בשבוע האחרון, השחקנית ג'יימי לי קרטיס פרסמה ברשתות החברתיות כי גילתה שנעשה שימוש בדמותה ובקולה במודעת פרסום שנוצרה באמצעות טכנולוגיית דיפ פייק, ללא אישורה. המודעה, שהופצה בפייסבוק ובאינסטגרם, הציגה קטעים מראיון אמיתי של קרטיס, שעברו עיבוד של בינה מלאכותית והוצגו כאילו היא מקדמת מוצר שלא הייתה לה כל נגיעה אליו.
תחילה, ניסתה קרטיס להסיר את המודעה באמצעות הערוצים הרשמיים של מטא, אך ללא הצלחה. לאחר מכן, היא פנתה ישירות למנכ"ל, מארק צוקרברג, באמצעות פוסט באינסטגרם: "היי, מעולם לא נפגשנו. שמי ג'יימי לי קרטיס, ופניתי בכל הערוצים הנכונים כדי לבקש ממך ומהצוות שלך להסיר את המודעה המזויפת הזו שנוצרה באמצעות AI, שלא אישרתי, הסכמתי לה או תמכתי בה".
הפוסט זכה לתהודה רחבה ברשת, ותוך שעות ספורות מטא הסירה את המודעה מהפלטפורמות שלה. מקרה זה מצטרף לשורת מקרים דומים שבהם נעשה שימוש בטכנולוגיית דיפ פייק כדי ליצור תוכן מזויף עם דמויות ציבוריות, כמו טום הנקס וסקרלט ג'והנסון, שהביעו גם הם את התנגדותם לתופעה.
מה זה דיפ פייק?
דיפ פייק היא טכנולוגיה שמאפשרת ליצור סרטונים או קטעי קול מזויפים, שנראים ונשמעים אמיתיים, באמצעות בינה מלאכותית. לרוב משתמשים בה כדי "להלביש" מילים או תנועות על אנשים קיימים, כך שייראה כאילו הם אמרו או עשו משהו שמעולם לא קרה. הטכנולוגיה הזו הולכת ומשתכללת – וגם הופכת לנפוצה ומסוכנת יותר. מה שהתחיל ככלי בידורי, הפך לאיום ממשי על אמון הציבור.
הדבר לא פוסח על אנשי ציבור ישראליים: מודעה מזויפת בפייסבוק הציגה את אייל ולדמן, מייסד מלאנוקס, כמי שממליץ על השקעה – מבלי שהיה לו קשר לדבר. פרסומים שקריים דומים נעשו גם עם דמויות בולטות אחרות בשוק ההשקעות, כמו יוסי ורדי, שי וינינגר ויסמין לוקץ'.
המודעה של ג'יימי לי קרטיס היא תזכורת לכך שבעידן הבינה המלאכותית אף אחד לא חסין. שימוש בזהויות מפורסמים לצרכים מסחריים בלי רשות הפך לעניין שבשגרה. הטכנולוגיה מתקדמת מהר, הרגולציה מדשדשת – והציבור הולך שולל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
