה לעובדיה. לדבריה, החברה מיפתה עובדים שמתגוררים ללא מרחב מוגן ומצאה עבורם פתרונות אירוח. במקביל, החברה פועלת למען העורף הישראלי באמצעות "צוות הסיוע לשעת חירום", שמסייע בזמן אמת לארגונים ויוזמות אזרחיות בהתמודדות עם מצבי חירום, באמצעות דיגיטציה של תהליכי ניהול מידע מהשטח.

הצוות מציע רישיונות חינמיים לפלטפורמת ניהול המשימות של מאנדיי, ומלווה עשרות ארגונים בהקמה והטמעה של מערכים לניהול מצבי חירום. מאז פרוץ המלחמה, כ-70 ארגונים פנו לבקשת סיוע – בהם מועצות אזוריות, עיריות, עמותות ויוזמות קהילתיות – כשביותר ממחצית מהמקרים כבר הוקמו בפועל מערכי ניהול חירום בזכות פעילות הצוות.

"בדיוק כפי שפעלנו בתקופת הקורונה וב-7 באוקטובר, גם כעת העיקרון שמנחה אותנו הוא לשים את העובדים במרכז ולהעניק להם את התחושה שיש מי שעומד לצידם," אומרת שירן נאווי, סמנכ"לית HR הגלובלית של מאנדיי. "כשאנשים חשים שיש להם גב - הם פנויים גם לתרום, גם להוביל וגם להתייצב לטובת אחרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...