"מי הזיז את הגבינה שלי?" - השאלה המפורסמת מרב המכר של ספנסר ג'ונסון על התמודדות עם שינוי, מקבלת משמעות חדה ומיוחדת במציאות הישראלית של 2025.
בעוד שהמשל המקורי על עכברים וגמדים עוסק בהסתגלות לשינויים עסקיים צפויים, מנהלי הייטק ישראלים מוצאים עצמם מתמודדים עם "הזזת גבינה" מסוג אחר לגמרי - כזו שכוללת מלחמה, טרגדיות, אי-ודאות ביטחונית מתמשכת, טלטלות כלכליות ומהפכות טכנולוגיות - והכל בו-זמנית ובכל החזיתות.
אז מה עושים?
רונן סולומון ערך סדנאות נשימה לעובדים בזמן המלחמה, יובל אלעזר הפך את האמינות לכלי ניהול, מקסים מוזס מקשיב לנתונים כדי לזהות מתי "הגבינה זזה", יובל סמט מלמד את עצמו לשלוט על כלי בינה מלאכותית חדשים, אשחר בן שטרית שובר שגרות ניהוליות כדי להישאר מחובר לשטח ויפית יהודה ליוותה יזמי נדל"ן דרך משבר הריבית והמלחמה.
הסיפורים שלהם מעידים על סוג חדש של מנהיגות עסקית: כזו שמשלבת יושרה עסקית עם גמישות קיצונית, נתונים עם אינטואיציה, ובעיקר - יכולת להוביל בתנאי אי-ודאות שהפכו לשגרה החדשה של המשק הישראלי.
מה ה"גבינה" האישית שלך - הדבר שאתה לא מוכן לוותר עליו כמנהל?
"ה'גבינה' שלי, זו שמחזיקה אותי יציב בתוך עולם עסקי רווי שינויים, היא בראש ובראשונה יושרה עסקית. בעולם שבו לעיתים מתנגשים הרצון לצמיחה מהירה אל מול שמירה על אינטגריטי, אני בוחר לדבוק בדרך שמרגישה לי נכונה - דרך שמבוססת על עשייה אתית, שקיפות והוגנות, גם מול המתחרים", אומר רונן סולומון, מייסד ומנכ"ל חברת הפינטק altshare (אלטשר), שפיתחה פלטפורמה לניהול אקוויטי לחברות, משקיעים ויזמים. מונה 120 עובדים ומספקת שירותים ליותר מ-3,000 חברות בארץ ובעולם. "היו מקרים בהם עמדתי בצומת עסקית מאתגרת - למשל, כשנשקל שיתוף פעולה עם גורם שהיה עשוי להזניק את הצמיחה של החברה, אך פעל באופן שלא עלה בקנה אחד עם הערכים שלי. בחרתי לוותר על העסקה, גם במחיר של רווח מיידי, מתוך הבנה שהאמון שאנחנו בונים מול הלקוחות, העובדים והשותפים – שווה הרבה יותר בטווח הארוך. יעילות היא ערך נוסף שמלווה אותי - לא רק כאמצעי להשגת תוצאות, אלא גם כמקור לסיפוק אישי. כשאני חוזר הביתה לילדים שלי, וכשאני מדבר עם הצוות שלי, אני רוצה לדעת שפעלתי בצורה מדויקת, מדידה, ובאמת תרמתי למשהו משמעותי".
"הגינות מקצועית ואמינות אינה רק ערך מוסרי, אלא הבסיס לפעילות עסקית: מהיחסים עם לקוחות ורגולטורים, דרך אמון הדדי עם שותפים, ועד שמירה על סטנדרט תפעולי גבוה גם כשאף אחד לא מסתכל", אומר יובל אלעזר, מנכ"ל סונול EVI, מחלוצות תחום הטעינה החשמלית בארץ, ומהחברות עם היקף פריסת תשתיות הטעינה הגדול ביותר בישראל. "אני מאמין שקבלת החלטות מתוך יושר, שקיפות ועמידה בהתחייבויות היא הדרך היחידה לייצר אמון שיחזיק לאורך זמן. יוזמה עסקית יכולה להיות חדשנית, נועזת, אפילו רווחית בטווח הקצר - אבל בלי אמון, אין קנייה חוזרת, אין נאמנות לקוח, ואין צמיחה אמיתית".
"אני לא מוותר על הצורך לשבור שגרה מדי פעם ולהתעניין בדברים שמעבר לתפקיד הפורמלי שלי כמנהל, כמו להקדיש זמן לדבר עם לקוחות או שפים שעובדים עם המוצרים שלנו, גם כשזה לא חלק מהלו"ז הפורמלי שלי. לבקר במסעדות שמגישות מנות רידיפיין ולנסות אותן. לשבת עם אנשי פס ייצור, להבין לעומק תהליך שלא קשור ישירות לתחום האחריות שלי, ולשאול שאלות סקרניות", אומר אשחר בן שטרית, מנכ"ל מייסד חברת רידיפיין מיט, חברת הפודטק הישראלית המצליחה המשווקת מגוון מוצרי בשר-חדש ללא רכיבים מן החי. "לפעמים דווקא שיחה אקראית כזו מובילה לתובנות מפתיעות - על המוצר, על הצוות, או אפילו על עצמי כמנהל… זה מאפשר לגלות הזדמנויות חדשות ולשפר תהליכים שאחרת היו נשארים תקועים".
איך מזהים כשהגיעה העת להשתנות, לשבור תבניות, לאמץ פרדיגמה חדשה?
"כשנתונים מתחילים ללחוש שהעולם זז - אני מקשיב. אז אני מזהה שהגבינה זזה", אומר מקסים מוזס, מנכ"ל Lime ישראל, חברת המיקרו מוביליטי השיתופי המובילה בארץ ובעולם. "בעולמות כמו שלנו, הדאטה הוא מצפן: שינוי פתאומי בהתנהגות רוכבים, עלייה בעלויות, או תזוזה בגרפים - כל אלה יכולים להיות סימנים שמשהו השתנה. יש לנו מערכות שמאתרות אנומליות, ואנחנו בודקים כל חריגה לעומק. אבל לא כל סטייה מצדיקה שינוי – אנחנו בוחנים מגמות לאורך זמן, ורק כשיש ודאות שהשוק באמת זז, אנחנו מתאימים את עצמנו. הסביבה משתנה בקצב גבוה, ואם נשען על מה שקבענו בעבר רק כי זה עבד פעם, נישאר מאחור".
"אם יש משהו אחד שלמדתי בשנתיים האחרונות כמנכ״ל סטארטאפ ישראלי עם עשרות אלפי לקוחות ישראלים- זה שהמדינה שלנו היא ה-מקום ללמוד להתמודד עם חוסר וודאות. המלחמה דפקה לנו בדלת בלי הכנה מוקדמת ונאלצנו מהר מאוד לעשות הרבה מאוד שינויים. זה דרש מאיתנו כחברה לשנות את אסטרטגית הצמיחה וממני כמנכ״ל לחיות על הקו עם אנגליה ולהתמקד במכירות לשותפים בינלאומיים, כדי לגוון את מקורות הצמיחה וההכנסה של החברה", אומר יובל סמט, מנכ"ל מייסד חברת הפינטק הישראלית רייזאפ (RiseUp), שמשתמשת בבנקאות פתוחה ותובנות מבוססות בינה מלאכותית ועושה ניתוח אישי של דפוסי ההוצאה של משקי הבית בישראל, כדי לייצר תובנות פיננסיות שמסייעות ללקוחות לנהל את כספם בצורה מושכלת, לחסוך יותר ולשפר את מצבם הכלכלי. "מעבר לכך, יש שינוי נוסף שקורה גלובלית - מהפכת ה-GenAI. זה רגע מכונן בו השינוי ברור כשמש ואי אפשר להתעלם ממנו, אחרת אתה מסכן את העתיד העסקי שלך. כמנכ״ל אתה מבין שאתה צריך לחשוב על הכל מחדש: לוודא שהמוצר שלך ממנף AI לטובת הלקוחות, חושב מחדש על הארגון ועל כוח האדם והמבנה הארגוני של החברה, ואולי אפילו לעדכן כיוון עסקי".
"אני מרגישה את זה כשהשיח מתחיל לחרוק. כשפתרונות שעבדו בעבר כבר לא פוגשים את המציאות הנוכחית – של הלקוחות או של השוק. לפעמים זו תחושת בטן, לפעמים זו שיחה עם לקוח שפותחת לי כיוון חדש", אומרת יפית יהודה, מנכ"לית מימון נדל"ן בפנינסולה, החברה מובילה למימון חוץ-בנקאי, המתמחה במתן פתרונות אשראי מהירים וגמישים לעסקים קטנים ובינוניים וליזמי נדל"ן. "אני לומדת כל הזמן מהשטח - מקשיבה ללקוחות, לצוות, לשותפים, ומאפשרת לעצמי לשנות כיוון גם אם זה כרוך באי-נוחות רגעית. דווקא מתוך הקשבה אמיתית, אפשר להבין מתי משהו זז - ולהזיז יחד איתו את הדרך שבה אנחנו פועלים. במהלך השנתיים האחרונות, התמודד המשק עם רצף טלטלות שהשפיעו ישירות על ענף הנדל"ן - החל מהעלאת הריבית, דרך הרפורמה המשפטית, ועד למלחמת "חרבות ברזל" והשלכותיה הכלכליות".
בתוך מציאות משתנה זו, יזמים נאלצו להתמודד עם עיכובים בבנייה, האטה במכירות, פערי תזרים ודרישות להגדלות תקציביות. לנוכח האתגרים הללו, כגוף מממן לקחנו על עצמנו תפקיד מרכזי של ניהול ותכלול – תוך ליווי צמוד, קיום שיח מקצועי ושיתוף פעולה מלא עם כלל השותפים: יזמים, קבלנים, שמאים וגורמים נוספים. פעלנו בגמישות, יצירתיות ורגישות למצב – ואפשרנו פתרונות מותאמים שהמשיכו לקדם את הפרויקטים ולצמצם נזקים, ובהם: הקדמת תשלומים, תשלומים במזומן, התאמות תקציביות ועוד".
אילו מיומנויות עוזרות לך להישאר אפקטיבי דווקא כשאין ודאות?
אלעזר: "בתוך מציאות שבה השגרה עצמה הפכה לבלתי צפויה, יכולת ההובלה לא נבחנת בידע מוקדם, אלא ביכולת להכיל את מה שטרם ידוע. שם נכנסות לתמונה דווקא המיומנויות 'הרכות' - אלו שבעיניי הן תמצית הניהול: הקשבה, שקיפות, וגמישות עם עמוד שדרה".
"הקשבה היא לא פעולה פסיבית – היא מכשיר ניווט. היא מחייבת לשים לב למה שלא נאמר, לקצב התזוזה של האנרגיה בארגון, לשינויי טון מצד רגולטורים או לקוחות, להתנגדות שקטה בצוות. כשאתה מקשיב, לא רק למילים אלא לכוונות ולתנודות - אתה מקדים את השוק, לא מגיב לו".
סולומון: "בתקופות של חוסר ודאות - אישית, עסקית או לאומית - הנשימה הפכה עבורי לכלי ניהולי מהותי. היא משקפת את רמת המתח שאנחנו חווים, במיוחד בישראל, שבה הכל זז מהר ומתקיים תחת לחץ מתמיד. כשמאטים את קצב הנשימה, כמו ספורטאי שמדייק תנועה, נוצרת בהירות ויכולת תגובה שקולה. בתקופת מלחמת חרבות ברזל ערכנו סדנת נשימות ואמבטיות קרח לעובדים, כדי להכניס כלים להתמודדות עם סטרס כחלק מהתרבות הארגונית".
"לצד זאת, אני מתבסס על מיומנויות מקצועיות שנטמעו בי עוד מהשירות בגולני: פירוק מצבים מורכבים למשימות קטנות, ניתוח אי-ודאות והשלכותיה, ושמירה על מסגרת פיזית ומנטלית יציבה, בין אם באימוני יוגה, ריצה ואף מרתונים. כיזם יחיד, אני מתייעץ באופן קבוע עם קולגות ושותפים בתעשייה. מגוון הדעות והפרספקטיבות עוזר לי לבחון מצבים לעומק - גם כשאני זה שמקבל את ההחלטה בסוף".
מוזס: "המיומנויות שעוזרות לי הן שילוב בין חשיבה אנליטית חדה, הקשבה ושיח פתוח וממוקד עם הצוות, והיכולת לתרגם דאטה להחלטות. אני מאמין שהיום אי אפשר לנהל בלי להבין לעומק נתונים - וגם לדעת לקרוא מה הם לא אומרים. לכן אני מקפיד שכל החלטה תתחיל מניתוח מספרים: דשבורדים, גרפים, תצפיות - ושהצוות כולו יביא את הפרשנות שלו לשולחן. אנחנו יודעים שלפעמים אותו גרף יכול להתפרש אחרת על ידי אנשים שונים, ולכן חשוב שנשוחח, ניישר קו, נבין ביחד את המשמעות, ונחבר בין התחושות לניתוחים שעשינו".
"דווקא כשיש חוסר ודאות, הדרך הכי טובה להישאר מדויקים היא לעבוד כצוות - עם בסיס ידע משותף, הקשבה הדדית, ואומץ לשנות כיוון כשצריך. אני מאמין באינטואיציה של אנשים, כל עוד היא נשענת על הבנה אמיתית של השטח. שיתוף הפעולה, הדיוק בהגדרת הבעיה, והיכולת קבלת החלטות מושכלות - הם אלה שמאפשרים לנו לצלוח מצבי אי-ודאות יחד".
בן שטרית: "הדבר החשוב ביותר הוא לזכור שככל שהאי-ודאות גדולה יותר, אין באמת החלטה 'נכונה' או 'שגיאה משמעותית' – המציאות משתנה כל הזמן. לכן, המפתח הוא לא לעצור אלא לפעול ולהחליט, גם כשאין ודאות מוחלטת. אפשר לקרוא לזה התמקדות בעשייה עצמה, בלי היקשרות לתוצאה המיידית. ההחלטות הן תהליך מתמשך, והיכולת להתאים את עצמנו תוך כדי תנועה היא זו שמחזיקה אותנו אפקטיביים".
"אני מקפיד להזכיר לעצמי מה הם הדברים הקבועים, גם כשהכל מסביב משתנה במהירות. למשל, המשימה שמלווה את רידייפיין מיט לא השתנתה מאז הקמת החברה – לספק מוצרים איכותיים שצרכנים אוהבים. זו נקודת יציבות מרכזית שמאפשרת להמשיך להתקדם ולשמור על מיקוד, גם כשיש הרבה אי-ודאות ושינויים סביבנו. חשוב להכיר את הקבועים ולחזק אותם, כי הם הבסיס לצמיחה ארוכת טווח. בנוסף, אני דואג לקחת אחריות על כל החלטה ועל תוצאותיה. בעיני, האחריות להצלחות היא תמיד משותפת ונשענת על הצוות, אבל האחריות לכשלון היא לעולם עלי. זה מחייב מנהל להיות קשוב, אמיץ וללמוד מטעויות, בלי לחפש אשמים אחרים. אחריות כזו יוצרת אמון ומובילה להובלה אמיתית.
סמט: "בתור מנכ"ל, אתה לא יכול ללמוד מניסיונם של אחרים, אתה חייב להתנסות בעצמך. אני מקפיד להתנסות בכלים חדשים ברמה השבועית ומשתמש בכלים כשגרה יומית: ב-perplexity למחקר עסקי, כתיבת תוכן באמצעות claude או שימוש בכלים שמייעלים את הפרודקטיביות שלי כמו superhuman לאימייל".
"אחד הדברים שרכשתי לי בגיל צעיר זה מסוגלות עצמית. היכולת להתמודד עם אתגרים בכוחות עצמי, באמצעות המשאבים שזמינים לי. מסוגלות עצמית זאת מיומנות נרכשת ולא מתנה מולדת. לפי אלברט בנדורה, אבי התאוריה, יש למסוגלות עצמית ארבעה מרכיבים: תחושת שליטה, תחושת הצלחה אישית, חיזוק מגורם בר סמכא וצפייה באנשים כמוני מצליחים לפצח את הקושי שאותו אני חווה. בזמני אי ודאות, אני תמיד חוזר לצ׳ק ליסט הזה: לומד את המציאות החדשה כדי להחזיר לעצמי תחושת שליטה, עושה צעד קטן כדי לייצר הצלחה ראשונית, מתייעץ עם אנשים מומחים מהתחום שיאששו את ההחלטות והתחושות שלי וגם עם יזמים כמוני שמתמודדים עם אתגרים דומים. הרגשתי את זה מאוד בתחילת המלחמה: השוק היה בהלם טוטאלי, ונדרשנו למצוא את הדרך להמשיך למרות הכל, באמצעות צעדים קטנים יומיומיים".
יהודה: "גמישות מחשבתית, סבלנות, ובעיקר היכולת להקשיב. כשיש אי-ודאות, אנשים מחפשים עוגנים, והיכולת לשדר ביטחון דרך הבנה והובלה רגישה היא קריטית. אני משתדלת לשלב בין ראייה אסטרטגית לבין נוכחות אישית בשטח - לדעת מתי צריך לתכנן קדימה, ומתי פשוט להיות שם בשביל הלקוח או העובד שמולך. בעיניי, זה מה שעושה את ההבדל בין ניהול טכני לבין הובלה אמיתית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו