בפעם הבאה שתזמינו שרברב או חשמלאי, ייתכן שבינה מלאכותית תהיה זו שתענה לכם בטלפון - או אף תפנה אליכם לפני שתבינו שיש לכם בעיה. ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח על סטארט-אפ אמריקני שפיתח מערכת AI שמסוגלת לחזות מתי צריך לטפל בצנרת, מתי מזגן או מערכת חימום עומדים להתקלקל - ולפנות ללקוחות עוד לפני שהתקלה משבשת את חייהם.
Netic שנוסדה בסן פרנסיסקו ב-2024, הודיעה השבוע על גיוס 20 מיליון דולר מקרנות הון סיכון בולטות כמו Greylock ו-Founders Fund. הפלטפורמה שלה מיועדת לחברות לאחזקת בית - שרברבים, חשמלאים, קבלני שיפוצים ומומחי מיזוג אוויר וחימום.
איך זה עובד?
המערכת של Netic משתמשת במודלי שפה מתקדמים - בינה מלאכותית שמסוגלת להבין ולייצר טקסט - כדי לבצע כמה פעולות: היא מנתחת קריאות של לקוחות, מזהה רמות דחיפות ומתעדפת את הטיפול בהן. לדוגמה, תחזוקה שגרתית תקבל עדיפות נמוכה, בעוד תיקונים דחופים בעקבות סערה, למשל, יקבלו עדיפות גבוהה.
"אני צריך להתאים את היכולות שלי לביקוש של הלקוחות על בסיס יומי", מסביר כריס הופמן, מנכ"ל HB Solutions Group בסנט לואיס, אחת החברות הלקוחות של Netic. "וזה ממש קשה, כי אני לא יכול לבחור כמה מזגנים יתקלקלו ביום נתון".
המערכת גם יוצרת קמפיינים שיווקיים חכמים המבוססים על ניתוח נתונים - כמו חיזוי סערה המתקרבת, סוג הנכס והאזור הגיאוגרפי. כך היא יכולה לחזות מתי לקוח יזדקק לשירות תחזוקה ולפנות אליו מראש.
השוק הגדל
Netic היא חלק ממגמה רחבה יותר של חברות סטארט-אפ שמפנות את תשומת הלב מהשוק הרווי של עובדי הצווארון הלבן לתחום אחזקת הבית. המגמה מקבלת חיזוק מצד קרנות הון פרטיות, שהשקיעו רבות בתחום ורואות בטכנולוגיה AI דרך להגדיל את הפריון ולהשיג תשואות גבוהות.
אשים צ'נדנה, משקיע בקרן Greylock שהוביל את סיבוב הגיוס, מסביר שלחברות כאלו יש לעתים קרובות בעיה של עובדים שלא מועסקים ביעילות מירבית. המטרה של הבינה המלאכותית היא לייעל את השיוך בין טכנאים ללקוחות בזמן הנכון.
אתגרים ומגבלות
למרות ההתלהבות מהטכנולוגיה החדשה, השילוב של AI בעסקים המבוססים על עבודה פיזית אינו חלק. מלישה טוקמק, מייסדת ומנכ"לית Netic, מדגישה שהמערכת מיועדת להשלים את העבודה האנושית, לא להחליפה.
הופמן מ-HB Solutions Group מציין שלמרות כל ההשקעה בטכנולוגיה AI, רק 20% מהשיחות בחברה שלו מטופלות על ידי המערכת האוטומטית. "אנחנו עדיין אנושיים בראש ובראשונה", הוא מוסיף.
הטכנולוגיה גם מתמודדת עם אתגר השילוב עם מערכות ניהול לקוחות קיימות בתחום הבנייה והתחזוקה, שרבות מהן מיושנות יחסית.
בעוד הטכנולוגיה עדיין בשלבי התפתחות ראשוניים, היא עשויה לשנות את אופן פעולתן של חברות שירותי הבית. המערכת מבטיחה לייעל את לוחות הזמנים, לשפר את שירות הלקוחות ולחזות בעיות לפני שהן מתרחשות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו