סוף עידן החיפוש המסורתי: גוגל משיקה את "מצב AI"

המנוע החדש מבוסס על Gemini ויספק תשובות מסוכמות במקום קישורים • יכולות חדשות כוללות חיפוש עמוק ועוזר אישי שיכול לבצע פעולות •הטכנולוגיה תושק תחילה רק בארה"ב, אך צפויה להגיע לישראל עד סוף השנה

מנכ"ל אלפבית, חברת האם של גוגל, סונדאר פיצ'אי באירוע המפתחים של גוגל. צילום: אי.פי

עידן חדש נפתח הערב (שלישי) בעולם החיפוש באינטרנט: חברת גוגל הכריזה באירוע Google I/O 2025 השנתי שלה בסו פרנססיקו על השקה רשמית של "מצב AI" (AI Mode) לכלל המשתמשים בארצות הברית, המהווה את השינוי המשמעותי ביותר במנוע החיפוש מאז הקמתו לפני כמעט 30 שנה.

בניגוד למנוע החיפוש המסורתי, שמציג רשימת קישורים, המערכת החדשה מבוססת על בינה מלאכותית מתקדמת (Gemini) שמפרשת את השאלה, מפרקת אותה לשאלות משנה, מבצעת עשרות ואף מאות חיפושים ברקע, ומחזירה תשובה מסוכמת אחת. לעתים התשובה תכלול הפניות למקורות, ולעתים תציע פעולות המשך.

זהו שינוי יסודי באופן שבו אנחנו מתקשרים עם מידע באינטרנט. המשתמש כבר לא צריך לסנן בעצמו מידע מעשרות אתרים - המכונה עושה זאת עבורו.

מנכ"ל אלפבית, חברת האם של גוגל, סונדאר פיצ'אי באירוע המפתחים של גוגל, צילום: אי.פי

לפי נתוני גוגל, ה-AI Overviews (סקירות בינה מלאכותית) שהושקו בשנה שעברה כבר הובילו ל"עלייה של 10% בשימוש בגוגל עבור סוגי שאלות שמציגות סקירות AI". כעת, "מצב AI" מרחיב יכולות אלה ומוסיף פונקציות חדשות:

חיפוש עמוק (Deep Search): יספק סיכומים ברמת מומחה, עם אזכורים מלאים, תוך דקות - כלומר, המכונה תקרא את האינטרנט עבור המשתמש.

חיפוש חי (Search Live): יאפשר להפנות את המצלמה לעבר חפץ ולשאול שאלות בזמן אמת.

יכולות סוכן אוטומטי: המערכת תוכל לרכוש כרטיסים, להזמין מקומות במסעדות ולמלא טפסים בשם המשתמש.

התאמה אישית: המערכת תיעזר בהיסטוריית החיפושים, בתוכן הדוא"ל (למי שיאשר זאת) ואפילו במיקום המשתמש כדי להתאים תוצאות אישיות.

קניות באמצעות AI: חוויית קניות חדשה עם מדידות וירטואליות והיכולת לבצע רכישות כאשר המחיר מתאים לדרישות המשתמש.

המשתמשים בארה"ב יראו בקרוב כרטיסיית "מצב AI" חדשה בחיפוש גוגל, הן בדפדפן והן באפליקציות לנייד, ללא צורך בהרשמה מיוחדת. תכונות מתקדמות יותר צפויות להגיע ל-Google Labs במהלך הקיץ הקרוב.

"מצב AI" בגוגל. ישנה את כל תעשיית השיווק הדיגיטלי, צילום: גוגל

השלכות על עולם התוכן והפרסום

מומחי תעשייה מזהירים כי השינוי עלול להיות בשורה רעה עבור מפרסמים ובלוגרים המסתמכים על גוגל להפניית תנועה לאתריהם. שכן, אם המשתמשים מקבלים את התשובות ישירות בגוגל, הם עלולים שלא להקליק על קישורים לאתרים.

גוגל בוודאי מבינה שעליה להתכונן לירידה משמעותית בתנועה האורגנית שלה. עובדה זו תשנה את כל תעשיית השיווק הדיגיטלי.

תחרות מתחממת בשוק החיפוש

גוגל אינה לבדה בתחום זה. יריבתה OpenAI השיקה מוקדם יותר השנה את כלי החיפוש ChatGPT שלה, המציע יכולות דומות. התחרות צפויה להתחמם בחודשים הקרובים, כאשר חברות נוספות יכנסו לשוק.

מה זה אומר עבור המשתמש הישראלי?

הטכנולוגיה צפויה להגיע לישראל עד סוף השנה, בכפוף לאישורים רגולטוריים ולהתאמות שפה.

בעוד שחלק מהמשתמשים מצפים בהתרגשות ליכולות החדשות, אחרים מביעים חשש מאמינות המידע ומהסתמכות גוברת על מערכות AI. 

כך או כך, המהלך של גוגל מסמן באופן רשמי את סופו של עידן החיפוש המסורתי, ואת תחילתו של עידן חיפוש ה-AI. האם זה קפיצת מדרגה קדימה או נקודת מפנה מסוכנת? התשובה תלויה בכמה אתם סומכים על הבינה המלאכותית.

אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הכנס של גוגל ולעדכן על החשיפות והחדשות שיוצגו בו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר