מקסיקו הגישה תביעה נגד ענקית הטכנולוגיה גוגל בעקבות החלטת החברה לשנות את שם "מפרץ מקסיקו" ל"מפרץ אמריקה" עבור משתמשים אמריקנים בשירות המפות שלה, כך דווח אתמול (ראשון) ב-CBS News. השינוי בוצע, כזכור, בעקבות צו נשיאותי שהוציא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בתחילת כהונתו.
התביעה מממשת את האיום שהשמיעה נשיאת מקסיקו, קלאודיה שיינבאום, בפברואר האחרון, כאשר הצהירה כי ממשלתה תפנה לערכאות משפטיות אם החברה לא תחזיר את השם המקורי למפות. במהלך מסיבת עיתונאים שקיימה ביום שישי, הבהירה שיינבאום: "לארה"ב אין סמכות לשנות את שם המפרץ כולו, מכיוון שזהו עניין בינלאומי".
לפי דיווחים, גוגל שינתה את השם ל"מפרץ מקסיקו (מפרץ אמריקה)" עבור משתמשים במדינות אחרות מלבד ארה"ב ומקסיקו, בעוד שמשתמשים במקסיקו ממשיכים לראות את השם המקורי. עבור משתמשים אמריקנים, השם שונה באופן מלא ל"מפרץ אמריקה".
"אנחנו במקסיקו איננו יכולים להחליט לשנות את שמה של מדינה, הר או אגם בארצות הברית", הדגישה שיינבאום. "החלק שנמצא בטריטוריה שלהם יכול להיקרא כפי שהם מחליטים, אבל החלק ששייך למקסיקו אינו יכול להשתנות. גם החלק ששייך לקובה אינו יכול להשתנות. מה שאנחנו אומרים לגוגל זה "היצמדו למה שממשלת ארצות הברית אישרה'".
לפני מסיבת העיתונאים, מקסיקו שלחה מכתבים לגוגל בבקשה שלא לשנות את שם המפרץ בשטח המים הטריאטוריאליים שלה. בתגובה, כריס טרנר, סגן נשיא לענייני ממשל ומדיניות ציבורית בגוגל, הבהיר כי לחברה אין כוונה לשנות את מדיניותה בנושא. במקביל, בית הנבחרים האמריקני אישר ביום חמישי האחרון הצעת חוק שתעגן את שינוי השם.
השפעה על תעשיית הטכנולוגיה
ממשל טראמפ הפעיל לחץ משמעותי על גופים פרטיים לאמץ את השם החדש "מפרץ אמריקה". הדבר הגיע עד כדי איסור על סוכנות הידיעות אי.פי להשתתף בתדרוכי העיתונאים בבית הלבן, לאחר שסירבה להשתמש בשם החדש בדיווחיה הראשוניים - איסור שבית משפט פדרלי הורה לבטל בחודש שעבר.
גוגל הייתה מהחברות הראשונות שנענו לדרישת טראמפ, ושינתה את השם במפות גוגל הן באפליקציה והן בגרסת הדפדפן כבר ב-10 בפברואר. אפל מיהרה ללכת בעקבותיה. לעומתן, שירות המפות MapQuest נמנע מלהיכנע ללחץ, ואף יצר אתר ייעודי המלגלג על שינוי השם.
מומחים למשפט בינלאומי מציינים כי זהו מקרה תקדימי של התנגשות בין ריבונות מדינתית לבין כוחן של חברות טכנולוגיה גלובליות. "חברות טכנולוגיה נמצאות במצב מורכב כאשר עליהן לבחור בין דרישות סותרות של מדינות שונות. ההחלטה של גוגל להציג מפות שונות למשתמשים שונים היא ניסיון לפתרון ביניים, אך כפי שאנו רואים, הוא אינו מספק את כל הצדדים", אמר מומחה אירופאי ל-CBS.
כך או כך, מקרה זה מדגים את האתגרים העומדים בפני חברות טכנולוגיה בעידן שבו מידע דיגיטלי הופך לזירת מאבק גיאופוליטי, וייתכן שיוביל לתקדימים משפטיים חדשים בתחום הממשק שבין טכנולוגיה, ריבונות ומיפוי דיגיטלי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו